דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סעיפים 30-31 לחוק החוזים 

מאת    [ 13/03/2013 ]

מילים במאמר: 579   [ נצפה 1981 פעמים ]

העיקרון הבסיסי של חופש החוזים הוא ששני הצדדים החליטו שהוראה מסוימת תחייב אותם. מאידך, ישנו כלל המוצא ביטוי בסעיפים 30-31 לחוק החוזים לפיו חוזה שכריתתו, תוכנו או מטרתו אינם חוקיים, מוסריים, או שהם נוגדים את תקנת הציבור – יבוטל.

סעיף 30 לחוק החוזים מדבר על חוזה פסול והוא למעשה שלוב עם סעיף 31 לחוק החוזים המאפשר השבה או קיום החיוב ע"י הצד השני גם כאשר מדובר בחוזה פסול. למעשה, לפני חקיקת סעיפים אלה, אשר חוללו מהפכה בדיני החוזים בנוגע לחוזה פסול, בתי המשפט נמנעו מלהיכנס לעניין חוזה פסול וכלל לא דנו בו. לאחר חקיקת הסעיפים הללו, הוגמש נושא החוזה הפסול, וכעת מתוך תפיסה מציאותית יותר, ישנן נסיבות בהן יתירו לקיים את החוזה הפסול והכל לפי שיקול דעתו של ביהמ"ש.

ביהמ"ש ישקול שני שיקולים עיקריים:
1. הרתעת אנשים מעריכת חוזים פסולים (ביהמ"ש יתערב, אך יטה שלא לאכוף את החוזה).
2. עשיית צדק – לעתים אי החוקיות בחוזה הנה אגבית, וכאשר קיום החוזה אינו פוגע בצדק החברתי, ניתן יהיה לקיים ולאכוף חוזה מסוג זה.

סעיף 2 לחוק הערבות, קובע שאין ערבות, אלא לחיוב שהוא בר תוקף.
שלוש נ' בנק לאומי לישראל בע"מ (1987)- ערב טען שמתן אשראי לחייב העיקרי ע"י הבנק נעשה באי חוקיות מכיוון שהאשראי ניתן לתושב חוץ בלי היתר כפי שנדרש ע"פ חוק הפיקוח על המטבע. נטען, כי העסקה בטלה מכוח סעיף 30 לחוק החוזים, שכן לא היה חיוב בר תוקף , ולכן גם הערבות לחיוב זה אינה תקפה. יש לזכור כי לערב עומדות כל טענות ההגנה העומדות לחייב העיקרי מכוח סעיף 7(א) לחוק הערבות.

ביהמ"ש העליון קיבל את הטענה שמתן האשראי לחייב העיקרי היה טעון היתר, כלומר העסקה אכן נגועה באי חוקיות, אולם לאור ההחלה של סעיף 31 לחוק החוזים (המאפשר אכיפת חיובים גם בחוזה בלתי חוקי), הערב מחויב בערבותו. הערב טען, כי סעיף 31 לחוה"ח  אינו חל על יחסים עם ערב, אך ביהמ"ש דחה טענתו זו.

השופט מצא קבע כי דין הערב בגין חיוב בטל כדין החייב העיקרי. אם נמצא שמן הדין לפטור את החייב העיקרי, אזי נפטור גם את הערב, אך אם החיוב של החייב העיקרי נמצא ראוי לאכיפה במסגרת סעיף 31 לחוה"ח, גם הערב יהא חייב לקיים את ערבותו (במקרה זה הבנק היה זכאי לממש את זכותו ללא קשר לחוקיות).

בנוסף, הערב טען שהוא אינו צד לחוזה הפסול וכי אין זה צודק לחייב אותו בגין מעשי החייב העיקרי. ביהמ"ש דחה טענה זו, וייחס לערב ידיעה של עובדות העסקה ופסלותה, אך השאיר בצריך עיון את השאלה מה דין ערבותו של ערב לחיוב שיסודו פסול, ואשר נמצא ראוי לאכיפה על החייב העיקרי, אך הערב לא ידע על הפסלות שבהתקשרות.

* ניתן לומר שאם הערב לא ידע על אי החוקיות, אזי אפשר יהיה לפטור אותו שכן לא ידע על המצב ובכל זאת נתן את ערבותו ואין זה יהיה הוגן להפעיל כלפיו את סעיף 31 לחוה"ח. למעשה, לגבי החייב העיקרי אין כל סיבה שלא להפעיל את סעיף 31 למרות שמדובר בחוזה בלתי חוקי, ולגבי הערב, במידה וידע את העובדות, אזי מן הראוי יהא להפעיל כלפיו את סעיף 31.

ביהמ"ש בוחן האם אי החוקיות טפלה או לא – לא ייתכן שבנק נתן אשראי ובשל פגם מסוים לא יוחזר לו כספו, ומכאן הרציונל לאכוף את ההסכם. אולם, לגבי הערב, הוא אינו מקבל כסף ולכן אין רלוונטיות לפגם.

בהיבט הדיוני יכולה להתעורר שאלה – מה קורה אם הנושה כלל לא תובע את החייב העיקרי?
השופט מצא קובע קביעה רעיונית, כמו בכל סיטואציה בה הערב מאמץ את הגנת החייב העיקרי, אם תובעים רק את הערב, אזי יש לקבוע באופן רעיוני ולא אופרטיבי האם החייב העיקרי יחויב או לא, ומכך נגזרת חבותו של הערב.

עו"ד אלון וניני מתמחה בתחום המקרקעין והחברות.עו"ד אלון וניני מעניק ייעוץ משפטי ללקוחות פרטיים לצד חברות מתחום ההיי-טק, תעשייה, מסחר ושירותים.  המשרד נותן דגש גם על סטנדרט מקצועי גבוה וגם על שירות אדיב ללקוחותיו.עו"ד אלון וניני מספק פתרון משפטי כולל לחברות בתחומי המשפט המסחרי ובתחומים נלווים כמו דיני עבודה ומיסוי מוניציפאלי. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב