דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סחרחורות : סימפטומים, אבחון וטיפול 

מאת    [ 25/10/2012 ]

מילים במאמר: 643   [ נצפה 9631 פעמים ]

סחרחורת:

תחושה של סיבוב ראש, אובדן התמצאות במרחב, פגיעה בשיווי המשקל וחוסר יציבות, המלווים לעיתים בבחילה, מחושי ראש וחולשה. תפקוד תקין מבחינת שיווי המשקל וההתמצאות במרחב נובע ממערכת מורכבת של משובים בין מספר גורמים בגוף האדם. מידע המגיע מהעור, השרירים, הגידים והרצועות מוצלב עם מידע המגיע ממערכת הראייה וממערכת ייעודית הנמצאת באוזן הפנימית (איבר שיווי המשקל) – כל אלה מועברים למוח, המפענח במהירות עצומה את כל המידע, ואף נותן פקודות מהירות לכל אחת מהמערכות האלה, כיצד להגיב על מנת לשמור על שיווי המשקל בתפקודים המורכבים להם נדרש הגוף ביומיום. פגיעה באחד או ביותר מהמרכיבים הללו ו/או ביכולת המוח לפענח את המידע ולהגיב נכון ובמהירות המתאימה גורמת למעשה לתחושת סחרחורת ו/או לאובדן שיווי משקל.

וורטיגו - BPPV:

אחת מצורות הסחרחורת השכיחות ביותר היא הסחרחורת הסיבובית ההתקפית
(Benign Paroxysmal Positional Vertigo – BPPV). מדובר בסחרחורת המופיעה באופן פתאומי, בדרך כלל ללא רקע של חבלה או מחלה הקודמים להופעתה. האדם הסובל מסוג זה של וורטיגו יתלונן על סחרחורת קשה וקושי בהתמצאות במרחב בתנועות מסוימות, בהתאם למיקום הפגיעה, כפי שיתואר בהמשך. לאלה מתווספות לא אחת תחושות קשות של בחילה ולעיתים אף הקאות. רבים מהסובלים מתופעה זו מושבתים מפעילות יומיומית רגילה, ולעיתים קרובות אף סובלים מחרדות המעצימות את עוצמת הבעיה ונובעות מחוסר האונים שבפגישה עם המצב החדש. משהופיעו הסימפטומים הללו, הם לרוב יחלפו מאליהן לאחר כחצי דקה עד דקה של חוסר תנועה של הראש – עד לחזרה הבאה על אותה תנועה (קימה משכיבה לישיבה, למשל).

סיבות:

איבר שיווי המשקל הנמצא באוזן התיכונה שקוע בחלל עצמות הגולגולת בשתי האוזניים. הוא מורכב למעשה מחלל מרכזי, אשר ממנו יוצאות שלוש תעלות חצי עגולות בשלושה מישורים שונים. מבנה זה מהווה מערכת סגורה של נוזל הנע בה בהתאם לכיוון תנועת הראש. בתוך החלל המרכזי נמצאות באופן טבעי אבנים קטנטנות, מעין קריסטלים, המחוברים לתאי חישה ספציפיים ותפקידם חשוב בפענוח זווית הראש. בכל אחת מהתעלות החצי עגולות יש חיישנים המסודרים בסדר מסוים, ותפקידם לקבוע את כיוון תנועת הראש ואת המהירות הזוויתית של התנועה באמצעות תנועת הנוזל בתעלה. לא פחות חשוב מכך הוא תפקידן של התעלות בהנעת גלגלי העיניים בכוון המנוגד לתנועת הראש, על מנת שנוכל להתמקד בחפצים או בטקסט תוך כדי תנועת הראש (למשל, קריאת מחירי המוצרים בסופר בזמן הליכה). תנועת הראש מביאה לתנועת הנוזל בשתי האוזניים, כך שהמוח יוצר הצלבה במידע ומפרש את הנעשה על סמך שתי האוזניים.
מסיבה כלשהי, בדרך כלל לא ברורה, מתנתק קריסטל אחד או יותר מהחלל המרכזי ונוחת באחת מן התעלות החצי עגולות הללו. כעת, כל תנועה של הראש מפיקה תנועת נוזל מסוימת בתעלה זו באוזן אחת, מביאה לתנועת נוזל שונה עקב הקריסטל בתעלה המדוברת. המסר הכפול מביא לתנועת עיניים לא שווה, וחמור מכך, לתחושת הסחרחורת הנובעת מן הבלבול במסרים המועברים למוח.

טיפול:

סחרחורת זו לרוב חולפת לאחר כשבוע עד עשרה ימים ללא התערבות, אולם התערבות טיפולית קצרה של פחות משבע דקות, בדרך כלל מביאה קץ לסבל. לאחר אנמזה מפורטת הנלקחת על ידינו, המטפלים במכון כמו חדש, מבצע המטפל בדיקה שתפקידה לאתר את הצד בו נמצא איבר שיווי המשקל הפגוע, וכן את התעלה האחת משלוש התעלות בהן "נח" הקריסטל הלא רצוי. לאחר איתור מיקום הבעיה, מבצע המטפל סדרה של תמרונים בראש המטופל, בהתאם לתעלה המדוברת. מטרת תמרונים אלה היא להחזיר למעשה את הקריסטל מן התעלה לחלל המרכזי. התייחסות לפן הנפשי היא חלק בלתי נפרד מן הטיפול, ולכן על המטפל להסביר באופן מפורט וסבלני את מהות הבעיה, על מנת להפחית את החרדה הכל-כך מובנת במצב זה. בתום המפגש מצייד המטפל את המטופל במספר הוראות התנהגות לימים העוקבים אחר הטיפול. מטרת ההוראות הללו היא להגדיל את הסיכוי לפתור את הבעיה לאחר הטיפול. לעיתים רחוקות יחסית ובמקרים עקשניים במיוחד יש צורך במספר טיפולים, אך לרוב מדובר במפגש אחד עד שניים בלבד.
סחרחורת הנובעת מהמוקדים האחרים של שיווי המשקל, כפי שמתואר בהתחלה, ניתנים אף הם לטיפול, אם כי במקרים אלה משך הטיפול ארוך יותר ודורש סבלנות, ובעיקר התמדה של המטופל בביצוע יומיומי של התרגילים המתאימים אותם יקבל מהמטפל, בהתאם לסוג הבעיה. מטרת תרגילים אלה היא ליצור הביטואציה (סוג של הסתגלות) של המערכת, ולבצע בה סוג של כיול מחדש, כך שתפענח את המידע השגוי כמידע הנכון.

 

אורן לרנר, פיזיותרפיסט מומחה בעל תואר ראשון בפיזיותרפיה (B.Pt) מאוניברסיטת תל-אביב ותואר שני בחינוך גופני עם התמחות בפיזיולוגיה של המאמץ (M.A) מאוניברסיטת חיפה. לאורן ניסיון מעשי של למעלה מעשור שנצבר במחלקות האורטופדיות והכלליות בבתי חולים, קופות חולים ובמכוני פיזיותרפיה ציבוריים וכמו כן הוא בוגר קורסים רבים בתחום הפיזיותרפיה, ביניהם : שיקום ווסטיבולרי לטיפול בסחרחורות (וורטיגו),  עקרונות הכושר הגופני ויישומם בפיזיותרפיה, שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי תפקודי, דיקור מערבי, שיקום ראות, מדריכים קליניים, וכן קורס מדריכי חדר כושר.  מכון פיזיותרפיה כמו חדש | בית הרופאים, רחוב הגליל 78, קומה 2, גני תקווה | טלפון: 03-7360348 | info@kmohadash.co.il


http://kmohadash.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב