דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול באמצעות בעלי חיים ככלי טיפול פסיכולוגי 

מאת    [ 08/04/2013 ]

מילים במאמר: 459   [ נצפה 2802 פעמים ]

טיפול בעזרת בעלי חיים הוא טיפול רגשי פסיכולוגי לכל דבר ועניין. בעולם הטיפול הפסיכולוגי יש טכניקות טיפוליות רבות ושונות. בטיפול במשחק בילדים, למשל, משחקים עם הילד. בתרפיה באמנות- משתמשים ביצירה. בטיפול בבעלי חיים עובדים עם יצורים חיים נוספים- וזה הייחוד העיקרי שלה. המשחק או היצירה לא מגיבים לילד, אבל החיות מהוות ישויות בפני עצמן, עם צרכים ורצונות, והן מרכיב שלישי בטיפול, בנוסף למטופל ולמטפל.

קיים מגוון גדול של בעלי חיים אותם ניתן לשתף בטיפול בעזרת בעלי חיים. אנו יכולים להתאים למטופלים חיות לפי נטייתם, האישיות  שלהם, ומטרת הטיפול. ההשפעה של ארנב והמגע איתו שונה מאשר השהייה עם צב בעל שריון למשל, שמעורר רגשות ושיחות על מוגנות, הסתגרות ועוד. כלב שונה מאוגר. נחש שונה מתוכי. בטיפול בבעלי חיים אפשר להתנייד בין בעלי חיים שונים, ואז הטיפול כולו הופך להיות סוג של הרפתקה.

לבעלי חיים השפעה טובה על בני האדם הן פיזית והן פסיכולוגית. חיות המחמד מעודדות יצירת קשרים לא מילוליים ולא שיפוטיים בקונטקסט האנושי. לכלב לא אכפת כמה אתה מרוויח בחודש, אם עלית או ירדת במשקל, באיזו מדינה נולדת ומה שפת האם שלך. החיבור לבעלי החיים מאפשר לבעל כלב לשוב להיות "ראש הלהקה", או לבעל סוס להחליט לאן הולכים ובאיזה קצב. לקשרים עם בעלי חיים השפעות מיטיבות מוכחות על המצב הפיסיולוגי והרגשי של בני אדם. נצפתה ירידה בדופק ובלחץ הדם בעקבות ליטוף בעלי חיים. נצפתה עלייה בתוחלת החיים אצל קשישים המחזיקים חיות מחמד. עבור אנשים בודדים- בעלי כלבים או חתולים, חיית המחמד הם עוגן למציאות. חיות המחמד פועלות כמרכך בדידות, מוסיפות גירוי ופעילות גופנית- לדוגמה הטיול היומי עם הכלב, או הברשת החתול והכנת המזון. מעבר לכך, הדאגה לחיית המחמד מוציאה את האדם למרחב רגשי אחר. שוב אין הוא מתמקד בדאגותיו ובכאביו אלא מרחיב אותן מעבר לעצמו.

נוכחותם של בעלי חיים בטיפול רגשי בילדים ומעורבותם בו, יכולה לקצר את תקופת החשדנות והמסויגות של ילדים בתחילת הטיפול ולהגביר את האמון בין מטפל למטופל. כמו כן- מתאפשר לילד "להעביר את הקשיים" שלו לחיה ולתת להם ביטוי בעודו מייחס אותם לחיה שאיתו בטיפול: אם הוא פוחד, הוא יכול לומר "הארנב הזה נורא פוחד". אם הוא עצוב- "האוגר עצוב היום. אולי הוא מרגיש שאין לו חברים היום". גם אם המטפל רוצה להעביר מסרים לא ישירים למטופל ניתן לעשות זאת דרך מה שקורה במשחק עם בעלי החיים, המצב שלהם, הקשיים, האתגרים העומדים בפניהם, וכך לעיתים קל יותר להציף נושאים ולהעביר מסרים למטופל. 

טיפול באמצעות בעלי חיים יכול להתאים לילדים שפוחדים ממפגש עם פסיכולוג - במקרה כזה הטיפול בעזרת בעלי חיים מתאים מאוד, כי הם מקלים על המפגש ומרככים אותו. הטיפול יתאים מאוד גם לילדים שמתקשים ביצירת קשר מילולי ולילדים שזקוקים לעשייה מתמדת (למשל, בעלי הפרעת קשב-ריכוז).

לייעוץ ראשוני לגבי אפשרות של טיפול באמצעות בעלי חיים או טיפול פסיכולוגי אחר אנא פנו אלינו למכון עידן

כתב אודי שני, מטפל באמצעות בעלי חיים במכון עידן

מכון עידן - ייעוץ ופסיכותרפיה לפרט ולמשפחה. מתמחים בטיפול פסיכולוגי לילדים, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, טיפול בטראומה ועוד. סניפים במודיעין, תל אביב וירושלים 089707013




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב