דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים לבניית מצגת טובה 

מאת    [ 16/02/2008 ]

מילים במאמר: 748   [ נצפה 7899 פעמים ]

טיפים מעשיים לבניית מצגת טובה
1. מה יקרה אחרי?
לפני שנתחיל לכתוב ולעצב, נענה על שאלה קריטית אחת : מה ארצה שיקרה ללומד אחרי המצגת ?
נכתוב את התשובה במדויק ולאורך כל בניית המצגת נשים אותה לנגד עינינו.
טעות נפוצה בבניית מצגות היא להתמקד במלאכת הכתיבה והעיצוב, ולהתעלם ממטרתנו הראשית. מעתה, נוודא כי כל בחירה בבניית המצגת תשרת את השינוי שנרצה לחולל בלומד בסופה.

2. תשתית
בואו נדמה לרגע את בניית המצגת להשלמת פאזל, כל החלקים לבניית המצגת קיימים אם זה בראשכם או בכל מקור כתוב אחר, משימתכם בפאזל כמו במצגת היא להשלים את כל החלקים לתמונה אחת ברורה וצבעונית.
בבניית פאזל הרי לא תוציאו מהקופסא רק חלק מהחתיכות ותתחילו במלאכת הבניה, אלא תוציאו את כל החתיכות, תפרסו אותם, תהפכו אותם, והנבונים יתחילו בבניית המסגרת.
שיטה זו עוזרת להעריך את כמות החומר שיש להתמודד איתו ותקל לאורך כל בניית כל המצגת.

גם אם זה נתפס כמשעמם, עזבו את המקלדת, אחזו בעפרון ושרטטו על דף את שלד המצגת שלכם. עליכם לכתוב את הכותרות, הרצף, ההקשר הלוגי והכרונולוגי בין החלקים, אילו בדיקות ההבנה ושאלות תרצו לקיים, מהם סיכומי הביניים הנחוצים, ובכלל לוודא שכל החלקים מתחברים לסיפור אחד טבעי והגיוני.
רצף הגיוני לדוגמא הוא כזה שהצורך יגיע לפני פתרון, תרגול האיך יגיע רק לאחר ההסבר על המה, ומתן הדוגמא תבצע בסמיכות לנושא הדוגמא.

3. קל לעיכול
אל לנו לשכוח שנרצה לבצע שינוי בלומד, לשם כך נזדקק למיקוד ובהירות, עומס מכל סוג שהוא יקשה על הלומד ועל המציג בהשגת המטרות.
אציג מספר "כללי אצבע", יש להתייחס אליהם כמבנה גס מאוד לכמות הטקסטואלית במצגת:
אל תעשה:
- עומס של המצגת- מצגת של 45 דקות תהיה 30-40 עמודים
- עומס של עמוד- מקסימום 5 שורות מקסימום 7 מילים לעמוד
- לקלות הקריאה, מומלף להשתמש בפונט "Ariel"

4. חזות המצגת
על מנת למקסם את הבנת המסר וגילוי העניין במצגת, עלינו לדאוג שהמצגת ככלי ויזואלי תהיה נעימה ומושכת את העין ושהביטויים הויזואלים ישרתו את הבנת המסר.
רקע המצגת צריך להיות נקי ככל האפשר, רצוי מאוד בצבע לבן בעל מסגרת או אלמנט צבעוני עדין שיאפשר צירוף תמונות מבלי ליצור עומס צבעוניות.
רצוי שגווניי המצגת יתאימו ללוגו של החברה גם כהתאמה ויזואלית, וגם משום שצבעי הלוגו לרוב ישקפו את אופי החברה, כך שבבחירה זו כולם יוצאים נשכרים.

5. אוריינטציה
אחד מהגורמים לעירור מוטיבציה גבוהה בקרב הלומד הוא הידיעה התמידית בקשר למיקומו.
ממש כמו שנרצה לדעת בהתקנת תוכנה כמה אחוזים עוד נותרו להתקנתה, ובאיזה חלק אנו נמצאים עכשיו כך הלומד יישאר מרוכז ויוכל להבין יותר את ההקשר אם נאפשר לו לדעת מהו מיקומו.
איך עושים את זה?
- בונים תוכן עניינים מובנה ומציגים אותו בתחילת המצגת.
- מייחדים כל חלק בעזרת כותרת אחידה, צבע, תמונה, או כל סימן אחיד אחר שיציין את סיום והתחלת חלק חדש.
- נאפשר ללומד נגישות לתוכן עניינים גם במהלך המצגת, או נראה את תוכן העניינים שוב במקום תואם במהלך המצגת.

6. עירנות וקשר
שאילת שאלות הבנה הוא כלי מצויין לבדיקת הבנה, ערנות, יצירת עניין, ובכלל מאפשר בחינת מצב מחודשת של המציג , משיג חזרה למי ש"פספס" חלק מהחומר או לא הבין אותו מהזווית האחרת.
ניתן פשוט "לשתול" שאלות במקומות רלוונטים במצגת (המהדרין יוסיפו לכל השאלות אייקון אחיד) על מנת המציג לא יצטרך לזכור חומר נוסף, אלא שכל המערך כולו יהיה מובנה במצגת.

6. הפתעות
להלן מגוון כלים שישברו את שגרת תוכן המצגת, ויוכלו לגרות ולעורר עניין רב יותר בלומד:
- תמונות בעלות הקשר
- ציטוט מתאים
- קישור לסירטון
- משחק "מה לא הגיוני בתמונה?"
- טבלה עם סימני שאלה להשלמת החסר
חשוב שכל הפתעה תתמוך במסר שתרצו להעביר, ולא חלילה "תפריע" לו.

7. שימוש בצבעים
גם אם יש לנו דחף עז לעצב ולקשט את המצגת, נזכור כי מטרת כל צבע וקישוט היא לגרום בסופו של דבר להבנה עמוקה יותר של הלומד.
השימוש בצבעים יהיה כמו בצבעי הרמזור, הצבע אדום ישקף אזהרה, או ידגיש את הדבר שלא מומלץ לעשותו "אל תעשה", והצבע הירוק ישקף הנעה פעולה- "עשה"


8. המצגת טובה ?
שלח את המצגת ל- 3 אנשים שונים שאתה מכיר : אמך הגננת, הבוס של החבר, וחברתך המהנדסת, וצפה לתגובות.
התייחס ברצינות לכל משוב. מילה שתחשב בענייך כגאונית, עשויה להיתפס כדו משמעית, לא ברורה, או חלילה פוגענית עבור מישהו אחר. אם תתיחס לכל משוב כפנינה, יגדל הסיכויים שהמצגת תצליח לגעת בקהל יעד רחב יותר.


9. ההתייחסות לחוקים
אם אומרים שיש 10 דיברות ולכם יש רק 9
אם אומרים שמצגת אורכת 45 דקות, והצלחתם לבנות מצגת בת 15 שעה
אם אומרים שהמטרה צריכה להגיע בהתחלה ואתם חשבתם להציגה רק בדף החמישי
אז אומרים.
הכלל הכי חשוב- שאין כללים שבונים מצגת, יש אנשים חושבים שבונים אותה.
כל רעיון מוטרף ככל שיהיה יוכל לעבוד אם נשמור על תמיכתו במסר, ועל התאמתו למציג ולקהל היעד.

בהצלחה ביצירת המצגת, חברת מפתחות.

מרב מרדכי מפתחת הדרכה
http://WWW.MAFTECHOT.CO.IL





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב