דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעות קשב ומחוננות - טיפול במים 

מאת    [ 18/11/2012 ]

מילים במאמר: 565   [ נצפה 3036 פעמים ]

הפרעות קשב  ומחוננות -  טיפול במים

האם יש ילדים כאלה?

יש.  קשה מאוד להבחן רמת אינטליגנציה אצל ילדים  הסובלים מהפרעות  קשב וריכוז  ועוד יותר קשה לזהות ביניהם אלה בעלי IQ גבוה כי הראשון מסתיר את השיני ולא נותן לה להתבטא במבחנים השונים. אם זאת, עבודות מחקר מעמיקות מגלים שאחוז מסוים ולא גבוה של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שייכים לאחוזון העליון של בעלי יכולת הקוגניטיבית - אבל הם אינם מזוהים על כך ואינם זוכים לחינוך המיוחד המסובסד המגיע במדינת ישראל לכל ילד מחונן. להיפך, הם מוגדרים כבעייתיים עם כל הסטיגמה הכרוכה בכך במערכת החינוכית.

איך מזהים ילדים מחוננים?

כל מדד של יכולת קוגניטיבית או IQ הוא יחסית, ז.א. מיקום הילד בעקומת גאוס או פעמון התפלגות  IQ באוכלוסייה הכללית, כאשר  הממוצע מוגר כנורמטיבי או  IQ 100.  במדינת ישראל  נחשב למחונן כל ילד השייך ל 3% העליון של האוכלוסייה המקומית (עיר או כפר) ז.א.  רמת האינטליגנציה האבסולוטית של ילד מחונן בכפר באזור פיתוח תהיה שונה מרמת ה IQ האבסולוטית של ילד מעיר עם רמת סוציו-אקונומית גבוה.  במדינת ישראל, שני הילדים  יוגדרו כמחוננים ויהיו  זכאים באופן שווה לחינוך מסובסד למחוננים.  אבל, כאמור, ילדים המחוננים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז אינם מגיעים לתוכניות  אלו.

קל להבין את הסבל הנפשי של  ילדים סופר- אינטליגנטים  המשויכים למסגרות שלא מתאימות לכם. התסכול והמטען האמוציונאלי של ילדים אלה מקשה עליכם עוד יותר להביע את יכולתם הקוגניטיבית. מדובר בקבוצת ילדים מאוד מיוחדים הזקוקים לתרפיה אישית ובתנאים מיוחדים.  זה הנושה של מאמר זה.

ילדים מחוננים ו  ADHD

ד"ר רננה  לוקס (ראה ספרות למה)  מגדירה לקות בקשב

, ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) ,   

על-ידי התנהגות חסרת-שקט, אימפולסיבית ולא ממוקדת המתמשכת לאורך זמן ובאופן קיצוני. הסובלים מבעיה זו הם לעיתים היפראקטיביים, אירועים לא רלבנטיים מסיחים את דעתם, ומאידך הם לא תמיד ערים להתרחשויות משמעותיות. ילדים הסובלים מליקוי בקשב מתקשים לעיתים קרובות לתפקד בכיתה, ויכולת הלמידה שלהם נפגעת.

 מספר ההפניות של ילדים מחוננים עם חשש של ליקוי בקשב עם היפראקטיביות הולך וגדל בארה"ב (Baum et al, 1998).  לעיתים קרובות ליקויים אלה מהווים בסיס לתת-הישגיות, לתסכול, לכאב ולתחושה של הילד שהוא אינו מסוגל להגיע להישגים משמעותיים כלשהם.

לטיפול בליקויים בקשב ישנם אספקטים חינוכיים, התנהגותיים, רגשיים ורפואי, כאשר כל ילד זקוק לתכנית טיפולית המתאימה למאפיינים הספציפיים שלו.  בתחום ההתנהגותי, ניתן לסייע לילד ללמוד כיצד לווסת את התנהגותו(Baum , 1998). . כאן נכנס התרפייה בסביבה מימית, שכן עוזר לילד  לשלוט על גופו ועל התנהגותו.

היבטים בטיחותיים

המים מרגיעים.  במים אי אפשר לעשות תנועות מהירות או פזיזות -  סביבת המים מחייבת להפעיל כוח  פיזי וריכוז קוגניטיבי.  המים  - וזה חשוב -  בטוחים.  קשה מאוד לקבל מכות או להיפגע בבריכה תרפוידית, מה עוד בקרבת מדריך או מדריכה מקצועית.  בשביל הילד, זו סביבה שונה מהיבשה   - עולם חדש בעל אפשרויות בלתי מוגבלות. המים מאפשרים לילד להשאיר אחורה כל התסכול והמרירות של היום יום וללמוד תנועות והתנהגויות חדשות - להיות שונה, להיות אחר.  להיות "נורמטיבי".

מטרות התרפיה במים

התרפיה במים עם ילדים מחוננים שהם סובלים מהפרעות קשב  מנסה לעבוד, קודם  כל, על החלק הרגשי ואמוציונאלי.  בו בזמן, הטיפול הוא פיזי - מחזק את השרירים ונותן בטחון עצמי פיזי לילד.

מה התרפיה במים לא

התרפיה במים  לא  מחליף  את "ריטלין" ולא את טיפולים אחרים, אלא מהווה כלי עזר - חשוב מאוד - לחיזוק  הפיזי והאמוציונאלי של הילד. תרפיה במים בהחלט מתאים  ככלי משלים במסגרת חינוך ילדים הסובלים מהפרעות קשה וריכוז וכן מוגדרים כמחוננים.  אלא הם ילדים בעלי פוטנציאל שהחברה זורק למקומות שאינם שייכים ובהחלט זכאים ומגיע לכם  השקעה מיוחדת.

 

מכון וינגייט (2013), תעודת מציל, הידרוטרפיה 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב