דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שומרות הראש של השוק הפיננסי - חברות הדירוג 

מאת    [ 12/03/2013 ]

מילים במאמר: 507   [ נצפה 1548 פעמים ]

בתקופה האחרונה אנו שומעים יותר ויותר על "חברות דירוג האשראי" ולרוב בהקשר של הורדת הדירוג. כמעט בכל פעם שמופיעה בעיתון הודעה על הורדת דירוג האשראי למדינה פלונית בעולם מגיבה הבורסה בעצבנות ובירידות שערים. בפרק זה ננסה להבין מי הן ומהן חברות הדירוג וכיצד הן משפיעות על החיסכון הפיננסי שלנו?

מהו דירוג אשראי?

דירוג אשראי הוא ציון המגדיר את יכולתו של גוף פיננסי, פרטי או ציבורי, לפרוע חוב שהנפיק. חישוב הדירוג מסתמך בעיקרו על מצב הנכסים וההון העצמי, היקף ההתחייבויות שיש לגוף המוערך וגם על ההיסטוריה הפיננסית שלו. דירוג האשראי משמש משקיעים לצורך הערכת הסיכון בנוגע לסיכוי לקבלת כסף שהלוו לגוף מסוים. לרוב נוהגות חברות ומדינות להנפיק חוב לציבור באמצעות הנפקת איגרת חוב. מכאן, דירוג האשראי של חברות ומדינות מתייחס בעיקר ליכולתן לפרוע איגרות חוב שהונפקו על ידן.

משמעות דירוג האשראי של מדינות ותאגידים

דירוג האשראי משפיע על גובה הריבית שמדינה ו/או תאגיד משלמים על האג"ח שהוא מנפיק. ככל שהדירוג גבוה יותר, פרמיית הסיכון, קרי הריבית שתשולם בעבור ההשקעה באג"ח, תהא נמוכה יותר .אג"ח בעלת דירוג נמוך משלמת ריבית גבוהה; באג"ח לא מדורגות, המכונות גם "אג"ח זבל", נדרשים מנפיקיהן לשלם ריבית גבוהה במיוחד. אג"חים מסוג זה הינן תמיד בגדר ספקולציה, שעלולה להסתיים לעתים בקריסות גדולות כדוגמת חוב המשכנתאות, שהיה פופולארי באמצע העשור הראשון של שנות ה-2000 והתפוצץ ב-2008.

שיטת דירוג אגרות החוב

כדי להקל על המשקיעים לדרג את רמת הביטחון בהחזר החוב ע"י המנפיק נוצר סולם דירוג המדרג את האג"ח מהבטוחות ביותר (אג"ח סולידיות) לבטוחות פחות (אג"ח זבל).

הדרוג הגבוה ביותר הוא: AAA. כלומר, הסתברות של 99% להחזר החוב. הדירוג הנמוך ביותר מיוצג ע"י האות D. כלומר, סיכוי אפסי לקבלת ההשקעה בחזרה. בנוסף לדירוג בעזרת אותיות ישנם דירוגי ביניים ע"י הסימונים "+" ו-"-" המוצמדים לאותיות לדוגמא: A- BBB,+ וכדומה.

חברות הדירוג בעולם

ישנן חברות אשר מדרגות את איכות האג"ח – בארץ ובחו"ל. חברות אלו מעסיקות צוותים של אנליסטים, מנתחי חוב, חשבונאים ואנשי מקצוע מתחום הסטטיסטיקה והמחשב. אנשי מקצוע אלו יוצרים בעזרת הניתוחים השונים את הדירוג המתאים למנפיק אג"ח מסוים בזמן נתון. הדרוגים עצמם משתנים בהתאם לשינויים בפרמטרים השונים הקשורים למנפיק. חברות הדירוג הידועות בחו"ל כוללות את S&P (standard & Poor),  Moody ו- Fitch.

ב-1900 החל אמריקאי בשם ג'ון מודי (John Moody) לפרסם את המדריך לניירות ערך תעשייתיים. ב-1916 גם חברת Standard החלה לדרג אגרות חוב. כעשור מאוחר יותר הצטרפו חברת Fitch וחברת Poor שהתאחדה עם Standard ב-1941. ב-1936 קבע המפקח על הבנקים בארצות הברית כי הבנקים יורשו להחזיק רק ניירות ערך שדורגו על ידי חברות דירוג האשראי. כתוצאה מהחלטה זו מאז ועד היום לחברות האשראי יש הכנסה מובטחת, והן הפכו להיות שומרות הסף של השוק הפיננסי בארצות הברית ובעקבות זאת גם בעולם כולו.

כיום Moody ו- P&S (Standard & Poor) שולטות ב-80% משוק דירוג האשראי. יחד עם Fitch הן מגיעות ל-% 95 מכלל השוק העולמי.

 חברות הדירוג בישראל

מעלות – החברה הוקמה ב-1991 בשיתוף עם חברת S&P העולמית, במהלך שנות פעילותה העריכה כ-500 עסקות, פרויקטים, התחייבויות פיננסיות ומנפיקים שונים. כ-180 מחברות אלו נמצאות כיום במעקב שוטף. 

מידרוג –פועלת בישראל מאז 2003. החברה הוקמה בשיתוף עם חברת Moody’s העולמית המחזיקה ב-51% מהבעלות (49% מוחזק ע"י מידרוג החזקות בע"מ).

 

אמיר דרורי, אסטרטג פיננסי בכיר, פיוניר תכנון פיננסי. אני מזמין אותך לקבל בחינם את מדריך האג"ח השלם שהכנתי עבור לקוחותיי.בעזרת המדריך תוכל להבין בפשטות את הנושא המורכב ביותר בשוק ההון:השקעה באגרות חוב. לחץ כאן וקבל גישה מיידית ובחינם לחוברת מקיפה, המגלה את סודות השימוש באג"ח




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב