דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיתוג עסק - התהליך והלוגו 

מאת    [ 17/02/2008 ]

מילים במאמר: 616   [ נצפה 7195 פעמים ]

מיתוג (BRANDING) הוא אחד הכלים העומדים לרשות חברה במטרה להתפס באופן מסוים בתודעת עובדיה ולקוחותיה ובכך לשפר את מכירותיה וליעל את ביצועיה. המיתוג הוא תמצית מהות החברה וערכיה וככזה ישפיע על גורמים רבים, החל ממבנה החברה ותרבותה הארגונית דרך אופי מוצריה/שרותיה (חברות רכב מסוימות אינן משקיעות משאבים בהשקטת מנועי הרכב אלא יוצרות מנועים בעלי צליל יחודי שיזוהה עם המותג .) ועד לאופן בו עובדיה עונים לטלפון. למיתוג תוצרים גרפים רבים, ערכי המותג ישפיעו על האופן בו יעוצב אתר החברה, נייר המכתבים, פירסומות הטלוויזיה אך בראש התוצרים הגרפים עומד הלוגו.

איך ניצור מיתוג ?
אם אינך יודע לאן אתה הולך איך תדע האם הגעת?
ראשית נגדיר את חזון החברה כהגדרת משימה, לדוגמא : "החברה תיצר את אופני הספורט החדשניות ביותר בכל פרק זמן. החברה תחתור להתחדשות מתמדת תוך שמירת הסטנדרטים הגבוהים ביותר לשימוש בענפי הספורט המקצועיים."

שנית ננסה להגדיר את הערכים שאנו רוצים לקשור לשמה של החברה, לדוגמא : יציבות (החברה תשאר בשטח גם בעוד מאה וחמישים שנה), חדשנות (נגזרת מהגדרת המשימה), צעירות/דינמיות (קהל היעד בגילאי 15-32).

כעת למעשה אנו רוצים להכיל ערכים אלו על כל מרכיבי החברה, נרצה שמסרים אלו יוטמעו אצל הלקוחות ואצל העובדים כאחד. ערכים אלו יעמדו לנגד עיני המנכ"ל כאשר הוא מאשר את קווי המוצר לשנה הבאה, ערכים אלו יעמדו לנגד עיני העובדים כאשר הם מתלבשים לעבודה בבוקר, ערכים אלו במידה ויוטמעו היטב יצרו סולדריות ונאמנות הן של עובדי החברה והן של לקוחותיה.

ברור שלא נוכל לכתוב את הצהרת המשימה בכל ראש מכתב ולשבץ אותה בכל פרסום. ובכן בשלב זה אנו צריכים "גלולה מרוכזת של המסרים" משהו שבצפיה מהירה מעביר למודע ו/או לתת מודע את ערכי החברה - הלוגו.

איך ניצור לוגו?
עד כה נוהל התהליך ע"י אנשי שיווק כעת נכנסים לתמונה המעצבים הגרפיים. המעצבים מיומנים בשימוש בצורה צבע וקומפוזיציה להעברת מסרים שונים.

העולם הולך וקטן, תרבויות משפיעות אחת על השנייה, נכון שצורות מסוימות וצבעים מסויימים יכולים לקבל משמעויות שונות בתרבויות שונות (לבן ושחור לשמחה או לאבל במערב או ביפן, צלב קרס השלילי עד מאוד למערב מקבל משמעות שונה בנפאל שם הוא סימן למזל) אך בכל זאת המכנה המשותף רחב עד מאוד.
קו אנכי יראה תמיד זקוף ונוכח, קו אופקי יראה תמיד יותר נייח, קו גלי יראה תמיד יותר רגוע מקו מזוגזג, הצבע האדום ישדר תשוקה או סכנה בעוד הצבע הכחול ישדר רוגע ויציבות (לא סתם פוליטיקאים לובשים חולצה כחולה בימי בחירות) וכולי ולכולי.

הבה נעשה תרגיל קטן:
אנו נבחר צבעים וצורות לערכי המותג וננסה ליצור לוגו.
ליציבות נבחר צורה עם בסיס רחב בצבע שחור - ברור לכולם שריבוע או טרפז יציבים יותר ממשולש העומד על קודקודו.
לדינמיות נבחר באליפסה מוטה באלכסון כמו גלגל של אופני ספורט בקוים מצויירים ביד בעלי תנועה.
לצבעוניות נבחר בצבעים חזקים מעולם הספורט כגון כתום או צהוב.
לחדשנות נבחר קומפוזיציה פורצת גבולות, אולי תוכן הריבוע (האליפסה) צריך לפרוץ מתוכו.

ניתן להמשיך עוד ועוד אך צריך לזכור גם שלוגו טוב הוא פשוט יחסית וכך "זכיר" יותר. הלוגו צריך להיות ניתן לביצוע על מדיות שונות (הדפסה על נייר, בד, זנב של מטוס, אתר אינטרנט, הדפסה בעיתון- צבע אחד) ללא פגיעה במסרים העיקריים.

כעת דוגמא מהחיים:
בשנת 1882 הקים רב-סבי את חברת גאנז בוינה. החברה עסקה ביצור ושיווק כלי מיטה ובעיקר כריות ושמיכות פוך. רצה הגורל והשם גאנז או GANS משמעו אווז בגרמנית, כידוע פוך מיצרים מפלומת אווזים. צבעו הלבן של האווז בלוגו שידר את עולם כלי המיטה הנקיים והצחים, מבנה הלוגו של גאנז רמז על מוצרה העיקרי וגם שם המשפחה ומשמעותו לא נעדר ממנה. לפני שנים מספר נתקלתי בחנות גאנז בוינה, כעת בבעלות גרמנית. (החברה שכללה שבעה מפעלים וחנויות נמכרה בפרוץ מלחמת העולם השניה בעבור שלושה סרטיפיקטים לעליה לארץ - ללא המכירה סביר שלא היה כותב למאמר זה) החברה עדכנה את הלוגו והעניקה לו "נקיות" ואלגנטיות (לא מצאתי דוגמה נקייה - התמונה המצורפת נלקחה מאתר החברה) בניגוד לכבדות שנתפסה ב 1882 כמכובדות.


לוגו גאנז המקורי על מדיה חריגה לוגו גאנז הוינאי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב