דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביצוע פעולות בתיק הוצאה לפועל לפני בטרם מסירת אזהרה 

מאת    [ 24/03/2013 ]

מילים במאמר: 663   [ נצפה 3693 פעמים ]

בס"ד 

ביצוע עיקול בטרם מסירת אהרה

 

עו"ד יוסף ויצמן

 כלל ידוע הוא, תיק הוצל"פ ללא מסירה של האזהרה לחייב, נמשל הוא כגוף ללא נשמה.

 הליכי הוצל"פ אינם מתחילים מרגע פתיחת תיק ההוצל"פ, אלא מרגע מסירת האזהרה לחייב. את המסירה יש לבצע אישית לידי החייב, אך ישנם פתרונות נוספים למסירה, כגון "מסירה בהדבקה". וההבדלים ביניהם, סוג ואיכות הפעולות אותם ניתן לנקוט רק בשעה שיש מסירה מלאה בתיק.

 החוק נותן לחייב פרק זמן של 21 או 30 יום בטרם ינקטו הליכים נגדו, הסיבה בה ניתן פרק זמן ארוך לחייב לאחר מסירת האזהרה ובטרם ינקטו נגדו הליכים כאמור, היא מחד מתן הזדמנות לחייב להסדיר את החוב בטרם ינקטו הליכים קשים נגדו, ומאידך התארגנות משפטית נאותה להתגונן כנגד תיק ההוצל"פ ולהביא את טענותיו השונות להכרעה שיפוטית מתאימה.

 לעיתים קרובות מנצל החייב את השהות הארוכה שניתנה לו בטרם ננקטים הליכים נגדו, ועד שהוא מקבל את האזהרה בתיק ההוצל"פ הוא דואג לרוקן את כל נכסיו מתוכן, ולהבריח נכסים אל מקומות אשר הזוכה לא יוכל לשים את ידו עליו. אין ספק שפרק זמן של 30 יום מרגע מסירת האזהרה, הוא זמן מספיק די והותר לרוקן את הכספים בבנק, ואף להבריח את דירת המגורים.

 לשם כך חוק ההוצל"פ נותן פתרון למצב זה, ובסעיף 7 (ה)נכתב

"לא יוחל בביצוע פסק הדין אלא לאחר המצאת האזהרה כאמור בסעיף קטן (א) ולאחר שעברה התקופה שנקבעה באזהרה, זולת אם ראה רשם ההוצאה לפועל שנסיבות הענין מצדיקות נקיטת הליך לפני כן".

 כלומר במצב בו קיימת רמת ודאות גבוהה כי החייב ינצל את פרק הזמן שניתן לו ויבריח את נכסיו, ניתן להגיש בקשה  לרשם ההוצל"פ ולבקש כי יבוצע עיקול או פעולה אחר בטרם מסירת האזהרה לחייב.

את הבקשה יש לתמוך בתצהיר מפורט, בו יש להעלות את הסיבות להם נדרש לעשות שימוש בחריג לחוק ולנקוט הליכים בטרם מסירת האזהרה.

רשם ההוצל"פ כאמור לא מאשר בקשות כגון אלה לפי סדר, אלא הוא בוחן את הבקשה לגופה, בודק את טיב ואיכות הראיות שצורפו לבקשה, ונותן החלטה מתאימה.

 

בד"כ לא ניתן בהליך הזה לבצע הליכים אשר מוגדרים  כבלתי הפיכים, ולכן ולשם הדוגמא, יאושר הליך של עיקול בבנק, אך לא יתאפשר לממש את העיקול עד שהחייב יקבל את המסירה ויינתן לו הזכות לעמוד על זכויותיו, וכי ככל ויבוצע הליך של מימוש, ישנה סכנה כי לא יהיה ניתן להשיב את הכספים לחייב ככל ויוכרע כי אין הוא חייב בתיק. דוגמא נוספת, לרוב יאושר הליך של עיקול מיטלטלין, אך לא הוצאת המיטלטלין. ככול ואין מנוס אלא להוציא את המיטלטלין, שמא גם העיקול לא יבטיח את אי הברחתם, יבקש רשם ההוצל"פ ערבויות מתאימות להבטחת הנזקים ככל ויגרמו לחייב שלא ע"פ דין.

 

כותב המאמר נוכח לראות במהלך השנים כי הליך זה כאשר הוא מתבצע בדרך מקצועית ובזמן הנכון, מונע מצב בו מתנהלים הליכי הוצל"פ כנגד חייבים אשר נקלעו לסחרחורת עסקית, ופעלו לייתר את הליכי ההוצל"פ באמצעות הברחת הנכסים.

 

מנגד ידוע כי פעולות של נקיטת הליכים בטרם נמסרה האזהרה גרמו נזקים חמורים לעסקים אשר לא היה להם כל כוונה להבריח את הנכסים ולבסוף התברר כי ההפך הוא הנכון, וכי עמדו להם טענות כנגד התביעה אשר בסופה נדחתה לחלוטין במצבים אלה, נתבעו הזוכים אשר נקטו בצעדים המחמירים בהוצאות ובנזקים שנגרמו לחייבים בשל פעולות אלו.

   

לסיכומם של דברים:

ביצוע עיקול בטרם מסירת אזהרה כאשר יש חשש להברחת נכסים הוא יעיל ומתבקש בנסיבות העניין, אך יש לנקוט אותו במידתיות ובזהירות, שמא יגרמו נזקים, והזוכים בתיק יהפכו לחייבים בעצמם.

 

www.yw-law.co.il   ניתן לקרוא עוד באתר  

הכותב בעלים של משרד עורכי דין יוסף ויצמן ושות' סגן יו"ר ועדת הוצל"פ במחוז ת"א של לשכת עורכי הדין, ומנהל קליניקת הוצל"פ במכללה האקדמית אונו,  תחומי פעילות המשרד, בתחום האזרחי, ההוצל"פ, מזונות, ודיני שטרות.

 

יובהר כי האמור במאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 

 

עו"ד יוסף ויצמן, בעלים ומיסד משרד עו"ד ויצמן יוסף, חבר בלשכת עורכי הדין, ומוסמך בגישור.   משרד עורכי הדין יוסף ויצמן מתמחה בתחום ההוצל"פ, מזונות, פינוי דירות, ותביעות אזרחיות, וכן ניהול גביה של חברות, המשרד מייצג גם חייבים, איחוד תיקים, התנגדות לביצוע שטר, וטענות פרעתי. בין לקוחות המשרד חברות, אולמות, ובתי עסק שמקבלים ניהול שוטף בכל הקשור לגביה ויעוץ בניהול הלקוחות בחברה. משרד עו"ד ויצמן יוסף נבחר  ע"י "דן אנד ברדסטריט ישראל" כעשרת המשרדים המובילים בישראל בפעילות "שכר מצווה" בתחום ההוצל"פ. עו"ד יוסף ויצמן מקים ומנהל קליניקת הוצאה לפועל במכללה האקדמית אונו, ומרצה בלשכת עורכי הדין.וכן כותב מאמרים נרחבים בתחום ההוצאה לפועל והמשפט האזרחי עו"ד יוסף ויצמן, סגן יו"ר ועדת הוצל"פ של לשכת עורכי הדין, וכן משמש כקובל מטעם לשכת עורכי הדין בתחום האתיקה המקצועית. וכן מנהל פורום הוצאה לפועל באתר הפורומים המשפטיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב