דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד נולדה GVT ברזיל, חברת התקשורת שעשתה את אחד האקזיטים הגדולים ביותר של יזמים ישראלים? 

מאת    [ 24/06/2013 ]

מילים במאמר: 834   [ נצפה 2003 פעמים ]

ישראל יודעת לייצר סיפורי אקזיטים מעוררי השראה, אחד המוצלחים שבהם ללא ספק היה האקזיט של חברת GVT ברזיל. החברה שעברה מהמורות וב- 2001 עמדה בפני התמוטטות, הצליחה להתרומם מחדש, וב- 2009 עשתה את אחד האקזיטים הגדולים שנעשו על ידי יזמים ישראלים אי פעם, ונמכרה לחברת ויוונדי הצרפתית. היזם ואיש העסקים יהושע לוינברג, אחד המייסדים של חברת הלוויינים גילת, מספר על הקשר שלו ל- GVT ברזיל וכיצד נולדה החברה.

בשנות התשעים המאוחרות פותחה בחברת הלוויינים גילת טכנולוגיה ייחודית המאפשרת אספקת קווי טלפון באזורים נידחים באמצעות טרמינל לוויני. חברי גילת, אשר הבינו שיש בידם קלף מנצח, רצו למנף את הטכנולוגיה שפיתחו ולהגיע איתה למדינות מתפתחות, בעיקר בדרום אמריקה. החזון לספק תקשורת בכפרים נידחים ומנותקים מהעולם הוביל להקמתה של חברת התקשורת Global Village Telecom.

יהושע לוינברג, ממייסדי גילת רשתות לווין, כתב את התכנית העסקית ל- GVT  ביחד עם סמנכ"ל כספים שגייס למשימה – עמוס גניש והחברה יצאה לדרך. אנשי החברה החליטו שעליהם לגייס סכום יסוד של 50$ מיליון, שאיפה יומרנית ביותר לסטארט אפ מתחיל, אך יהושע יחד עם עמוס גניש, כיום מנכ"ל GVT ברזיל, (גם לאחר שזו נמכרה לויונדי הצרפתית), הסתובבו בניו יורק חודשים ארוכים, חדורי אמונה עד שהצליחו לגייס את הסכום המבוקש. 20$ מיליון מתוך ה- 50 הושקעו על ידי שאול שני, צביקה לימור ודני טוקטלי מקרן מגנום, ובכך שלושתם הפכו להיות המשקיעים המרכזיים בחברה. נוסף להם השקיעו גם הזרוע האמריקאית של קבוצת IDB וקרן ההשקעות של ענק ההשקעות האמריקאית Merrill Lynch.

החזון מתחיל להתממש

הפרויקט הראשון בוצע בצ'ילה. החברה חתמה על חוזה עם ממשלת צ'ילה ופרסה טלפונים ציבוריים בכפרים לכל אורכה. בשנה אחת חיברה GVT טלפונים ציבוריים בכ- 2000 כפרים נידחים בצ'ילה, לאורך 4,000 ק"מ אשר קודם לכן היו מנותקים לחלוטין מהעולם. בפועל, כמות השימוש בטלפונים לא הצדיקה את התפעול היקר ובסופו של דבר הפרויקט נמכר. יחד עם זאת, בזכות הניסיון שצברו בצ'ילה, החברה נגשה למכרז בפרו, וזכתה. יהושע לוינברג מספר, כי התקנת טלפונים ציבוריים במקומות נידחים בצפון פרו הייתה משימה קשה ומסובכת. חלק מההתקנות התבצעו במקומות שאין אליהם גישה ברכב ולכן נעשו על ידי שימוש במסוק. הפעם הפרויקט נחל הצלחה, בעיקר משום שהכפרים היו גדולים וקרובים למחנות הצבא הפרוויאני, אשר עשה שימוש רב בטלפונים.

"הבחירה בדרום אמריקה נבעה מהסיבה הפשוטה שהפרויקטים שם מתבצעים על ידי מכרזים ממשלתיים ומסובסדים על ידי הממשלה", מסביר לוינברג, "היינו צריכים להגיש מכרז כדי לקבל רישיון להקים את התשתיות שיספקו תקשורת לאזורים מנותקים. היעד הבא אחרי פרו היה קולומביה וגם שם נרשמה הצלחה לא מבוטלת". בהמשך הדרך זכתה החברה שוב ושוב במכרזים גדולים של ממשלת פרו וממשלת קולומביה.

בשנת 1999, GVT הגישה בקשה להיות מפעילת תקשורת בדרום ברזיל. באותה תקופה, ממשלת ברזיל ניפקה שני רישיונות הפעלה לכל אזור במטרה ליצור תחרות בין המפעילים,  ולכל מפעיל ניתנה האפשרות להגיש בקשה לרישיון באזור אחד בלבד. "הלכנו לאזור שחשבנו שיהיה פחות מבוקש על ידי החברות הגדולות", מספר לוינברג, "סאן פאולו למשל זה אזור עשיר וידענו שאין לנו סיכוי לזכות באזור כזה מול החברות גדולות, כגון טלפוניקה מספרד שאכן זכתה בו"

GVT מתפצלת

בשלב מסוים נוצר קרע בין המשקיעים של GVT, יהושע לוינברג מספר על הפיצול: "בנקודה מסוימת גילת אחזה ב- 40% מהמניות, והמשקיעים, בניהם שאול שני, החזיקו ב- 60%. גילת רצתה מאוד להישאר ולגדול בתחום הלווינות והמשקיעים משכו יותר לכיוון התקשורת הרגילה. העניין המקצועי הזה עורר קרע בין גילת לבין יתר המשקיעים. התקבלה החלטה לפצל את GVT: המשקיעים קיבלו את השליטה בברזיל מכיוון שהיא המדינה הגדולה מבין המדינות בהן פעלה GVT וגילת קיבלה את פרו וקולומביה. עד היום גילת היא הבעלים הבלעדי של המפעילים בפרו ובקולומביה. החברה מחזיקה שם אלפי מרכזי תקשורת, ומאפשרת גישה לאינטרנט למיליוני ילדים בבתי  ספר ובכפרים מרוחקים."

שתי החברות מגלגלות עשרות מיליוני דולרים ונהנות מרווחיות נאה. לאחר הניתוק המשיכה GVT ברזיל בפריסה מהירה של קווי תקשורת מהירים בעיקר לאינטרנט ( DSL) והפכה בניצוחו של המנכ"ל עמוס גניש והיו"ר שאול שני לאחת החברות הצומחות ביותר בברזיל.

בשנת 2009, GVT עשתה את אחד האקזיטים הגדולים ביותר שנעשו אי פעם על ידי יזם ישראלי. שתי מתמודדות היו מועמדות לרכישת GVT, ויוונדי הצרפתית וטלפוניקה הספרדית. שתי החברות הציעו מספר הצעות, עד אשר ויוונדי העלתה את הצעתה מעל ההצעה האחרונה של טלפוניקה וזכתה. שאול שני מכר את חלקו (30%) תמורת 1.26$ מיליארד. בכך נכנס שאול שני לרשימת האקזיטים הגדולים ביותר שנעשו על ידי יזם ישראלי מאז ומעולם. מהלך זה אפשר לחברת ויוונדי לחדור לשוק האינטרנט המהיר בברזיל.

התרומה של חברת גילת רשתות לווין להצלחה של GVT ברזיל הייתה צנועה אמנם, אך לא מוטלת בספק. לוינברג אומר כי לגילת היה חלק בהולדתה של GVT, אך העבודה והבנייה שהביאו להצלחה בוצעו על ידי המשקיעים ש- GVT ברזיל עברה לבעלותם לאחר הפיצול, ומוסיף: "אני יכול להיות גאה על כך שעמוס גניש גויס והוכשר על ידי. גניש במידה רבה הוביל את GVT ברזיל להצלחה הפנומנאלית שלה. עמוס גניש ושאול שני לקחו את השתיל ששתלנו יחד ב- 1999 והפכו אותו לעץ מרשים, ולמרות קשיים אינסופיים הצליחו להביא את החברה לרווחיות מדהימה. אני יכול רק לפרגן להם על כך. אני גם חושב שזה מדהים שגניש ממשיך לנהל את החברה עד היום, גם אחרי שנרכשה על ידי ויוונדי הצרפתית."

מלכה ניר - malkanir@outlook.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב