איך לשפר ביטחון עצמי בזמן משחק?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

איך לשפר ביטחון עצמי בזמן משחק? 

מאת    [ 03/12/2012 ]
מילים במאמר: 859   [ נצפה 5869 פעמים ]

 
 

ביטחון בזמן משחק

אני מקבל לא פעם דיווחים משחקנים על משחקים לא טובים, שהיו להם. כשאני מנסה לברר עימם את הסיבות לכך, תשובתם בד"כ זהה: "לא יודע".

אני שואל: "קרה משהו באימונים האחרונים? במשחק האחרון? יש נסיבות מחוץ לכדורסל שמשפיעות עליכם"?

התשובה שחוזרת על עצמה פעמים רבות היא: "לא היה לי ביטחון, לא הייתי מרוכז".

על פי רוב, הסיבות לכך, ששחקן הגיע חסר ביטחון או לא מרוכז, נמצאות בראשו ודווקא משום כך ניתן לו לעשות הרבה כדי לשנות מצב זה.

לפני שאמשיך, אבקש מכל אחד, שרוצה לעשות שינוי, לעצור את הקריאה בשלב זה ולכתוב על דף את המחשבות, שבד"כ חולפות בראשו מספר ימים לפני משחק.

סיימת - הנח את הדף בצד ורק אז המשך את הקריאה.

מחשבות שמסתובבות לשחקנים בראש לפני משחק

א. את המשחק הזה חייבים לנצח.

ב. אם לא אקלע 15 נקודות, אז לא עשיתי כלום.

ג. זה הזמן שלי לתת הצגה שלא ישכחו. אני צריך להתעלות על עצמי.

ד.יהיה הרבה קהל. אסור לי לאכזב את ההורים, החברים וכו'.

אם הדוגמאות הנ"ל מייצגות את דפוסי החשיבה שלכם, סביר להניח שמטרות אלו - במקום לחזק לכם את הביטחון, מכשילות אתכם. הסיבה לכך פשוטה: המטרות, שהצבתם לעצמכם, אינן בשליטתכם המלאה - עובדה שהופכת אותן לבלתי סבירות.

הדינאמיקה של הכשל בחשיבה

א. את המשחק הזה חייבים לנצח - אם הקבוצה תפסיד משחק, שהגדרתי כמשחק שחייבים לנצח בו (דבר שבהחלט יכול לקרות), זה באמת יעזור לי להגיע עם ביטחון ומרוכז למשחק הבא...או רק יותר לחוץ? האם הניצחון תלוי רק ברצון שלי ושל חבריי לקבוצה? האם הקבוצה שמשחקת מולנו לא רוצה לנצח? האם אפשר לשחק היטב ובכל זאת להפסיד?

ב. אם לא אקלע 15 נקודות, אז לא עשיתי כלום - אם תקלע 5 נקודות, תעשה הגנה טובה, תחטוף כדורים ותקטוף 3 ריבאונדים...באמת לא עשית כלום לטובת הקבוצה? האם יכול להיות שהיריב הפקיד עליך את השומר הכי טוב, ובמשחק הזה קשה לך יותר לייצר נקודות, אבל לשחקן אחר בקבוצה שלך קל יותר לקלוע דווקא בגלל מצב זה? האם תזהה זאת ותתאים את עצמך, או תחשוב על הנקודות שהגדרת ככאלה שאתה צריך לקלוע?

ג. זה הזמן שלי לתת הצגה שלא ישכחו, אני צריך להתעלות על עצמי - כל משחק הוא הצגה. בכל משחק אתה שואף להתעלות על עצמך. אין שום סיבה שבמשחק כזה או אחר תתייחס לכך באופן שונה.

ד. יהיה הרבה קהל, אסור לי לאכזב את ההורים, החברים וכו': באמת חשוב מה החברים, ההורים או אנשים אחרים, שיושבים בקהל או בבית, חושבים עליך בזמן שאתה משחק? זה באמת מה שיעזור לך להיות מרוכז יותר?

עקרון השליטה האישית

שחקן תמיד רוצה ושואף לנצח משחק. אבל אם הוא אינו יכול לשלוט באווירה של המשחק (בית או חוץ), במצב הפצועים, בשיפוט, במוטיבציה של השחקנים שמשחקים מולו, במס' הנקודות שיקלע, במחשבות של אנשים אחרים על המשחק שלו, אז למה בכלל לתת למחשבות אלו להסתובב לו בראש לפני משחק?

ברגע שאנחנו מרוכזים במטרות שאינן בשליטתנו, אנחנו בעצמנו מגבירים את רמת הלחץ שלנו ובדרך זו מכשילים את עצמנו.

מאמן המכללות האגדי ג'ון וודן* אמר, כי מעולם לא ציין בפני שחקניו שהם חייבים לנצח משחק מסוים; הוא רק דרש מכל אחד משחקניו לעשות את המקסימום כדי להיות מרוכז ולשחק עם ביטחון. זה כרוך תחילה באימונים, בשינה, בתזונה, בהקפדה על הפרטים הקטנים וממשיך עם המחשבות בימים שלפני משחק.

הצבת מטרות סבירות תעזור לכם להגיע מרוכזים ועם ביטחון למשחק. ההבדל בין מטרות סבירות לבין לא סבירות טמון ביכולת השליטה שלכם עליהן.

מחשבות שכדאי שיסתובבו לשחקנים בראש לפני משחק

א. אני סוגר את השחקן שלי חזק. אצלי אין זריקות קלות.

ב. אני סוגר לריבאונד כל פעם שהכדור נזרק לעבר הסל.

ג. אני קופץ על כל כדור חופשי שמתגלגל לידי.

ד. אני כל הזמן נמצא בתנועה וחותך לעבר הסל.

ה. אני מניע את הכדור בלי כדרור מיותר ומוסר הרבה.

מטרות אלו הן בשליטת השחקן. שחקן שעושה את הפעולות האלו משפיע על המשחק. פעולות אלו הן ה'מנוף' לתחושת הביטחון ולשמירה על ריכוז. שחקן שקוטף 3 ריבאונדים, מוסר אסיסט או שניים וסוגר טוב בהגנה - גם יחדור לסל ויקלע ברגע שיתאפשר לו.

הדינאמיקה של חשיבה מקדמת הצלחה

א. אני סוגר את השחקן שלי חזק. אצלי אין זריקות קלות - זה תלוי רק בי. היריב יאבד ביטחון וזה ישפיע על כל הקבוצה שלו.

ב. אני סוגר לריבאונד כל פעם שהכדור נזרק לעבר הסל - זה תלוי רק בי. כל השתלטות נוספת על כדור של הקבוצה שלי היא כדור אחד פחות לקבוצה היריבה. אני יכול להכריע את המשחק בדרך זו.

ג. אני קופץ על כל כדור חופשי שמתגלגל לידי - זה תלוי רק בי וזה האופי שלי.

ד. אני כל הזמן נמצא בתנועה וחותך לעבר הסל - אם אעשה זאת, הסיכויים שלי לקלוע יגדלו בהרבה.

ה. אני מניע את הכדור בלי כדרור מיותר ומוסר הרבה - אני מתרכז בטובת הקבוצה ומייצר אוירה טובה. הפרגון יחזור אלי בהמשך.

לסיכום: במקום לחשוב לפני המשחק על התוצאות שלו, ובדרך זו להלחיץ את עצמכם עוד יותר, התרכזו בפעולות הנכונות שיובילו אתכם לחוש ביטחון וריכוז במשחק.

זה בידיים שלכם!

*ג'ון רוברט וודן ‏(October 14, 1910 – June 4, 2010): כדורסלן ומאמן כדורסל אמריקאי, נבחר להיכל התהילה של הכדורסל - הראשון להיבחר הן כשחקן (1961) והן כמאמן (1973). וודן זכה בעשר אליפויות של ליגת ה NCAA-במהלך 12 השנים בהן אימן את אוניברסיטתUCLA , מתוכן שבע אליפויות רצופות- הישג אשר אף מאמן מכללות לא הצליח לשחזר‏.

רוני כהן:מאמן פסיכו-מוטורי לספורטאים, מומחה לטיפול בלקויות קשב ולמידה בשיטת רביב. www.rcraviv.com 

רוני כהן, מאמן פסיכו-מוטורי למצוינות בספורט, מומחה לטיפול בשיטת רביב, מפתח תוכנית רביב למצוינות בספורט
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב