דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמות עג מצרים, אעלך גם עלה 

מאת    [ 01/01/2013 ]

מילים במאמר: 557   [ נצפה 1730 פעמים ]

 

ערש"ק פר' ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה תשע"ג.

ארץ מצרים, מעבר להיותה שם מקום, הינה ביטוי למהות.הקב"ה בהבטחתו לאברהם, בברית בין הבתרים, אומר ויאמר לאברם, ידע תדע כי-גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום, וענו אתם--ארבע מאות, שנה. גם ליעקב, לאחר שיעקב מכיר שבנו יוסף עדיין חי ואומר אלכה ואראנו, בטרם אמות., אומר הקב,ה ליעקב אל-תירא מרדה מצרימה, כי-לגוי גדול אשימך שם..

הגמ' במסכת שבת מביאה "דו שיח" בין עם ישראל לקב"ה, עם ישראל מיצר לפני הקב"ה.אברהם אבינו ששמע תדע כי-גר יהיה זרעך בארץ לא להם... ועבדום, וענו אתם לא ביקש רחמים על בניו.יעקב גם לו נאמר אנכי ארד עמך מצרימה גם הוא לא ביקש רחמים עלינו.

ע"כ אומרים בני ישראל אין לנו על מי לסמוך, אלא על אבינו שבשמים.לשאלת בני ישראל, מדוע לא ביקשו האבות רחמים על ביניהם, בידעם את אשר מוכן להם?

הגמ' בשבת מספרת כאשר עלה משה רבינו להר סיני, לקבל תורה, אמרו המלאכים מה לילוד אשה בינינו? אמר להם הקב"ה לקבל תורה בא אמרו המלאכים תורה זו שגנוזה אצלך אתה מבקש ליתנה לבשר ודם - אמר הקב"ה למשה ענה להם.....עונה להם משה תורה זו כל הנהגתה הינה בארץ בעולם הזה, אתם המלאכים אין דיני התורה שייכים אצלכם כלל, הודו המלאכים לקב"ה שאכן תורה זו ענינה אצל בשר ודם.שני הדברים, הירידה למצרים וקבלת התורה וקיומה עניין אחד להם.עניין אשר ידעו האבות ולכן לא ביקשו רחמים על בניהם.

ר' נחמן מדבר, על הצורך בחיבור עליונים ותחתונים, אומר ר' נחמן גם בעת הסתלקות האדם מהעולם, עליית הנשמה למקום שעולה בעולמות העליונים, מצב זו אומר מוהר"ן "אין זה תכלית השלמות, כי עיקר השלמות של הנשמה היא, בעת שהיא למעלה תהיה למטה גם כן".אומר ר' נחמן האדם היותו בעולם הזה צריך להכין ולבנות לו את "אמצעי הקשר" לעת היותו בעולם הבא.אותו אמצעי אשר גם בהיותו למעלה בעולמות העליונים, יהיה גם למטה.המקשר בין הנשמה הנמצאת בעולמות עליונים לבין העולם הזה, הינה ע"י השארת בן ו/או תלמיד, אשר ממשיכים דרכו והנהגתו של האדם.

הרב קוק מדבר על הצורך ב"התגלותה של התורה בכל מלא העולמים" היינו הצורך בהיות התורה נמצאת בעולמות כולם.בהיות התורה "מלא כל העולמים" "היא שהביאה את כל היקום החומרי והרוחני לקשר של אחדות והרמוניה".היות התורה בעולמות כולם היא המחברת בין הקיום הרוחני לקיום החומרי.מציאות זו מביאה ל"אחדות והרמוניה".

היקום זקוק לאחדות והרמוניה, היקום זקוק לקשר בין העולמות, גם העולמות הרחוקים והנדחים.האדם הוא היכול להביא לידי חיבור בין העולמות.האדם ביכולתו להיות בעולם השפל והדחוי ביותר, גם בעולם זה לראות ולהראות את מציאותו יתברך, מביא לידי חיבור וקישור בין העולמות.הרב קוק קורא לחבור זה "רכיסה".ע"מ ליצור הקישור בין העולמות המשתלבים זה בזה, עליו ליצור קישור כחיבור הרוכסן, ה"ריץ רץ".קשר הרוכסן הינו קשר המשתלב רק בהיותו מתחיל מהמקום הנמוך ביותר שלו, רק ממקום זה הרכיסה תתקיים וכל שלב ושלב שמעליו יהיה לו על מי להישען.כאשר אין הרכיסה מתחילה מהמקום הנמוך ביותר, אזי השלבים מעל לא יוכלו להיות רכוסים,שכן הקשר ייפרם.בני ישראל יורדים למצרים, מקום שיפלות וטומאה, מקום עבודה זרה,מקום אשר בו אומר פרעה  ואל-ישעו, בדברי-שקר מקום בו אין אפילו להרהר בבורא עולם.למקום זה יורדים בני ישראל, במקום זה תחילת הרכיסה של כל ההויה מראשית היש עד סופו.

התורה היא המקשרת ורוכסת את העולמות, רכיסה זו יכולה להתקיים רק ע"י בשר ודם, בני אדם אשר נמצאים בעולמות התחתונים.על כן תורה ניתנה לבני אדם וע"כ יש צורך בירידה מצרימה.ירידה אשר כפי הבטחת הקב,ה לאברהם, ואחרי-כן יצאו, ברכש גדול.וכפי הבטחתו ליעקב אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם-עלה

שבת שלום דויד לקסאמת

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב