דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנהלים חדשים לצוות ותיק? איפה מתחילים? 

מאת    [ 28/04/2013 ]

מילים במאמר: 983   [ נצפה 3131 פעמים ]

נכנסתם או קודמתם לתפקיד ניהולי בו עליכם לנהל צוות של אנשים. צוות של עובדים, צוות של מנהלי ביניים או צוות של מנהלים בכירים, אין זה משנה הרבה.

החלפת מנהל לצוות קיים הוא שינוי משמעותי עבור הצוות. הם התרגלו למנהל הקודם שלהם. הם התרגלו לדרכו ולשיטותיו, לקולו, לאופן הדיבור שלו, לדמותו ולהבעות פניו. אם ניהולו אותם ארך די זמן – הם די נקשרו אליו, באופן די דומה בו ילדים נקשרים להורים שלהם. הדבר יצר הטבעה במוחם של אנשי הצוות.

מה עליכם לעשות עם כניסתכם לתפקיד, על מנת לרתום את הצוות אליכם, כמנהליו?

 

המוח שלנו הוא מערכת סבוכה של מפות, מלכודות, קשרים והורמונים. רובנו ככולנו, בהתנהלות היומיומית שלנו "שוכחים" כי אנו מכילים מערכת הפעלה שאחראית על כל תפישותינו, אופן החשיבה שלנו והעשייה שלנו. יתרה מכך – אנו שוכחים שמערכת הפעלה דומה בתפקודה, אך שונה לחלוטין במהותה – קיימת בכל אדם אחר עמו אנו מתקשרים.

ככל שאנו מתבגרים וככל שאנו מאמצים הרגלים מסוימים – כך הם תופסים יותר שליטה במרחב המפה במוח שלנו.

שגרות לאורך זמן מול מנהל מסוים – חורטות במוחם של אנשי הצוות אזורים נרחבים. אם היה מנהלם אדם שגרתי והעבודה בצוות בוצעה באותו האופן לאורך זמן רב, גם התנוונו במוחם מערכות המוח המסדירות את גמישותו. ככל שאנו מתבגרים ומיומנים יותר באותה עשייה, אנו פועלים פחות כלומדים ומשתמשים בעצם במיומנויות שכבר רכשנו בעבר. זו אחת הסיבות העיקריות המובילות לקושי לאמץ שינויים וללמוד דברים חדשים.

עם זאת, הבשורה הטובה היא כי המוח עודנו גמיש. הוכח כי הצורה של מפות המוח שלנו משתנה בהתאם לעיסוקינו בשלבים שונים בחיים.  לצורך העניין – גם כניסתך לתפקיד המנהל – לצוות חדש או בחברה חדשה או לתפקיד חדש – גם מפות המוח שלך יעברו עם הזמן שינוי די נרחב.

בזמן שינוי, חל תהליך קריטי במוח – אשר הנו חיוני במעבר משלב לשלב:

תהליך ביטול הלמידה

ביטול למידה של המוח קיים בכל אחד מאיתנו, בעיקר בזמן שינויים קריטיים. במעבר, לדוגמא, למגורים בארץ הדוברת שפה זרה – נעשה ביטול למידה של התרבות, השפה והסביבה לה התרגלנו – על מנת שנוכל לאמץ את אלו החדשות ביתר קלות. אין זה פלא כי לאחר מספר שנים, אנשים ילידי הארץ חוזרים משליחות עם מבטא השייך למדינה בה שהו.

ביטול למידה מתחולל גם כשהילד מתגייס לדוגמא, או כשהילדים עוזבים את הבית למגורים במרחק. המוח עובר, בשני הצדדים (גם אצל ההורים וגם אצל הילדים) שינוי פלסטי עצום. ביטול הלמידה בעצם מתקן הרגלים רגשיים ישנים כדי לכלול את אלו החדשים.

עם כניסתכם לתפקידכם החדש:

1.      ודאו כי קודמיכם בתפקיד, גם אם נמצאים בסביבה – אינם קיימים עוד עבור צוותיכם 

במקרים רבים, קודמכם בתפקיד ניהול הצוות עוד נמצא באיזור (עבר תפקיד באותה החברה). הצוות אשר במוחו הוטבע אופן ניהולו ודרכו יחפש כל דרך אפשרית להגיע אליו. אל לכם לשכוח, כי גם אותו המנהל נמצא במצב דומה – גם מוחו עדיין שבוי בהרגלי העבר – ויפעל כאוטומט לתת מענה לאנשי הצוות שלו לשעבר.

ודאו עם קודמיכם בתפקיד ובקשו מהם לנתק מגע באופן גורף מול הצוות.

אם ימשיכו לתמוך בצוות יהיו לכך השלכות קשות לגביכם:


    • הצוות לא יצא מהרגליו הישנים
    • הצוות ימשיך לראות בקודמיכם את מנהיגיהם
    • אתם לא תלמדו דבר על התפקיד החדש – מאחר והשאלות או האתגרים לא יגיעו כלל לידיעתכם

ביטול למידה מתחיל כאשר משלימים עם היעלמותו של גורם העבר. שלב ה"אבל" הזה הינו קריטי להצלחתכם בהובלת הצוות בהמשך. על הצוות להשלים, שלב אחר שלב – עם אובדנו של האדם – מנהלם הקודם.

2.      תנו זמן לתהליך ביטול הלמידה בטרם תובילו אג'נדה חדשה

מנהלים חדשים בתפקיד מרבים לבצע את הטעות ו"רצים" קדימה על מנת להוביל את האג'נדה שלהם. הם שוכחים שהמוח של אנשי הצוות עוד "לא ממש שם". המוח שלהם עדיין מקובע ונעול על הרגלי העבר. תהליך "ביטול הלמידה", כפי שהוא מוביל להשלמה עם אבדן מה שהיה – הוא גם מפנה מקום במוח ל"מה שיהיה".

תנו להם זמן להתרגל אליכם

פרט לתנאי הראשון – להתנתק ממנהלם לשעבר על מנת למחוק מפת מוח קיימת בראשם, תנאי נוסף צריך לתפוס מקום וזה קבלתם את היותכם מנהליהם החדשים. אך בטרם תובילו מהלכים נוספים לשינוי – הקנו לצוות זמן מספק להכיר אתכם, להתרגל לקולכם, לסגנונכם, לפניכם.

בתחילת הדרך מקדו את תשומת לבך בהכרת הצוות. בלמידתו. בהקשבה אליו. אף אם זה עולה לכם בביצוע דברים שביצעו קודמיכם ושאינכם מוצאים בהם תועלת רבה. בדרך זו המפה במוחם אשר הייתה שייכת למנהלם הקודם – תתחיל לקבל את שליטתכם.

על מנת שתוכלו להוביל את הצוות בהמשך, על הצוות להשלים, שלב אחר שלב – עם אובדנו ואי קיומו של מנהלם הקודם ולהתרגל, שלב אחר שלב – לזה הקיים. כמעט כשם שאהבה חדשה מותנית במותה של הישנה.

3.      מינעו מעכבים באופן נחרץ

לא פעם, בשל "טביעה" חזקה במוחם של גורמים מן הצוות לגבי הרגליהם הישנים, השינוי הקט ביותר (כגון כניסתכם לתפקיד) תוביל אותם לחרדות. אותן חרדות יהיו אלו שיעלו מגרונם שאלות מכשילות עבורכם, טענות כלפיכם, לגלוג על עומק ידיעתכם את עשייתם ובמקרה קשה יותר – אף חרחור "שביתה איטלקית" לגבי בקשותיכם.

בדר"כ תמצאו חרדות ופעולות מעכבות אלו בקרב המבוגרים בחבורה (אם כי לאו בהכרח). אלו שואפים להשאיר את המצב כקדמותו, כועסים על השינוי ומתכחשים לו. מוחם אינו מאפשר להם להאמין כי המצב החדש הנו טוב עבורם.

גורמים מעכבים כגון אלו מעכבים את תהליך ביטול הלמידה במוחם של אנשי הצוות. הם עושים זאת בכך שהם מקנים לו תקווה וחזון כי המצב יכול לשוב לקדמותו. במקרים אלו - אל תהססו וזמנו גורמים אלו לשימוע באופן מיידי. פעולה שכזו תוביל את מוחם של חברי הצוות להבין ולהאמין שאין ניתן להשיב את המצב לקדמותו – ואף תאיץ את ביטול הלמידה במוחם.

 סיכום:

החומר האחראי במוחנו על ביטול הלמידה הינו ה"אוקסיטוצין" - החומר שמצד אחד אחראי למחיקת הרגלים ישנים, ומאידך – מעודד אימוץ הרגלים חדשים, ויותר מכך – מעודד פיתוח אמון. כשאתה נכנס לתפקידך כמנהל – דע כי גם בצוות וגם בך חל התהליך של ביטול למידה. תן לתהליך זמן מספק על מנת לפנות מקום במוח הצוות. את אותו המקום תוכל "לכבוש מחדש" בבוא העת. גם במקרה זה, אל תהיה צודק. אתה כבר חכם.

www.imaspringer.com

יהונתן כסיף  בעל ניסיון עשיר בהקמת עסקים ליוויים וניהולם תפעולית, שיווקית ופיננסית בשוק הישראלי ובשוק הבינלאומי. יהונתן עסק ועודו עוסק בניהול ופיתוח צוותים, פיתוח מערכי שירות ומכירות, ניהול מערכי ייצור ושיווק בינלאומי בתעשייה, בארגוני סחר, הייטק וארגונים קמעונאיים. ניסיון רב בהדרכה פרטנית, קבוצתית וצוותית בחברות, ארגונים עסקיים, תעשייתיים ומוסדות ממשלתיים. מנחה מוסמך של קורסים בינלאומיים הנחשבים בעולם. www.imaspringer.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב