דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיתוף פעולה בין חברות - יתרונות וחסרונות 

מאת    [ 17/04/2013 ]

מילים במאמר: 804   [ נצפה 4134 פעמים ]

בשנים האחרונות ניתן לשים לב כי חברות רבות משווקים שונים נוטות לשתף פעולה ביניהן בכדי להשיג מטרות מסוימות או להתגונן ממתחרה שמאיים עליהן. לפי זמן הינו אחד מהדברים החשובים ביותר באינטראקציה הקשורה לעסקים. אירועים שמתרחשים עשויים לחבר בין חברות שונות בשוק בהווה או בעתיד ושיתוף הפעולה בין החברות יכול להשפיע באופן מהותי על התפתחותן של מערכת יחסים ביניהן. בתוך רשתות עסקיות אירועים אלו נתפסים ומזוהים על בסיס חברתי ונשענים על תפיסותיהם של האינדיבידואלים. ההתייחסות לחלל הפכה להיות מופשטת יותר והמפות הפכו למנטאליות מכיוון שכיום רוב העסקים מתקיימים גם ברשת ועל כן ישנה הפרדה בין החלל האמיתי שהם מתקיימים בו לחלל הווירטואלי. לטענת הרשת מגדירה מחדש את המרחק אך אינה מבטלת את הגיאוגרפיה. הרשת מניחה תפיסות טריטוריאליות חדשות, ושונות מהתהליך הסימולטני של התפלגות המרחב. העיר המהלכת הופכת להיות משהו שנע כל הזמן אך ללא תנועה גיאוגרפית. העסקים ברשת נעים ללא הפסק אך הם אינם הופכים אנשים רחוקים אחד מהשני או מהעסקים הדרושים להם. שיתוף הפעולה בין החברות הוא ביצירת ערים גדולות שמרכזות לתוכם אנשים איכותיים שיסייעו לחברות למקסם את רווחיהם, ולהיות חשובים למדינה כ מריכוז החברות בעיר הגדולה מפתחת חדשנות רבה, והעיר הופכת למרכז של תקשורת, פרסום וכלכלה.

החלל הפנימי מעצב את האסטרטגיות של החברות, הטבע שלהם, המיקוד העסקי ויחסים עם עסקים אחרים. החלל החיצוני מייצג את השחקנים האחרים בשוק כמו: הלקוחות, טבעו של השוק ואת ההשפעות החיצוניות של מערכות יחסים בין עסקים שונים. לפי בשנים האחרונות יותר חברות משתפות פעולה ביניהם בנוגע לפעולת שרשרת האספקה של המוצרים. המעבר לסחר אלקטרוני תרם רבות למהלך זה ואפשר לחברות לנהל מערכות יחסים קרובות ביניהם ממרחק. שיתופי פעולה בין עסקים יכולים להתרחש למשל בין עסק שמתמקד בלפתח מוצרים ובין עסק שמשווק ומוכר מוצרים. יתרון מרכזי של שיתוף פעולה בין עסקים הינו המידע הרב שתי החברות מקבלות אחת מהשנייה שמסייע להתפתחותן בשוק. יתרון נוסף של כך הינה שהוא מקל על תהליך קבלת ההחלטות בחברה והופך רכישות עסקיות לקלות יותר.     

חברות מסכימות לחלוק אינפורמציה חשובה אחת עם השנייה בעקבות נסיבות מסוימות כמו למשל: הרצון לשפר שירות מסוים ללקוח, לחסל מתחרה משותף או הגדלת ביצועי החברה. סיבה נוספת למתן מידע אטרקטיבי לחברה אחרת עשוי להיות חוסר בפרטנרים אצל החברה שמעוניינת לספק את המידע. כלומר, שלחברה שיוזמת את שיתוף הפעולה אין חברות אחרות שהיא יכולה לפתח איתם יחסים כלכליים והיא  מנסה לפתח את קשריה בשוק באופן זה. לפי החלפת המידע ושיתוף הפעולה בין העסקים תלוי גם בתלות ההדדית שביניהם ובאופן שבו העסק יכול לתפקד כעצמאי ובלי להזדקק לעסק השני בשביל לשרוד. בכדי ששיתוף הפעולה יצליח ויהיה בעל השפעה מטיבה עבור שני בתי העסק צריך לשרור אמון ביניהם והתחושה צריכה להיות כי אסטרטגיה זאת תשפיע באופן חיובי על תפוקת החברה. בכדי לבסס את יחסי אמון אלו החברות יוצרות חוזים שקובעים את ההשקעה ואת המחויבות של כל חברה במסגרת שיתוף הפעולה ביניהן. לטענת עסקים בתעשיות בעלי ידע טכנולוגי לרוב הינם בעלי מוטיבציה גבוהה לפתח בריתות עם חברות אחרות וליצור שיתוף פעולה איתן. הצורך התכוף ביצירת מוצר חדש שיצא לשוק והקריטיות שבאופן שיווקו לציבור והפיכתו למושכך גורמים לחברות להתלכד יחד בכדי להוציא זאת לפועל.

שיתוף פעולה מהווה אסטרטגיה של חברות בכדי להגיע למטרות שבהן הן מעוניינות במהרה. היחסים בין חברות שכאלו מהווים פריווילגיה ומתבססים על יתרון הדדיות ויחסי הכוחות ביניהן. פעמים רבות בשל שיתוף הפעולה נזנחים משתנים כמו תחרותיות ואפילו מדוכאים על ידי מנהלי החברות. לפי שיתוף פעולה אסטרטגי עשוי לסייע לחברות לפתח התמחות בתחום מסוים או לקבל גישה עבור אמצעים שהן מעוניינות בהם. שיתוף פעולה נמצא כמתווך בין שווקים שונים ומאפשר לפתור בעיות פנימיות בשוק ובתוך העסק ולאפשר לבעל העסק לבצע בחירות שהן אופטימאליות עבור הארגון. עשויה להתפתח עוינות בין בתי העסק שמשתפים פעולה כשכבר לא תהיה קיימת חפיפה בין האינטרסים שלהם וצורת החשיבה הלוגית שלהם תהפוך להיות שונה. לטענת לא תמיד ההטבות שלהם זוכים בתי העסק מתחלקים שווה בשווה ביניהם, לעיתים עסק אחד מרוויח יותר מהשני בעקבות שיתוף הפעולה. היתרונות הגדולים ביותר של שיתוף הפעולה בין החברות הם: הכוח גדול שניתן להן בשוק עקב חבירתן יחדיו, יכולת התמקחות גבוהה יותר, ביטחון והפחתת עלויות של רכישה. יתרונות נוספים הינם: חדשנות, משאבים רבים יותר והגדלת הידע הקיים בחברה. שיתוף פעולה בין חברות נוטה להישען על התנהגות אלטרואיסטית ועל עקרונות המוסריים שקיימים בתרבויות שאליהן משתייכות החברות. לעיתים שיתוף הפעולה לא נובע מבחירה חופשית ובתי העסק מחויבים לשתף פעולה יחדיו בכדי לשרוד את התחרותיות בשוק.

אולם, שיתוף הפעולה בין חברות שהתחרות ביניהם הינה צמודה עתיד להיכשל ולא להימשך זמן רב מכיוון ששתי החברות מחפשות למקסם את רווחיהן ואת הליך הלמידה שלהן. כמו כן, שיתוף פעולה יכול להיכשל כשאחד מהצדדים מפר את החוזה או כשעסק אחד מוסר מידע חסוי שניתן לו על העסק השני. חברות שמשתפות ביניהם פעולה מחפשות אחר דרך שבה יוכלו רק להרוויח ולהימנע מהפסדים כואבים שכרוכים בתחרות עם החברה האחרת.

לפי כל זאת ניתן לראות כי שיתוף פעולה בין חברות הינו בעל יתרונות רבים ומשמעותיים ומאפשרים לחברות להתגונן באופן יעיל מפני מתחרים ולהתפתח במהירות. אולם, בכדי ששיתוף הפעולה יהיה פורה יש לעשותו נכונה ובתי עסק שהינם מתחרים על אותו תחום באופן ישיר עשויים לחוות את שיתוף הפעולה כלא יעיל

מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים: מתנות, גאדג'טים וגימיקים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.
http://www.out-of-the-box.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב