דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתקפות דיוג ברשתות חברתיות: מה המשמעות והנזק לעסקים קטנים? 

מאת    [ 28/05/2013 ]

מילים במאמר: 901   [ נצפה 1757 פעמים ]

מאת: ראם מגן , מנהל ערוצי ההפצה והשותפים בסימנטק ישראל

 

רשתות חברתיות הן דרך מצוינת להגיע ולשמר לקוחות. למעשה, שימוש ברשתות חברתיות בעסקים קטנים בעלי פחות מ-100 עובדים, קפץ מ-44% ל53% בשנה האחרונה, על פי מחקר שעשתה חברת SMB Group. עם זאת, בניית מותג ברשת יכול במהרה להפוך לעניין גרוע ואף מחריד אם פושעי סייבר חוטפים את החשבון שלכם – תהליך אשר את תוצאותיו חוו לא מכבר גם מספר מותגים ידועים.

 

התוקפים יכולים לבצע את המתקפות האלו במספר דרכים. הם יכולים לפנות ישירות לספק הרשת החברתית כדי לנסות לגנוב את ההרשאות שלכם, על ידי התחזות אליכם. הם יכולים גם לנסות לנצל נקודותתורפה אפשוריות במאפיין שחזור הסיסמאות, בעזרת מידע שניתן להשיג בקלות יחסית דרך האינטרנט, כמו היכן נולדת או באיזה בית-ספר למדת. תוקפים יכולים גם לנסות להשתמש בסוסים טרויאנים כדי לתפוס את הרשאות שם המשתמש והסיסמה, ולחטוף סיסמאות השמורות או מאוחסנות בדפדפן האינטרנט. אך הדרך הפשוטה ביותר לגניבת פרטי חשבונות היא באמצעות מתקפת דיוג   (Phishing)מתוכננת היטב.

 

דיוג הוא הוא ניסיון לגניבת מידע רגיש על ידי התחזות ברשת האינטרנט. המידע עשוי להיות, בין היתר, שמות משתמש וסיסמאות או פרטים פיננסיים. פישינג מתבצע באמצעות התחזות לגורם לגיטימי המעוניין לקבל את המידע. לרוב שולח הגורם המתחזה הודעת מסרים מידיים או דואר אלקטרוני בשם אתר אינטרנט מוכר, בה מתבקש המשתמש ללחוץ על קישור. לאחר לחיצה על הקישור מגיע המשתמש לאתר מזויף בו הוא מתבקש להכניס את הפרטים אותם מבקש המתחזה לגנוב

 

מתקפת דיוג באתרי רשתות חברתיות היא דרך פשוטה לשטות במשתמשים כדי שייתנו את פרטי ההרשאות שלהם. תוקפים גם משתמשים באימיילים מזויפים אשר מתיימרים להגיע מרשתות חברתיות, ומכילים קישור והודעה אשר אמורות לעורר את סקרנות המשתמש ולהביא לכך שילחץ עליהם. מתקפות מסוג זה נוסו ונבדקו, ונמצאו כיעילות מאוד. בדוח איומי האינטרנט השנתי ה-18 של סימנטק  (ISTR 18) נמצא כי מספר אתרי הדיוג שהתחזו לאתרי רשתות חברתיות עלה ב-123% בשנה האחרונה.

 

אתם יכולים לתהות אם זה באמת כזה עניין רציני. הרי ככלות הכל, תוקפים לא יכולים ממש לרוקן את חשבון הבנק שלכם עם פרטי הכניסה לחשבון הפייסבוק שלכם. עם זאת, הנזק שיכול להיגרם תלוי בתחבולות התוקפים. על ידי חטיפת חשבונות הרשתות החברתיות שלכם, פושעי סייבר יכולים להריץ תרמיות, לשלוח דואר-זבל, לפרסם פוסטים מזויפים או להדביק משתמשים אחרים בנוזקות. חשבון העסק הקטן שלכם יכול לשמש לקידום תוכניות דיאטה תמהוניות, אשר למרות שהן מטרד קרוב לוודאי שלא יגרמו לכם לפשיטת רגל. אך מה אם הלקוחות שלכם ימצאו נוזקות שהותקנו אחרי שלחצו על לינק שנשלח מחשבונכם או מחשבון של אחד העובדים שלכם? גרוע מכך, אותה נוזקה מתפקדת בצורה בלתי גלויה לתקופת זמן מסוימת אצל לקוחותיכם, ושואבת ומעבירה מידע בעל ערך. עסקים קטנים הם הנתיב בעל ההתנגדות הנמוכה ביותר, ותוקפים אורבים להם כדרך להשיג גישה לארגונים גדולים יותר.

 

לבעיות אבטחה שמקורן בגורם האנושי, יש פתרונות טכניים פשוטים. אך עם חינוך נכון של משתמשים, ניתן להפחית הסיכון של מתקפות דיוג מוצלחות על הרשתות החברתיות בהן אתם ועובדיכם משתמשים, גם ברמה האישית וגם ברמה המקצועית.

הנה כמה טיפים שכדאי לקחת בחשבון:


    • בדקו את כתובת אתר הרשת החברתית – אתרים המכילים כתובת בעלת כתיב דומה לכתובת האתר המקורי (מה שמכונה Typo Squatting) משמשים בניסיונות רבים ללכוד הרשאות משתמשים.
    • בחנו בקפידה את הסמכת הבטיחות של האתר כדי להבטיח שאתם נכנסים אל תוך שירותים לגיטימיים, וחפשו את הביטוי HTTPS בשורת הכתובת.
    • היו חשדניים לגבי קישורים הנשלחים ממשתמשים לא מוכרים וגם ממיילים הטוענים כי מקורם באתר של רשתות חברתיות, מאחר וזו טקטיקת דיוג פופולארית. אל תלחצו על קישורים בהודעות, אפילו הודעות ישירות מ"חבר" או "עוקב" מוכרים, אשר נראים מוזרים או לא מתאימים לשולח. שיטה מצויה המשמשת תוקפים היא להתחזות לחבר/עוקב ולשלוח הודעות עם קישורים  לאתרים הנגועים בנוזקות.
    • התקינו על מחשבי המשתמשים תוכנות אבטחה המגינות מפני מתקפות דיוג.
    • השתמשו בסיסמאות שונות עבור כל חשבון. באופן זה, גם אם חשבון אחד נפרץ, האחרים יישארו בטוחים. סיסמאות וצירופי מילים צריכים להיות קשים לניחוש, ולא מילים שניתן למצוא במילון. באופן אידיאלי, עדיף להשתמש בשילוב של אותיות בכתיב ובדפוס, מספרים וסימנים מיוחדים. וזכרו להחליף את סיסמאותיכם באופן עקבי.
    • אל תענו ב"כן" כאשר אתם מתבקשים לשמור את הסיסמה על מחשב או על דפדפן. במקום זאת, הסתמכו על סיסמה חזקה המופקדת בזיכרון או שמורה בתוכנית ניהול סיסמאות מהימנה. שימוש בביטוי הידוע לך בשילוב עם תווים מכתובת ה-URL של האתר, הוא שיטה אחת ליצירת סיסמה שקל לזכור עבור כל אתר ואתר.
    • השתמשו באימות בשני מקדמים, כאשר האתר מציע זאת, המצריך לא רק את שם המשתמש והסיסמה שלך, אלא גם מכשיר בטוח (כמו טלפון נייד) היכול לשמש לאימות זהות מחזיק החשבון.
    • דווח למנהלי אתר הרשת החברתית על כל פעילות חשודה או מזיקה בפוטנציה.

 

במבט לעתיד, עם הזמן התוקפים יהפכו לחכמים יותר, ומתקפות הדיוג שלהם ליותר משכנעות. אנו נראה יותר העתקים מדויקים ומתוחכמים של אתרים, ויותר אתרי דיוג עם הצפנת SSL. בעוד המותג שלך והעובדים שלך פועלים בפלטפורמות הללו, זכור כי רשתות חברתיות הן דרך מצוינת ליצירת קשר, ובסופו של דבר גם רווח, אך הן אינן ללא סיכונים מפני תוקפים אשר מנצלים את הוויראליות של המדיום. עם רשתות חברתיות, אתה יכול להיות בטוח רק עד הרמה של הסיסמה החלשה ביותר במעגל החברים והשותפים העסקיים שלך. הזכר לעובדים את הנוהגים הטובים ביותר לשימוש בטוח ברשתות חברתיות, וקבע מדיניות ברורה לגבי איזה מידע של החברה ניתן לשתף.

*****

סימנטק היא מובילה עולמית באספקת פתרונות אבטחה, אחסון וניהול מערכות, שנועדו לסייע לצרכנים ולארגונים לאבטח ולנהל את עולם המידע של ימנו. המוצרים והשירותים של סימנטק, מגנים כנגד סיכונים רבים הנמצאים בנקודות רבות באופן שלם ויעיל, ומקנים ביטחון בכל מקום בו משתמשים או מאחסנים מידע. מידע נוסף זמין בכתובת:  www.symantec.com.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב