דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקשר בין כאבי גב, מודעות גופנית וטיפולי מגע 

מאת    [ 04/04/2013 ]

מילים במאמר: 746   [ נצפה 2358 פעמים ]

אחת המחלות הנפוצות ביותר של המאה ה-21, היא כאבי גב. 95%  מהמטופלים המגיעים אלינו לקליניקה, מגיעים עם בעיות גב שונות, החל מכאבים בצוואר, כתפיים, גב תחתון ועד לפריצות דיסק.

האם גורמים פסיכולוגיים מגדילים את הסיכון לכאבי גב? בהחלט כן! בסקירה ספרותית שערכתי, מצאתי כי קיים קשר ישיר בין גורמים רגשיים וכאבי גב, כמו כן, נמצא כי יעילות הטיפול גבוהה יותר במקרים בהם משלבים בטיפול תהליכים פיזיים ורגשיים כאחד.

מחקרים המוכיחים קשר ישיר בין כאבי גב למצב רגשי

בסקירה ספרותית, מצאתי התיחסויות שונות בנושא כאבי גב וטיפולי מגע. במחקר שנערך בגרמניה, נבדקו 372 איש אשר התלוננו על כאבי גב כלליים, נמצא כי, 209 מאלו שהעידו על כאבים, נמצאים בתחושה של לחץ נפשי גבוה ומרגישים עומס עבודה רב. במחקר נוסף, בדק הקשר בין כאב כרוני לגורמים קוגנטיביים. במחקר נמצא קשר הדוק בין גורמים קוגנטיביים לרמות כאב ונכות שעליהן התלוננו מטופלים. הגורמים הקוגנטיביים שנבדקו היו, תחושת יעילות, מחשבות שליליות ורמות שונות של דיכאון.

פעמים רבות אני נתקלת במטופלים שמדווחים כי למרות שעשו עשרות רבות של טיפולים, עדיין לא מצאו מדור למכאוביהם.  אחת הסיבות לכך קשורה בכך שהוכח, כי ללחץ נפשי יש השפעה גדולה על אחוזי הצלחת הטיפול. בבדיקת שאלון נכות של רונלד מוריס, נבדקו 212 מטופלים שהתלוננו על כאבי גב תחתון כרוניים,  33% העידו על לחץ נפשי משמעותי בחיהם, 41% אובחנו כסובלים מדיכאון ו30% נמצאו כסומטיים (הכאב הפיזי נבע בקשר ישיר עם תכנים רגשיים ולא נמצאו ממצאים פיזיולוגים). כאן תוצאות מחקר זה העידו על כך שלחץ, חרדה ומתח נפשי, עלולים להוריד פי 4 את הצלחת הטיפול וכי פזיוטרפיה כטיפול בפני עצמו, לא תמיד מספיק.

כיצד טיפול במגע תורם להורדת כאבי גב?

מכאב גב ועד לפריצת הדיסק, קיים טווח רחב של סוגי כאבים, אך המשותף לכולם הוא תחושת אי נוחות, מגבלה בפעולות יומיומיות וירידה משמעותית באיכות החיים. הלחץ והכאב מעוררים תחושת מצוקה ומאותתים סכנה לגוף, הגוף מתמקם ומתארגן ומנסה לאזן את עצמו בחזרה. האיזור הכואב מרגיש ומתנהג כמו אחרי טראומה והשרירים מסביב יתקשו ויתכווצו, כמו באים להגן על הגוף מפגיעה נוספת. לעיתים, הזמן יעשה את שלו והגוף לאט יחזור ליציבה נכונה, אולם, במקרים מסוימים הכאב יחמיר ואיתו, הגוף ימשיך להתקשות ולהתכווץ.

במקרה של כאבי גב, או כאבים בכלל, הטיפול במגע, בראש ובראשונה, בא על מנת להרגיע את הכאב ולהחזיר לגוף את תחושת הביטחון. עצם המגע, מאפשרת לשריר להרגיש ביטחון ולשחרר מאחיזתו, אם במקרה של כאב הגוף מאותת על סכנה, המגע של המטפל מאותת על שלום. ועם הזמן, המגע משחרר את השרירים מסביב ובכך מתאפשר למקום הפגוע מקום מרווח להתחיל להירפא.

נקודת המוצא ממנו הטיפול מגיע טוענת שהגוף והנפש הם יחידה בלתי נפרדת, לא אחת נמצא, כי קיים קשר הדוק בין הכאב ולדרך שבא אנו נושאים את עצמנו ומתנהלים בחיינו.  בתרפיה סומטית, ההנחה היא, כי מאחורי כל כאב ומחלה מסתתר סיפור שלא קיבל מספיק מקום בחיינו ונאלץ להתיישב במקום כלשהוא בגוף.

המגע מאפשר לגוף להרגיש מוגן ובעבודה משותפת ודיאלוג בין מטפל למטופל, ניתן להגיע למקור הכאב ולשחרר דפוסים פיזיים ורגשיים. לריפוי 3 שלבים: תחושה, הבנה ושחרור. נרגיש מאיפה מגיע הכאב, ננסה להבין מדוע בא הכאב ובהרבה מהמקרים, ברגע שנוצרת סינרגיה בין תחושה להבנה, הכאב משתחרר!

לסיכום, המטרה הטיפולית בתרפיה סומטית, היא להביא את המטופל למקום בו הוא מודע יותר לתחושות גופניות ורגשיות ובכך לקבל כלים להמשיך ולטפל בעצמו עד שהכאב ייעלם או ייסוג. המטופל מודע יותר לדרך שבה הוא יושב, עומד ומתנהג ותוך עבודה הדרגתית של שחרור דפוסיים פיזיים של כאב, משתחררים גם דפוסים ההתנהגותיים והטווח התפקודי גדל.

בדקו את עצמכם:


    • איפה מתרכז הכאב?
    • מתי התחילו הכאבים?
    • האם החלו כאבים במקביל במקומות נוספים בגוף?
    • האם יש קשר בין אירוע מסוים לתקופה שבא הגיעו הכאבים או לתקופה בהם הם מתגברים?

 

** תודה ליעל שטינפלד MScPT  

     ולשי אפשטיין, פסיכותרפיסט גופני

       בהכנה ועריכת המאמר

 מקורות: 


    • Level of distress in a recurrent low back pain population referred for physical therapy. Spine. May 1;28(9):953-9. 2003:.
    • Freund Publishing House Ltd. Positive effects, side effects, and adverse events of clinical holistic medicine. A review of Gerda Boyesen’s nonpharmaceutical mind-body medicine (biodynamic bodypsychotherapy) at two centers in the United Kingdom and Germany. Int J Adolesc Med Health.  21(3):281-297. 2009.
    •  Linton SJ. Do psychological factors increase the risk for back pain in the general population in both a cross-sectional and prospective analysis?. Eur J Pain. Aug:9(4):355-61.2005.
    • Margit Koemeda-Lutz, Martin Kaschke, Dirk Revenstorf, Thomas Scherrmann, Halko Weiss and Ulrich Soeder.  Evaluation of the effectiveness of body psychotherapy in Outpatient setting (EEBP), A ulti-Centre Study in Germany & Switzerland .

 

 

 

נויה אברמוביץ', עיסוי נשים בהריון והכנה ללידה בגישה הוליסטית
מטפלת בקליניקה בחיפה ובתל-אביב
**אין להתייחס לטיפול ולנאמר במאמר זה, כתחליף לייעוץ רפואי. במידה והחלטתם להתחיל טיפול, חשוב לבדוק שהמטפל שבחרתם מנוסה ומיומן ונמצא בהדרכה צמודה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב