דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צו תשעג לשון זרוז 

מאת    [ 20/03/2013 ]

מילים במאמר: 464   [ נצפה 1765 פעמים ]

 

צו את-אהרן ואת-בניו לאמר, זאת תורת העלה.רש"י במקום מפרש את לשון הפסוק "צו".אומר רש"י אין צו אלא לשון זרוז.

ויאמר יהוה אל-משה ואל-אהרן, בארץ מצרים לאמר.החדש הזה לכם, ראש חדשים:  ראשון הוא לכם, לחדשי השנה.עת יציאת מצרים פותחת התורה ואומרת, חודש זה בו הינכם יוצאים ממצרים, הוא החודש הראשון לחודשי השנה, חודש זה הינו ראשון לחודשי השנה ואף הינו ראשון להיותכם עם חופשי עם היוצא מעבדות לחרות.

המצווה הראשונה אותה מצווים בנ"י ישראל הינה, ושמרתם, את-המצות, כי בעצם היום הזה, הוצאתי את-צבאותיכם מארץ מצרים; ושמרתם את-היום הזה, לדרתיכם--חקת עולם.אומרים חז"ל, יש לקרוא ושמרתם את המצוות.כידוע שמירת המצות הינה השמירה מפני החימוץ.שמירה זו עיקרה בעת אפיית המצות, לאחר מגע הקמח עם המים יש להזדרז ולא לאפשר לבצק, לתפוח, להחמיץ, זהו עניין ושמרתם את המצות השמירה מפני חימוצם.

חז"ל מסבירים שעניין ההחמצה איננו רק לענין המצות אלא גם לענין המצוות, בהגיע את עשיית הצווה, יש להזדרז הן בתחילת עשייתה והן שלא להשתהות בעת עשייתה.

מידת הזריזות הינה מידה הנוגדת את טבע האדם, ודאי בדברים אשר אינם "מספיק חשובים בעיניו", טבעו של האדם, לדחות העשייה ובהחל העשייה נטייתו, עשייתה בעצלות ולא בזריזות.

הרמח"ל בספרו מסילת ישרים או' "זריזות הינה התגברות על טבע עצמו ולזה צריך חיזוק גדול.

מעשי האבות היו תמיד בזריזות.על אברהם נא' בציווי על העקידה וישכם אברהם בבקר, ויחבש את-חמרו, ויקח את-שני נעריו אתו, ואת יצחק בנו; ויבקע, עצי עלה, ויקם וילך, אל-המקום אשר-אמר-לו האלהים.כן הזדרז אברהם בקבלת האורחים, שלושת המלאכים אשר באו אליו נא'  וימהר אברהם האהלה, אל-שרה; ויאמר, מהרי שלש סאים קמח סלת--לושי, ועשי עגות. באותו אירוע , אברהם נאה דורש ונאה מקיים, אף הוא מזדרז כנא' ואל-הבקר, רץ אברהם; ויקח בן-בקר רך וטוב, ויתן אל-הנער, וימהר, לעשות אתו.כן ניכרת מידת הזריזות גם אצל רבקה כנא', בפגשה את אליעזר עבד אברהם, ותמהר, ותער כדה אל-השקת, ותרץ עוד אל-הבאר, לשאב; ותשאב, לכל-גמליו.וכן עוד.

או' הרמח"ל "ותראה כי טבע האדם כבד מאוד ... על כן לא יחפוץ בטורח ומלאכה".

התורה נצרכת לאמר לאהרון בלשון צו, היינו לחזקו על הזריזות, לכאורה אהרון ובניו הכהנים הקרובים אל הקב"ה ומכירים המציאות הרוחנית וודאי שלא ינהגו בעצלות.ידועים הדברים "אין מחזקים אלא למחוזקים" הינו מי שאין בו ההשתוקקות והרצון לזריזות גם אם יצווהו לא יפעל הדבר.יש לצוות ולחזק את אשר ישנו במציאות זו של הכרה בקושי והשתוקקות להתגברות על כך.אהרון ובניו הם הנמצאים במקום זה המצריך ציווי, חיזוק.

שאר האדם על אחת כמה וכמה זקוק לחיזוק ולהתגברות ע"מ להגיע לזריזות.טבע האדם כדברי הרמח"ל הינה העצלות, או' הרמח"ל "למרות שבעצלות אין כל רע בבחינת קום ועשה (היינו אין בה עשייה רעה) אך לא תחשוב שהוא רחוק ממנו, אלא אחיו ובן גילו (היינו העצלות הינה קרובה ביותר לעשיית רע ממש).מסביר הרמח"ל את דברי שלמה המלך "העצלות הינה כארס ההולך ומתפשט מעט מעט ואין פעולתו ניכרת עד יום המיתה".

 

צו את אהרון, ושמרתם את המצוות

שבת שלום

דויד לקס אמת

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב