דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה היא משמעת עצמית? 

מאת    [ 26/11/2012 ]

מילים במאמר: 741   [ נצפה 1458 פעמים ]

מה היא משמעת עצמית?

באחת הפעמים נשאלתי ע"י מנהל בכיר: "את חושבת שלעובדים בחברה הזו אין חלומות? לכולם יש חלומות אבל אין להם משמעת עצמית בכדי להביא את החלומות האלה לידי מציאות. הרבה מהאנשים הוא אמר, רוצים להיות עצמאיים ולא להיות תלויים במקום העבודה שלהם, בבוס שלהם, מה מונע מהם לקום ולפעול לעבר החלום שלהם? אחרי שכבר גילו מה החלום הגדול שלהם, והציגו זאת לעולם, היו אצל קואצ'ר כדי להכיר את החלום שלהם, ומה עכשיו?

וזה החלק הכי קשה- משמעת עצמית."

לרוב אנחנו יודעים מה עלינו לעשות בכדי להביא את עצמי מ-א' ל-ב'. לדוגמה: לא טוב לי במקום עבודתי ואני כבר כמה חודשים ממלמל לעצמי:" אני חייב לעזוב פה, נמאס לי.." אני רוצה להיות במקום עבודה טוב יותר, אז אציין לי בטבלה מה אני מחפש במקום עבודה, מה חשוב לי ומה לא ומשם, ברגע שיש לי את כל הנתונים אשלח קורות חיים ואפיץ את חיפוש העבודה בכל מקור. מי האנשים שבאמת בונים לעצמם שלבים להשגת מטרה מסוימת? עוברים שלב שלב ואז מגיעים לפסגה? אלה אותם בעלי משמעת עצמית.

אנשים בעלי משמעת עצמית אלו אנשים שיודעים מה הם רוצים, שלא מוותרים לעצמם, עם כל הקושי לפעמים והעייפות, לאותו אדם המשמעת עצמית מאפשרת לפעול ולעשות מה שחשוב לו מבלי להיכנע לרצונות שונים שחולפים בתודעתו. אדם זה  יגשים דברים בחיו , ויצור לעצמו פעילויות מהנות.

משמעת עצמית גבוהה מאפשרת לך לעצב את חייך כרצונך.משמעת עצמית זאת היכולת שלנו לגרום לעצמנו לעשות את מה שאנחנו החלטנו לעשות ללא קשר לתנאים פנימיים או חיצוניים כמו היעדר מצב הרוח, העדר תנאים חיצוניים הולמים, חוסר אמצעים וכו'.

"בסוף שנות השישים החלו לחקור את כוח הרצון האינושי, במה שלימים הפך לאחד הניסויים המפורסמים בתולדות הפסיכולוגיה. הפסיכולוג וולטר מישל הביא מאות ילדים בני ארבע למעבדתו הושיב אותם מול מרשמלו יחיד, והציע להם עסקה: אם תצליחו להתאפק ולא לאכול את המרשמלו עד שאחזור לחדר, תקבלו מרשמלו נוסף. 30% מהילדים הצליחו להמתין 15 דקות וקיבלו את הפרס הגדול. היתר נפלו בקלות. זמן ההמתנה הממוצע של הילדים עמד על 30 שניות.

אבל מישל לא הסתפק בזה. לאחר עשר שנים הוא חזר אל 643 הילדים המקוריים, העביר להם מבחני אישיות, בדק את ציוניהם בבית הספר וראיין אותם, את הוריהם ואת מוריהם. הוא מצא קשר הדוק בין תוצאות מבחן המרשמלו בגיל ארבע לבין הציונים והמצב החברתי של הילדים בגיל 14. בשניהם, המתאפקים הצליחו הרבה יותר. מישל המשיך לעקוב אחרי ילדי המרשמלו כשהתקבלו לאוניברסיטה, התחתנו, התקדמו בקריירה והולידו ילדים. לאורך השנים ההבדלים בין המתאפקים ללא? מתאפקים רק גדלו. הילדים שהצליחו לחכות 15 דקות הצליחו יותר במבחני ה?SAT, (הפסיכומטרי האמריקאי) ועקפו את הלא? מתאפקים ב?210 נקודות בממוצע. היו להם יותר חברים קרובים. המשכורות שלהם היו גבוהות יותר והם סבלו פחות מהשמנת יתר והתמכרות לסמים". (לקוח מתוך כלכליסט)

אם כך, משמעת עצמית זו היכולת להתמיד במשימה ולדחות סיפוקים, משמעת עצמית היא במקרים רבים חומר ביד היוצר. המשמעת העצמית קשורה לחינוך ולסביבה. למעשה,  היא כנראה היתרון הכי משמעותי שחינוך טוב יכול להעניק לילדים.

תארו לעצמכם מצב בו אתם אומרים לעצמכם: "אני רוצה להוריד 7 קילוגרמים תוך 4 חודשים" ואכן לעשות את זה או, למשל, "אני לומד את הנושא הזה מחר" ולהשיג את מטרתכם. איזו הנאה זה יכול להביא לכם! אך ללא משמעת עצמית החלטות מסוג זה לא רק נשארות בגדר רעיון אלא גם הופכות למקור התסכול וחוסר הערכה עצמית. אם כך, משמעת עצמית היא משמעת שאתה כופה על עצמך על מנת להגשים או להשיג דבר מה. מה הוא תהליך משמעת העצמית ואיך זה נראה בפועל? כשאני מפרקת את המילה משמעת אני מקבלת כמה מילים: שמע, מש, שם.. תחילה אני שומע (שמע) את מה שאני רוצה להגשים : גוף בריא וחטוב, זוגיות מאושרת, סכום כסף, שלמות עצמית.. אז אני מגדיר. שנית אני משמיע את עצמי בדבר- בונה תוכנית פעולה בכדי להצליח, לדוגמה- גוף חטוב. היום אני במשקל 57 ואני רוצה לשקול 54 מה עליי לעשות בכדי להוריד את הקילוגרמים העודפים ולהתחטב? כמה פעמים בשבוע? איפה אני עושה את זה? איפה הקשיים שלי, איפה אני נופל ואיך אני עוקף אותם? שלישית- אני שם. אני כל כולי בעשייה הזו, ברמת יצירה הפעולה, בעשייה ובבקרה. משמעת עצמית גדלה ככל שאני מבקר את עצמי, לדוגמה: טבלת אקסל עם הכותרות הכי רלוונטית ומקום למעקב לביצוע. אחרי שבניתי את התוכנית ועברתי שלב שלב, היום אני כבר סוג של גורו בנושא כי הצלחתי בזכות עצמי, ואף מסגרת(עבודה, לימודים..) לא ישבה לי על הראש בכדי שאצליח. אני תפקדתי בכל התפקידים, מהוגה הרעיונות, למנכל, לבקרת האיכות ועד שלב הביצוע. בסופו של עניין משמעת עצמית שריר שאנחנו מפתחים ליכולת חזקה להתמדה שמחייבת אותך לפעול ולא לעצור, "תעשה, מקסימום זה יצליח". ומיקוד מאוד חזק במטרה שלך.

 

 

 


                   מאמנים להעצמה
         www.hahagshama.co.il 
                                      
 



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב