דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דמי ניהול וצבירה נמוכה בקופת הגמל 

מאת    [ 24/11/2012 ]

מילים במאמר: 459   [ נצפה 2767 פעמים ]


לרבים יש כספים בקופת גמל, ולחלק ניכר מאתנו יש צבירה נמוכה מאוד בקופת הגמל. לפי נתוני משרד האוצר, כ- 50% מהחשבונות בקופות הגמל הם עם צבירה נמוכה מ- 5,000 ש"ח.  המדובר בסכום מצטבר של כ- 327 מיליון ש"ח. החוסכים בקופות אלה משלמים דמי ניהול מקסימאליים המותרים בחוק שהם 2%. מצד אחד, החוסכים לא יכולים להתמקח על דמי הניהול בגלל הסכום הנמוך הקיים בחשבונם. מצד שני, מנהלי קופות הגמל טוענים כי לא כדאי להם להחזיק ולנהל חשבונות קטנים וחשבונות לא פעילים. אז מה עושים?

 

לאחרונה פרסם המפקח על הביטוח, הפרופ' עודד שריג, טיוטה של תקנה חדשה אשר מטרתה להסדיר את הנושא של חשבונות קטנים בקופות הגמל. לפי תקנת האוצר (הנלמדת בקורס יסודות הביטוח) ייפתח חלון הזדמנויות החל מ- 1/1/2013 ועד 31/12/2013 המאפשר לחוסכים עם צבירה הנמוכה מ- 5,000 ש"ח  למשוך את הכספים ללא קנס. האפשרות למשיכת הכספים היא בתנאי שלא בוצעו בחשבון הפקדות בחשבון החל מ- 1/1/2012. בנוסף המפקח על הביטוח מחייב את כל החברות המנהלות את קופות הגמל ליידע את החוסכים על קיומן של צבירות נמוכות ועל האפשרות למשוך את הכספים בדו"ח השנתי אשר עתיד להישלח לחוסכים במהלך חודש מרץ 2013. כמו כן, כדי לצמצם את מספר החשבונות הקטנים תינתן אפשרות למזג חשבונות לא פעילים שהיתרה בהם לא עולה על 5,000 ש"ח. התנאי הוא כי לא בוצעו בחשבון המתמזג הפקדות במהלך שנה שקדמה למועד המיזוג. אולם נדגיש כי התקנות בנושא האפשרות למיזוג לא חלות על קרנות ההשתלמות, וחבל שכך.

 

תקנה חשובה נוספת אשר תיכנס לתוקף ביום 1/7/2013 (ועליה נלמד בקורס גמר פנסיוני) מתייחסת לתקרה של דמי הניהול. תקרת דמי הניהול הקיימת היום בשיעור של 2% תוגבל ל-1.05%. תקנה חשובה זאת עתידה לחסוך כסף רב  לעמיתים החוסכים בקופות הגמל. שוב המרוויחים כאן הם אותם חוסכים עם צבירות גבוהות בקופות הגמל. כחלק מהרפורמה בדמי הניהול נתן המפקח הטבה מסוימת לחברות המנהלות את קופות הגמל אשר עתידות להפסיד עקב המהלך הזה של האוצר מיליוני שקלים. ההטבה (כפי שלומדים בלימודי ביטוח פנסיוני) היא מתן אפשרות לקופות הגמל לגבות דמי ניהול מינימאליים של 9 ש"ח לחודש עד לתקרה של 108 ש"ח לשנה. אם נעשה חשבון מי שיש לו צבירה נמוכה מ- 10,200 ש"ח נפגע עקב דמי הניהול המינימאליים. למשל, חוסך שיש לו צבירה של 5,000 ש"ח ישלם דמי ניהול של 108 ש"ח שהם כ- 2.1% ואם נחשב נראה שרק חוסכים עם צבירות מעל 10,200 ש"ח ייהנו מהתקרה החדשה של 1.05% לשנה. יהיו מי שירוויחו מהתקנות החדשות אבל יהיו גם רבים שיפסידו. החוסכים עם צבירות בין 5,000 ש"ח ל-10,200 ש"ח יפסידו מהתקנות החדשות. מצד אחד, הם לא יכולים למשוך את הכספים ללא קנסות, ומצד שני, הם ישלמו דמי ניהול גבוהים עקב התקנה של גביית דמי ניהול מינימאליים.

 

לסיכום, התקנות החדשות חשובות מאוד בהגנה על כספי החיסכון הפנסיוני שלנו ומיטיבים עם חוסכים רבים אך אין בהן פתרון כולל  "כי אי אפשר להשביע את רצון כולם..."

ישראל קידרון הוא מרצה מומחה במכללת MIBI, המכללה הישראלית ללימודי ביטוח פנסיוני, פיננסים, ושוק ההון באונליין, מהמחשב האישי בבית !
ישראל קידרון הנו מרצה בכיר במכללת MIBI, והוא מתמחה בקורסי הכנה לבחינות משרד האוצר: קורס יסודות הביטוח וגם קורס ביטוח פנסיוני (הנקרא גם קורס גמר פנסיוני).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב