דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה משמעות המושג חסכון צמוד למדד 

מאת    [ 31/12/2012 ]

מילים במאמר: 382   [ נצפה 2134 פעמים ]

הצמדה למדד היא אחד המרכיבים הנפוצים בחסכונות ופקדונות וגם בשוק ההלוואות. המדד נועד להעריך את השינויים ביוקר המחייה ולהעריך תהליכים בכלכלה הישראלית. במדד משתמשים בכדי לשמר את ערך הכסף בתוכנית חסכון או בהלוואה שמתקיימים לאורך זמן (שבו השקל משנה את ערכו). כשמדובר בחסכון צמוד מדד, ההצמדה בדרך כלל פועלת לטובתנו ושומרת על הכסף שלנו מהפחתת ערך.

מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן בישראל, הוא גלגול של מדד המחירים בארץ ישראל שפורסם לראשונה ב ? 1922, בתקופת המנדט הבריטי. מדובר בהערכה של השינוי ביוקר המחיה על בסיס סל של 100 מוצרים ושירותים בסיסיים, שכמעט כל משק בית משתמש בהם חודש בחודשו : ירקות ופירות, הוצאות דיור, הלבשה והנעלה, הוצאות בריאות וכדומה. 100 המוצרים והשירותים אשר נכללים במדד משוייכים ל ? 10 תחומי- חיים שונים וכוללים גם תחבורה ותקשורת, חינוך, תרבות ובילוי. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, האמונה על המדד החודשי מעדכנת אאת השירותים הנכללים בו אחת לשנתיים, בהתאם לשינויים בתרבות הצריכה, כך שהוא מהווה הערכה די טובה של רמת החיים בארץ בכל זמן נתון. מדד המחירים מאפשר לאנשי בנק ישראל ולכלכלנים לזהות ולהעריך את מצב המשק ולשנות את המדיניות בהתאם. מדד שנתי גבוה מדי מעיד על אינפלציה ? על כך שערך הכסף שלנו יורד ומאפשר לקנות פחות. מדד שלילי  נקרא דיפלציה. יש שימושים שונים למדד ? למשל קביעת תוספות שכר לעובדים על פי שינויים ביוקר המחייה וכאמור, הוא מאפשר לנו לשמור על ערך הכסף שלנו שנמצא בתוכנית חיסכון.

חסכון צמוד מדד - הכסף שומר על ערכו

אחד היתרונות של חסכונות, בהשוואה לכסף שיושב בחשבון העובר ושב, הינו היכולת להצמיד אותו למדד. במיוחד בשנים האחרונות, שבהם ריבית הפריים של בנק ישראל נמוכה מתמיד, קשה להניב תשואה משמעותית מחסכונות ופקדונות (ובמקביל השקעה בניירות ערך בבורסה איננה יציבה ולעתים מסוכנת). ההצמדה למדד מבטיחה לנו את שמירת הערך כך שלפחות לא הפסדנו. המדד בשנים האחרונות עומד על כ ? 3 אחוזים בשנה וכשמדובר בחסכונות גדולים הפחתת ערך של 3 אחוזים מתבטאת בלא מעט כסף.

משכנתא צמודת מדד

מקום נוסף שבו אנחנו פוגשים את ההצמדה למדד היא בהחזר הלוואות, אבל כאן, לרוב, ההצמדה פועלת לרעתנו. ההלוואה או המשכנתא שקיבלנו היא כסף ששייך לבנק או לחברת הלוואות פרטית והמדד שמוסף על ההחזר החודשי מידי חודש הוא כסף שאנחנו מוסיפים כדי שהבנק לא יפסיד מפיחות בערך השקל. כשמדובר בהלוואה גדולה כמו הלוואת משכנתא, מדד של 3 אחוזים לשנה, במשך עשרים שנות החזר, למשל, גורם לכך שנחזיר בערך 180 אחוזים מהסכום שלווינו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב