דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ססמי היפתח - האוצר שמתחת לכאב 

מאת    [ 01/05/2013 ]

מילים במאמר: 587   [ נצפה 1628 פעמים ]

30.4.13

                   "ססמי היפתח" –האוצר שמאחורי הכאב

 בשבוע שעבר הגיעה אלי ענבל, היא הגיעה במצב רוח שפוף ,התיישבה בכסא ואמרה שנמאס לה, כבר חצי שנה שהיא סובלת מכאבים עזים בכתף ובמהלכה עברה סדרה של בדיקות, כדורים זריקות וטיפולי אולטרסאונד. ענבל היא יועצת ארגונית העובדת כעצמאית. לאחרונה מיעטה לעבוד, מה עוד אפשר לעשות שאלה בייאוש?  רק להקשיב לכאב אמרתי, היא גיחכה ואמרה שהיא מקשיבה לו יותר מדי. אמרתי לה שזה בכאילו, כי הם מדברים בשפות שונות, מעין דיאלוג עקר.

 ביקשתי ממנה לתאר את המקום הכואב, ענבל אמרה שהוא שורף, זו המילה המדוייקת שאלתי. ענבל השתהתה ואמרה לא בדיוק , זה..... "חותך" כאילו יש שם סכין שחותך את העור,  בקשתי ממנה לבדוק מה קורה עכשיו עם התחושה וענבל אמרה שהיא מופתעת אבל העוצמה פחתה. עכשיו הצעתי לענבל להסתכל על הסכין בסקרנות ולתאר אותה, זו כבר לא סכין אמרה, זה כמו כמו חוט מתוח בחוזקה שני מקלות. זה מזכיר לי ....השתהתה  ודמעות החלו לבצבץ. בקשתי ממנה רק לשים לב אליהם ולבדוק איתם  אם יכלו לדבר מה היו אומרות. היא שתקה דקות ארוכות ואז אמרה הן היו אמרות ש"מגיע לי יותר".

 הדמעות הפכו לבכי  ענבל דברה על הקשר  עם בן זוגה, כאשר אני מזמינה אותה לשים לב למה קורה בגוף. בסוף המפגש היתה הכתף רגועה לגמרי. במפגשים שאחרי המשכנו להקשיב לגוף ולשמוע מה עולה סביב מערכת היחסים שלה עם בין זוגה, היא שמה לב לדפוסי ההתנהלות שגלתה שכבר אינם מתאימים יותר, לפחד שלה להביע אותם. מהקשבה זו עלה הצעד הבא הנכון עבורה. הכאבים בכתף נעלמו לגמרי.

 כאב הוא תחושה לא נעימה, מטרידה שמנהלת אותנו, אנחנו מוצאים עצמנו עסוקים בכאב ובעיקר בניסיונות להיפטר ממנו באמצעות כדורים, זריקות, לחיצות, וחושבים  מה לא היינו עושים בכדי שלא יכאב יותר.

 כאבים בגוף משדרים שמשהו לא בסדר, אבל לא תמיד מתגלה הסיבה שבעטייה מדבר אלינו הגוף. יש אבחונים, כיוונים, השערות אבל הגוף ממשיך בשלו. גם כשאנו מקהים את הכאב בעזרת משככי כאבים, הוא צץ וחוזר ויחד איתו הכעס התסכול, תחושת חוסר האונים והחיפוש התמידי אחר הישועה.  כאבי גב, מגרנות, סבוריאה בפנים חריקת שיניים, כתף תפוסה, נדודי שינה הם רק חלק מסימני הגוף הקשים שהופכים להיות חלק משגרת יום יום מייסרת.

  העבודה עם ענבל נעשתה על פי גישת ההתמקדות Focusing שמחזירה לנו את היכולת להקשיב לעצמנו דרך תחושות גופניות, לגלות מה מקור הבעייה? מה יש שם כשהגוף קורא לנו לשים לב באמצעות כאב - איך מתרגמים את השפה שלו לשפה שאנחנו מדברים? מה עולה שכאנחנו שמים לב אליו? מה הולך ונפרם מתוך הכאב ומקבל צורה ומשמעות? לשים לב לרגשות, לזיכרונות, לדימוים לזווית ראייה חדשה ואחרת, ואיך כל זה מביא לתחושת הקלה ואף במקרים רבים להיעלמות הכאב. גישת ההתמקדות מאפשרת לקחת אחריות על תהליך הריפוי העצמי, לפתח מערכת יחסים פנימית המאפשרת התפתחות וגדילה.

 לתחושות הגופניות משמעות רחבה עבורנו, אלא שהיא נסתרת מתודעתנו, הן קוראות לנו להקשיב אבל ללא מילים שיאפשרו לנו להבין. זה מתסכל ולפעמים כואב אפילו כואב מאד. כמו תינוק שבוכה וכשלא מבינים את הצורך הוא  צורח ואנחנו רצים סביבו חסרי אונים, אולי מוצץ?גראפס שרוצה לצאת? גזים או אולי חיבוק שמתבקש, וכאשר אנו מוצאים את הדבר אזי התינוק  נרגע וגם אנחנו.

 ענבל למדה כיצד להקשיב לגוף בהקשבה אחרת שונה מכל מה שהכירה אי פעם,  להקשיב לתחושות הפנימיות שנמצאות מתחת לכאב הפיזי , לגלות להפתעתה שהסיבה לכאב נעוצה בתחושה קשה של חוסר שהיא חווה במערכת הזוגית שלה, לשמוע את האבחון שהגוף העלה בפניה ולקבל ממנו את המרשם להחלמה.

 כמו עלי בבא שהלך בעקבות הסקרנות שבו, כאשר נפנה את הסקרנות שלנו פנימה , נגלה מערה שבה טמון אוצר יקר ערך, אם נשכיל כמוהו לחפש אחר  "ססמי היפתח",  קוד הכניסה למערה שלנו, נצליח להגיע לאוצר שמתחת לכאב ולהעשיר את חיינו.

 

 

לגלות דרך הגוף –אירית טסל- מלווה תהליכי התמקדות בשילוב גישת S.E, עובדת בתל אביב ובבית החולים"איכילוב" במרכז לרפואה משולבת לחולי סרטן. href="mailto:itessel@netvision.net.ilitessel@netvision.net.il">">itessel@netvision.net.il, נייד: 054-4902190


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב