דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תמא 38-2 - שחרור חסם המיסוי 

מאת    [ 04/11/2012 ]

מילים במאמר: 464   [ נצפה 1563 פעמים ]

מאז אושר תיקון מספר 2 לתוכנית מתאר ארצית 38 בפברואר 2010, אשר אפשר את הריסת הבניין הקיים והקמת בניין חדש תחתיו, תוך שימוש בזכויות הבניה עפ"י תמ"א 38, הולך ותופס ענף זה של תמ"א 38 מקום מרכזי בעסקאות מכח התמ"א.

 בקליפת אגוז יוזכר, כי עסקת תמ"א 38/2 הינה במהותה עסקת פינוי בינוי.השוני המרכזי בעסקאות מסוג זה לעומת עסקאות פינוי בינוי הוא בעובדה, כי מקור זכויות הבניה בעסקאות תמ"א 38/2 הינו בתמ"א 38 ובזכויות הבניה הקיימות על כל מגרש (בהתאם לנתוניו) בעוד שבעסקאות פינוי בינוי, יש צורך בהגדלת זכויות הבניה באמצעות הליך סטטוטורי של עריכת תב"ע חדשה בסמכות ועדה מחוזית, הליך שמשך הזמן הדרוש לו ארוך.

מכאן עולה האטרקטיביות הרבה בביצוע עסקאות מכח תמ"א 38/2 שכן הדרך למימוש העסקה קצרה ובטוחה בהרבה.

 יחד עם זאת, כאשר בוחנים לעומק את נתוני העסקאות, עולה תמונה מדאיגה שכן בחלק מן הבניינים (בהתאם לנתוני המגרש והזכויות שהעיר העניקה לו) אין כדאיות כלכלית בביצוע העסקה.

 אחד מהגורמים שיש בהם בעת הזו, כדי להכביד על מימוש העסקאות הוא עמדת רשות המיסוי כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטת  מיסוי5887/11 (מפברואר 2011) על-פיה במקרה של הריסת בניין קיים ובניית בניין חדש במקומו לא יחולו על העסקה במתווה זה הפטורים החלים על עסקה בה מחוזק הבניין לפי תמ"א 38, כשהמשמעות האופרטיבית המרכזית לעניין זה היא, כי לא יתקבל פטור מחובת תשלום  מס שבח  בעסקה שבין הדיירים לקבלן.

בעסקאות אלו אנו נדרשים לבדוק ולחשב את חבות המס של כל אחד מן הדיירים באופן אישי תוך השענות על כללי הפטור ממס שבח "הרגילים" הקבועים בפרק חמישי 1 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) התשכ"ג- 1963.

 הוספת נטל מס השבח על העסקה פוגעת בעוגת הזכויות העומדות לרשות העסקה, אשר מלכתחילה הינה מוגבלת.

 עד לשינוי חקיקה בנושא זה ,אנו מצעים פתרון חלקי לבעיה, אשר יכול להתאים לחלק מן העסקאות.
עמדת הועדה הבינמשרדית למתחמי פינוי בינוי ועמדת רשות המיסים היא, כי במתחמים אשר עומדים בכללי ההכרזה על מתחם כמתחם להתחדשות עירונית במסלול מיסוי, ניתן יהיה לפנות בבקשה מתאימה למשרד הבינוי והשיכון באמצעות הוועדה הבינמישרדית למתחמי פינוי בינוי בבקשה  להכריז על המתחם הנ"ל כמתחם להתחדשות עירונית, אף אם מקור הזכויות הינו בתמ"א ובזכויות בניה נוספות המוענקות עפ"י תוכניות בנין עיר  תקפות ולא בהכרח  מכח תב"ע חדשה.

 במקרה כזה יחולו על העסקה כללי הפטור החלים על עסקאות פינוי בינוי מוכרזות, אשר בין היתר מעניקים פטור משמעותי מחובת תשלום מס שבח.

 יש לזכור, כי פתרון זה אינו מתאים בדר"כ לבניין בודד, אלא לקבוצה של בניינים בהם לפחות 24 יח"ד- כמות שהינה כמות סף להכרזת מתחם כמתחם פינוי בינוי, אולם יש בו כדי לקדם עסקאות רבות וזאת עד לשינוי חקיקה מתבקש אשר מקודם בימים אלו .

 *החברה לפיתוח והתחדשות עירונית והעומדים בראשה אדריכל גיל שנהב, עו"ד יריב בר דיין ואיש הנדל"ן ניר שמול, פועלת ומיישמת את המודל החברתי החל  משנת 2006. החברה מקדמת כיום מספר רב של פרויקטים מתוכם  כ- 1500 יח"ד באזורי ביקוש. בחלק ניכר מן הפרויקטים אושרו תכניות בנין עיר והבניה צפויה כבר בשנת 2012.

עו"ד יריב בר דיין המתמחה בייצוג דיירים בפינוי בינוי ותמ"א 38, שותף בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב