דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך עושים בדיקת כדאיות לפני הקמת עסק? 

מאת    [ 18/04/2013 ]

מילים במאמר: 499   [ נצפה 4122 פעמים ]

נתחיל מהסוף,

בדיקת הכדאיות אמורה לתת לכם תשובה כמה מכירות או כמה לקוחות אתם צריכים לשרת כל חודש או כל יום על מנת שהעסק ירוויח את מה שאתם רוצים שהוא ירוויח.

אך לפני הרווחים, קודם כל העסק צריך להיות מאוזן, להצליח לשלם את הוצאותיו הקבועות והוצאותיו המשתנות.

 

כיצד מתחילים?

קודם כל תעשו רשימה של כל ההוצאות הנדרשות להקמת העסק, שיפוץ, ריהוט, ציוד, שיווק ראשוני, הקמת אתר, ייעוץ מקצועי, מיתוג, קניית מלאי ראשוני וכו'.

כעת ערכו רשימה של ההוצאות הקבועות שלה עסק: שכ"ד, חשמל, ארנונה, מים, תקשורת, שיווק, ייעוץ עסקי, הנהלת חשבונות  וכ' – אלו הן ההוצאות הקבועות של העסק אשר יהיו בכל מקרה, בין אם העסק ייתן שירות ללקוח אחד או ל- 100 לקוחות.

לרשימת ההוצאות הקבועות אל תשכחו להוסיף החזר השקעה, והכי חשוב- שכר בעלים- מהו הסכום אותו אתם רוצים שהעסק ייתן לכם כל חודש? אל תתפשרו על סוגיה זו, אתם עושים תיאום ציפיות בינכם ובין העסק!

שימו לב, אל תכניסו לרשימת ההוצאות הקבועות רכישת מלאי או חומרי גלם- לכך נתייחס בהמשך.

 

כעת חישבו מהי הריווחיות של העסק, כלומר מהו אחוז הרווח הגולמי?

אחוז רווח גולמי: כמה נשאר מכל שקל שנכנס לעסק למימון ההוצאות הקבועות והרווח,

דוגמא: נניח שממחירו של מגש פיצה ללא המע"מ הינו 30 ש"ח, עלות חומרי הגלם של הפיצה כלומר הבצק, רוטב העגבניות והגבינה הינם 7 ש"ח אזי הרווח הגולמי הינו 21 ש"ח. באחוזים 21 ש"ח מתוך 30 ש"ח הינם 70% זהו אחוז הרווח הגולמי.

 

כעת ננסה לחשב את נקודת האיזון, כלומר מהי רמת המכירות  שבה העסק לא מפסיד:

נחלק את ההוצאות הקבועות באחוז הרווח הגולמי.

המשך הדוגמא: אם ההוצאות הקבועות של הפיצריה הינם 50,000 ש"ח בחודש  אזי 50,000 לחלק ל 70% הינם כ- 71,500 ש"ח כלומר העסק צריך למכור כל חודש ב- 71,500 ש"ח בכדי שלא יפסיד, בכמה פיצות מדובר? נחלק סכום זה במחיר המוצר, אם אמרנו שמחירו של מגש פיצה הינו 30 ש"ח הרי שנקבל 2383 מגשים בחודש, כעת אפשר לחלק זאת במספר ימי הפעילות בחודש לדוגמא 25, נקבל שהעסק צריך למכור כל יום כ- 95 מגשי פיצות.

כעת ניתן לשחק עם נקודת האיזון, לבדוק מה קורה אם ההוצאות הקבועות גדלות? מה קורה אם מחירי המוצרים משתנים? מה קורה אם מחירי חומרי הגלם משתנים וכו'.

 

מה עושים עם הנתון שקיבלתם? כיצד ניתן לדעת האם זהו מספר ריאלי?

בודקים את השוק. בודקים מהי רמת התחרות? מי הם המתחרים הישירים? מי הם המתחרים העקיפים? כמה הם מוכרים- אלו נתונים שניתן לאסוף!

 

יצאה לכם נקודת איזון לא הגיונית? לא נורא, בדיוק בשביל אתם מבצעים בדיקת כדאיות. יש לכם כמה אפשרויות: אפשרות אחת הינה להחליט שלא לפתוח את העסק, גם אם זה נראה לכם נורא, תדעו שחסכתם מאות אלפי שקלים.

 

האפשרות הנוספת, הינה לשנות את המודל העסקי, כלומר לשנות מעט את מבנה העסק כך שההוצאות הקבועות יהיו נמוכות יותר, או שאחוז הרווח הגולמי יהיה גבוה יותר עד שתקבלו נקודת איזון שנראית לכם הגיונית יותר.

זהו בדיוק תהליך של גיבוש מודל עסקי.

 

בהצלחה!

שלומי כץ הינו בוגר תואר שני בכלכלה במגמת מימון ובנקאות. שלומי בעל ניסיון רב בייעוץ לעסקים קטנים, ניסיון זה נצבר במשך היותו סמנכ"ל עמותה לייעוץ עסקי וכן בשנים האחרונות בהן שלומי מנהל את "הכלכלן"- משרד בוטיק לניהול עסקים קטנים. שלומי משמש גם כמרצה לכלכלה במכללת רופין.  www.clcl.co.il/ href="mailto:shlomi@clcl.co.ilshlomi@clcl.co.il">">shlomi@clcl.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב