דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המעבר בין שיתוף פעולה לתחרותיות בהתאם לאינטרסים של העסקים 

מאת    [ 18/04/2013 ]

מילים במאמר: 495   [ נצפה 1478 פעמים ]

בחברות רבות בעולם מתקיים שיתוף פעולה לצד תחרות, למרות שנראה כי אלו מנוגדים לגמרי וקיומם יחד אינו הגיוני. היחסים בין עסקים נוטים להיות דינאמיים ולהכיל בתוכם שיתוף פעולה אך גם תחרותיות. האירועים במסגרת זמן מסוים הם אלו שקובעים את השינויים שחלים ביחסו של עסק מסוים כלפי עסק אחר ובשינוי שבמעבר משיתוף פעולה לתחרות איתו. הפיכת שיתוף פעולה לתחרות נפוץ בעיקר בשווקים שנחשבים לתחרותיים במיוחד כמו למשל ריהוט לבתי ספר שמספר הלקוחות בו מצומצם למדי. עסקים יכולים לשתף פעולה כנגד עסק מתחרה שהם תופסים כגדול יותר מהם. למשל חברת Microsoft ו- Apple שיתפו ביניהם פעולה כנגד המתחרה שהינה חברת Google שאותה תפסו כמסוכנת להם מבחינה כלכלית. יחסים בין עסקים עשויים להיות בו-זמנית תחרותיים ובעלי שיתוף פעולה, הטבע של מערכת היחסים עשוי להשתנות בהתאם לסביבה הפנימית והשפעות חיצוניות. ככל שתנאי הסביבה יהיו פחות יציבים ויטו להשתנות כך החברות יותר יטו להתחרות ביניהם.  

השקעה בעסקים זרים הינה חלק חיוני מאסטרטגיה גלובלית של ארגון שמעוניין להתרחב גם לארצות אחרות. בשל כך פעמים רבות עסקים גדולים נוטים לשתף פעולה עם עסקים מארצות אחרות. שיתוף הפעולה מאפשר לעסק שמגיע מארץ אחרת להתמודד טוב יותר במישור הסוציו-אקונומי ולהיכנס לשוק בקלות יותר. כלומר, שהחברה שמנסה להפוך לבינלאומית משקיעה בחברה המקומית ומעניקה לה משאבים כמו טכנולוגיה מסוימת והחברה המקומית בתמורה מסייעת לה להבין את השוק בארץ החדשה ואת צרכיו. כלומר, שזהו לא בדיוק שיתוף פעולה אלא יותר יחסי גומלין בין עסקים שמתקיימים כל האינטרסים של שני הצדדים חופפים. לשיתוף פעולה זה ישנם השלכות חיוביות רבות כמו למשל הכנסת טכנולוגיות מתקדמות יותר, ידע רחב וחדשנות. כמו כן, היכולת של העסקים להתמודד עם מתחרים בשוק הינה גבוהה יותר ביחס לחברות שאינן משתפות פעולה עם אחרות. אולם יש לכך גם חסרונות כמו פערים טכנולוגיים בין העסקים, חוסר יכולת לספוג מידע שהתקבל ותחרות שעשויה להתפתח בין החברות. תחרות בין חברות הינה אחד ממרכיבי המפתח שמשפיעים על ביצועיו של העסק. ישנם מספר גורמים שמהווים יתרון תחרותי בשביל חברות מסוימות כמו: מוטיבציה, התנהגות תחרותית, מודעות ותפוקה.

חברות מחליטות אם לשתף פעולה ביניהם בסינון הצעות לשיתוף פעולה שמתקבלות על ידן מחברות אחרות וחיפוש אחר ידע חדש. כמו כן, שיתופי פעולה מתרחשים כשחברות מפתחות מוצרים שקשורים אחד לשני. כלומר, שחברות שמשתפות ביניהן פעולה נוטות להשלים אחת את השנייה מבחינת היצע המוצרים שלהן או יכולת הפיתוח שלהן. לפי מודל מחזור החיים של המוצר, כשהוא מגיע לבגרות נוצרים מוצרים חדשים טובים ממנו שמאיימים על קיומו והמשכיותו. המוצר החדש צריך לערוך בעצמו שינויים, להסתגל למצב החדש במהרה ולהגן על עצמו, כשאחת מדרכי ההגנה הינה שיתוף פעולה שכזה שבולם את המתחרה. שיתוף הפעולה עשוי להפוך לתחרות כשאחת מהחברות תתחיל לייצר את המוצר של החברה השנייה בעקבות הידע החדש שקיבלה ממנה. בתחרותיות בין בתי עסק, כל אחד מהעסקים מעוניין בבעלות בלעדית שלו על המוצר מבחינת היכולת לשווק אותו לציבור ולגבי הידע הדרוש להכנתו ושיווקו.

אם כן, ניכר כי קיומו של שיתוף פעולה יחד עם תחרות הינו הכרחי להתפתחותה של החברה, שמירה על ערנותה כלפי צרכי השוק ויעילותה. אולם, בכדי לשמור על אתיקה בסיסית ומחשש מתחרות שתהפך למשמעותית בתי עסק שמשתפים ביניהם פעולה יוצרים חוזים שמטרתם למנוע פגיעה בעסק שאיתו הם משתפים פעולה. 

מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים: מתנות, גאדג'טים וגימיקים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.
http://www.out-of-the-box.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב