דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סמכות הורית, נוכחות הורית וטשטוש גבולות בין בית ועבודה 

מאת    [ 07/02/2008 ]

מילים במאמר: 344   [ נצפה 5177 פעמים ]

קיומן של אפשרויות טכנולוגיות ותקשורת מתקדמות מאפשר מצב של היעדר גבול ברור בין בית ועבודה. הדבר מתבטא, בקרב פלח אוכלוסיה שהולך וגדל, בשעות עבודה ובסביבת עבודה לא מוגדרות ולא מוגבלות. מטשטשים הגבולות בין הבית למקום העבודה, ובין שעות הפנאי לשעות העבודה ארגונים רבים מטפחים את העובד, על ידי מענה ההולך ומתרחב לצרכים שונים. התוצאה- שהות ההולכת וגוברת במקום העבודה, היא אחד התוצרים של תהליכים אלה. תוצרים שהם פעמים רבות תואמים את האינטרסים של הארגונים הללו. וכך, מקומות עבודה רבים מעבירים מסר לעובד, לפיו עליו להיות זמין ללא הגבלת שעות לארגון. הם יוצרים תנאים של זמינות תמידית של עובדיהם, למשל על ידי ציודם בביפר, טלפון נייד או חיבור לאינטרנט, על חשבון הארגון. העובד מצדו, מעודד זאת בין היתר לאור ההטבה הכספית, תחושה נעימה הנגרמת מארגון דואג ומעניק, או לאור סמלי הסטטוס הנלווים לכך. תוצאתו של מצב זה היא אכן זמינות תמידית של העובד לארגון, ואפשרות לתקשורת עם העבודה וממנה בכל יום ושעה. זמינות זו תורמת ללא ספק את חלקה לטשטוש הגבול בין העבודה והמשפחה. שיחות עבודה ופעולות שונות הקשורות אליה, יכולות להתקיים ואף מתקיימות במהלך ארוחת ערב משפחתית, מסיבת סיום שנה בגן, אירוע משפחתי וכדומה. ערך הרווחיות ומקומו המרכזי של הכסף בחיי היחיד והמשפחה, מביא פעמים רבות את העובד ובני משפחתו להסכים לחדירה זו ואף לעודדה, תוך שהיא נתפסת על יד בני המשפחה כנחוצה והכרחית.
במקביל, מתפתחת התופעה בה מקום העבודה ממלא פונקציות מסוימות עבור העובד, אשר בעבר היו מצופות להתמלא במסגרת הביתית המטפלת והמטפחת. תופעה זו מקבלת ביטוי חזק במיוחד (אם כי בהחלט לא רק) בתחום ההיי-טק בהיותו תחרותי ומהיר ובעל פוטנציאל לרווחים גבוהים במיוחד. חברות מתחרות ביניהן על טובי העובדים, מתגמלות אותם במשכורות גבוהות ובתנאים נלווים על מנת להביא להגברת הזדהותם ונאמנותם למקום העבודה. מכוני כושר בעבודה, גני ילדים הצמודים לעבודה, פסיכולוגיים לרווחת העובד ושפור האקלים הארגוני, חשבון הוצאות יומי למסעדות על פי בחירה, הן דוגמאות לאופן בו מקום העבודה מתחבר לצרכים אנושיים בסיסיים, תוך היותו משדר מסר של טיפוח העובד וטיפול בו וברווחתו.
תופעת טשטוש הגבולות בין המסגרת המשפחתית והמקצועית, הביאה לשינוי המסגרת המשפחתית בעשורים האחרונים. לכך יש השלכות על הסמכות ההורית ועל הנוכחות ההורית הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית.
ד"ר אסנת דור
יעוץ והדרכה להורים
חידת ההורות http://www.dor-aa.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב