דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי גב אצל ילדים: גורמים ,דרכי מניעה וטיפול. 

מאת    [ 11/02/2013 ]

מילים במאמר: 774   [ נצפה 2390 פעמים ]

כאבי גב אצל ילדים ובני נוער הפכו לתופעה שכיחה. יכולת העמידה וההסתגלות הגבוהה האופיינית של גופם לא מצליחים לחפות על חוסר הפעילות הגופנית, העומסים ונשיאת הילקוטים הכבדים. 
הסיבות לכאבים כוללות מתח בשרירים עקב גדילה, פריצות דיסק, עקמת, קיפוזיס ועוד. סיבות פחות שכיחות הן גידולים, זיהומים ומחלות ראומטיות. לרוב ניתן לאבחן את הסיבת הכאב  וברוב המקרים הכאבים אינם נובעים מנזקים קשים וקיצוניים וכל שתידרש על מנת להקל על הכאבים היא מנוחה והפחתה בעומס ובמשקל שהם נושאים. 
מספר גורמים המחייבים התייעצות עם איש מקצוע: 
ילדים  המרגישים כאבים סיסטמיים, כאב מתמשך, הגבלה של הפעילות עקב הכאב, כאבי גב מקרינים, חולשה נימול או הירדמות של אחת הרגליים, כאבים כתוצאה מתאונה, כאב הולך ומחמיר, כאבים בלילה ותסמינים נוירולוגיים.

האם ילדים עם כאבי גב יסבלו מכאבי גב בעתיד? 
אבחון מקדים של כאבי גב אצל ילדים ומתבגרים הוא קריטי במידה והתלונות על כאבי הגב נמשכות תקופה ארוכה ושינויים בהרגלי החיים והיציבה לא משפרים את המצב.
במחקר שנערך בשנים האחרונות התוצאות היו חד משמעיות: ילדים עם כאבי גב לא מטופלים יהפכו בסבירות גבוהה למבוגרים עם כאבי גב. ההורים צריכים להיות עירניים ומודעים למגוון הגורמים לכאבי גב אצל ילדים ולהתייחס אליהם.

                                       כאבי גב אצל ילדים. גורמים:

ילקוטים כבדים 
הילדים של הדור הנוכחי ממעיטים בפעילות גופנית, שריריהם נחלשים עקב שעות מרובות  של ישיבה מול המחשב או הטלוויזיה, הנזקים בעמוד השדרה גדלים  ובנוסף הם נדרשים לסחוב ילקוטים כבדים באופן קיצוני. 
(למשקל התיק יש השפעה מהותית על התפתחותן של בעיות גב אצל ילדים עד  שמשרד החינוך האוסטרי  אסר ב-1996 להעמיס על ילדים יותר מ-3.5 ק"ג).
 
ליקויים במבנה עמוד השדרה (מולדים או נרכשים)
ספונדילוליזיס - שבר מאמץ בחוליה - מאובחן אצל כ 5% מהילדים ושכיח בילדים העוסקים בפעילות גופנית כמו התעמלות קרקע ,כדורסל וכו'. בחלק קטן מהילדים הסובלים מבעיה זו המצב עלול להגיע עד כדי גלישה של חוליה (ספונדילוליסטזיס),מצב הגורם לכאב גב כרוני, הקרנת כאב לרגליים ולעתים צורך בטיפול ניתוחי. 
החבלות בעמוד השדרה בגיל הצעירקשורות ברובן לחוסר זהירות ופעילות גופנית אינטנסיבית. 
ליקויים במבנה עמוד השדרה (התפתחותיים או נרכשים) יכולים להוות מקור לכאב. לדוגמה: עקמת.
בחלק מהילדים, למרות גילם הצעיר, ניתן להבחין  בשינויים ניווניים בדיסקים הגורמים לכאבי הגב. הדבר נובע מבעיות המוכרות היטב למבוגרים כמו בלט או פריצת דיסק, אם כי מדובר בבעיה נדירה בגיל צעיר. 

ישנן גם סיבות נדירות כמו זיהום, תהליכים דלקתיים, דלקות פרקים וגידולים הגורמים לכאבי גב. בעיות אלה מלוות לרוב בירידה  במצב הגופני הכללי :חוסר תיאבון, ירידה במשקל, חולשה כללית, חום ועוד. 

חוסר פעילות גופנית 
הילדים ממעיטים בפעילות גופנית  וכתוצאה מכך שרירי היציבה נחלשים ונגרמת לקות  ביכולת לתמוך בתפקוד חוליות עמוד השדרה בעומסים שונים: הליכה, ריצה וישיבה מרובה בכיתה או בבית -ישיבה ממושכת יוצרת עומסים מכניים על חלקי הגוף השונים כולל עמה"ש  וגורמת נזקים וכאבי גב.
כתוצאה מחוסר הפעילות נגרמים הנזקים לעמוד השדרה והכאבים השונים. 

                                איך מונעים כאבי גב אצל ילדים??

שיפור היציבה 
יציבה נכונה מאוד חשובה לשמירה על הגב ועמוד השדרה ולהפחתת כאבי גב וצוואר . מחקרים רבים מראים כי קיים קשר בין בריאות עמוד השדרה ושמירה על יציבה נכונה. אבחון וטיפול מוקדם על ידי איש מקצוע עשוי למנוע התפתחות בעיות עתידיות וכאבים מיותרים.
למדו את ילדיכם להרים משאות בעזרת הרגליים ולא בעזרת הגב.
משקל תקין
עקבו אחרי המשקל של ילדיכם וודאו כי אינו סובל מהשמנת יתר. מחקרים רבים מוכיחים כי השמנת יתר היא אחד הגורמים העיקריים לכאבי גב תחתון, לפריצות דיסק ולעומסים מיותרים עלהמפרקים.

ילקוטים במשקל המתאים לילד
שימו לב כי הילד לא סוחב את כל המערכת לבית הספר, בדקו עם הילדים האם הם הוציאו מהתיק את כל מה שלא נדרש לאותו היום.

פעילות גופנית 
על הילד לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע. פעילות גופנית מותאמת עוזרת להתפתחות תקינה ולשיפור דפוסי התנועה והיציבה ולחיזוק שרירי הגוף .

סביבה ארגונומית מותאמת
צרו לילדיכם סביבה ארגונומית נוחה לימודים ,להכנת שיעורי הבית  או לישיבה מול המחשב,(מרכז המסך מול העיניים, כך שאין צורך להרים או לכופף את הצוואר יתר על המידה).


סיבות נפשיות
כאבי גב תחתון קשורים גם לסיבות נפשיות כגון מתח ודיכאון. אם ילדיכם סובל מאחת התופעות הנ"ל פנו לרופא המשפחה שלכם לקבלת ייעוץ ועזרה.

                                                                טיפול לכאבי גב אצל ילדים
טיפול המשלב שיאצו ושיקום תנועתי אורטופדי עוזר בהפגת הכאבים עליהם מתלוננים הילדים, תומך בחלק הרגשי והחברתי, משפר את יכולת הריכוז ולעיתים דוחה את השימוש בריטלין אצל ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז.
ילדים בגילאי 10 ומעלה חווים כאבי גדילה שמשפיעים על איכות חייהם ומתקשים להתרכז בפעולות היומיום עקב כאבים אלו. טיפול שיאצו ושיקום אורטופדי מקל על הכאבים ולעיתים מפיג אותם ומסייע לגוף לצמוח ללא תופעות אלו.

נוגה כדר בילנקו- שיאצו ושיקום תנועתי אורטופדי  050-7425257 www.nogakadar.co.il  http://www.facebook.com/nogashiatsu




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב