דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מזכיר ההסתדרות יעלה את שער הדולר על ידי שביתה כללית 

מאת    [ 04/02/2008 ]

מילים במאמר: 684   [ נצפה 3234 פעמים ]

מזכיר ההסתדרות, מר עופר עיני, נחשב  לאיש שקול  ומדוד . הוא זכה להערכת רבים כאשר השכיל להגיע באחרונה בתוך יממה לסיכום עם שר האוצר ולהביא לסיום השביתה הכללית של המגזר הציבורי , עליה הכריזה ההסתדרות כמחאה על כי האוצר מסרב להציע פיצוי לעובדים על שחיקת שכר משך מספר שנים.

עיני זכה להערכה רבה כאשר תיווך במו"מ התקוע בין הממשלה וארגון המורים. הוא הוביל לסיום השביתה והשכיל להכניס לסיכומים סעיפים שהמורים יכולים להציגם כהישג ייחודי להם, אף שבפועל ספק אם זה המצב ועיני יודע זאת היטב. להצלחה דומה זכה עיני כאשר התיווך שלו שימש כסולם עליו ירדו המרצים הבכירים והאוצר מהעצים עליהם טיפסו.

בתיווך  של  עיני ישנם מרכיבים ייחודיים שאין למצוא אצל מפשר אחר. מצד אחד הוא מייצג את ארגון העובדים הגדול במשק, ובתוקף מעמדו זה הוא נהנה ממשקל מיוחד אצל ארגוני עובדים שאינם חברים בהסתדרות ומבקשים סיועו. אם הוא שם על השולחן "מתווה" לסיום הסכסוך שאינו עולה בקנה אחד דווקא עם מירב התביעות של השובתים , הם מתקשים לדחות הצעותיו משום שאם יעשו כך הם יסירו מעליהם את גיבוי ההסתדרות. מצד שני בתיווכו, למעסיקים נוח להציע מעט יותר לשובתים ממה שהתכוונו תחילה, משום שה"חבילה" כוללת גם הסכמה של ההסתדרות שלא לראות בתוספת כזו מרכיב שצריך לתבוע אותו לכלל העובדים במשק.

 אבל בכל זאת יש בעייה. נראה שעיני "התאהב" במשימותיו האחרונות והוא כבר מבקש להכתיב מדיניות החורגת מתחומי העיסוק של איגוד מקצועי. השבוע (3/2/08) הוא השתתף בכנס חירום של התאחדות התעשיינים שתבעו התערבות של הממשלה/בנק ישראל על מנת לעצור את ירידת הדולר והתחזקות השקל מולו. עיני לא תבע מהתעשיינים להתאים את מערכות השיווק שלהם לשינויים בשווקי המט"ח בעולם, על מנת לצמצם את הפגיעה ברווחיות. הוא הודיע כי אם הממשלה לא תתערב ב"משבר הדולר" אז ההסתדרות תשבית את כל המשק ואולי צעד זה יעורר את הממשלה לפעולה.(כמובן בכיוון שעיני רוצה).

מה למזכיר ההסתדרות ולמדיניות שער החליפין? על זה משביתים את המשק?

מילת רקע: בעשור האחרון השלטון אינו מתערב בשערי המט"ח הנסחרים אצלנו, ואלו מתנהלים על פי מגמות השווקים הפיננסיים בעולם. כשהדולר עולה, מתייקר היבוא והמחירים המקומיים מזנקים , אבל היצואנים מרוויחים כי הם מקבלים יותר שקלים עבור כל דולר. היבואנים לעומת זאת נלחצים כי לגביהם המצב הפוך . לכן היום כששער הדולר נמוך צועקים היצואנים והיבואנים שותקים.מה רוצים היצואנים? הם רוצים להמשיך ולהרוויח. הכי קל יהיה להם אם שער הדולר יעלה. אבל הם אינם יכולים להציג דרישות לפני סוחרי המטבע בעולם אז הם לוחצים על הממשלה ובנק ישראל . אם אלה יתערבו ושער הדולר יעלה, תגדל רווחיותם, הם לא יצטרכו לצמצם יצור של מוצרים לא רווחיים ויסירו את האיום לפטר עובדים ואז עיני לא יזדעק.

אבל זה לא פשוט. בעבר הרחוק נהגה הממשלה להעניק "תמריצי יצוא" ליצואנים. כלומר כשהמירו מט"ח שהתקבל ממכירותיהם לשקלים קיבלו שער גבוה והממשלה שילמה את ההפרש. בתקופות מסוימות ההיקף הגיע למאות מליונים ויותר. הדבר מנוגד לאמנות בין לאומיות וגרר אחריו לא פעם הטלת סנקציות על היצוא הישראלי בשווקי חוץ. כי גם היצואנים והיבואנים שם אינם פראיירים.

ברבות הימים הפכה ההתערבות למעודנת יותר. בעשור האחרון הוסרה כליל. זאת משום שהמשק הישראלי חסון מספיק על מנת לעמוד בתחרות בכוחות עצמו.בכל את עדיין יש למדינה השפעה מסוימת על שער המטבע באמצעות גובה הריבית הנמצא בסמכותו הבלבדית והעצמאית של נגיד בנק ישראל. כך גם בארה"ב בשאר המדינות המפותחות. אם הריבית המקומית עולה כדאי למכור כאן מט"ח, להשקיע בפיקדון שקלי ולקבל ריבית גבוהה יותר מאשר בבנק בחו"ל. (במצב כזה ישנו היצע של דולרים והשער יורד) אם הריבית יורדת כדאי להמיר את השקלים לדולרים (במצב כזה נוצר ביקוש לדולר ושערו עולה)  ולהשקיעם במקום אחר, על מנת לקבל ריבית גבוהה יותר.

אבל נגיד בנק ישראל אינו מוריד את הריבית. הוא חושש כי אם יעלה שער הדולר תשוב האינפלציה ותתפרץ כאן. במחצית האחרונה של 2007 רמתה הייתה גבוהה משמעותית מהיעד שקבעה הממשלה. אם האינפלציה תעלה יתייקרו הדירות להשכרה, מחיר הדלק והחשמל יעלו ועוד ועוד. אז למה עיני מבקש להשבית את המשק. היצואנים הצועקים בכיוון של הפחתת ריבית טוענים : לא נורא אם תהייה "קצת" אינפלציה. להם זה לא נורא. אבל לציבור זו מכה. האם עיני שכח מה קורה כשישנה התפרצות של אינפלציה. האם אז יבקש תוספת שכר לעובדים?

אז מה הוא קופץ?

נכון, ראוי ומוצדק לקיים דיון ציבורי במשבר המט"ח . אבל קשה להאמין שהתערבות ממשלתית כאן בשער המטבע תביא לפיתרון בעיית היצואנים משום שמקור הבעיה אינו בישראל אלא בשווקים הבינלאומיים.. אבל די ברור שהתערבות כזו עלולה לייצר  בנוסף גם בעיה בתחום האינפלציה. 

 

מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:
http://www.notes.co.il/raboy/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב