דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מומלץ לעורך דין פלילי לנהל תיק רחב היקף ? 

מאת    [ 23/10/2012 ]

מילים במאמר: 771   [ נצפה 1700 פעמים ]

 

 

בעד "מלחמת התשה"

 

"חולשתו בגודלו"

 

אנו עדים לשינוי אדיר אשר חל בשנים האחרונות בהליך הפלילי  מבחינת סדרי הגודל של התיקים אשר מוגשים לבתי המשפט השונים.  ניתן לראות כיצד, על דרך של מגמה ההולכת ומתפשטת, מוגשים כתבי אישום המתפרשים על נאשמים רבים ואוחזים עשרות ולעיתים עשרות רבות של "קרגלי" חומר חקירה.  פעמים רבות עושה הפרקליטות מלאכת "סל" אליו היא קולעת כל אדם אשר גם בעקיפין ולעיתים אף ברמז היה מעורב בנושא, גם אם אין כל צורך להעמידו בסיכון להרשעה.  שתי סיבות למעשה זה של הפרקליטות: - (1) הרצון להפעיל נאשמים אחד נגד השני ובכך לגרום לתסבוכת ראייתית להגנה; (2) הרצון לכלול את כל החומר בתיק וזאת תוך קושי רב לסנן אלפי מסמכים.  בתי המשפט הולכים "ונסתמים" וכל תיק שכזה דורש ריתוק של צוות פרקליטים אשר אמור להתמודד עם מערך ההגנה הכולל צוותי סנגורים מיומנים.

 

דווקא המצב הנ"ל משמש קרקע פורייה למלחמת התשה אשר יכולה להראות לפרקליטות כי גודל וחוסר מיקוד מבחינתם הינו כ – "חרב פיפיות" ופועל כמאזן אימה  דו כיווני.  פעמים רבות, ובמיוחד כאשר ההערכה היא כי התיק הראייתי/משפטי עומד לרעת נאשם, ניתן להשתמש בהתשה ומלחמה על כל צעד ושעל ככלי אשר בסופו של דבר יכול לשנות את המאזן בתיק.  לתיקים פליליים דינאמיקה אשר יוצרת לעיתים תפניות  חדות ובלתי צפויות ולא כל מה שנראה "שחור" בתחילה נשאר כזה במהלכם של דברים. גם מיטב הפרקליטים לא יכולים להיות "מרותקים" לתיק אחד משך שנים, מתמחים מתחלפים פרקליטים עוזבים משרות והדבר יוצר לחץ, וזה יכול לפעול לטובת נאשם. גם בית המשפט אינו אוהב להתמודד עם לחץ מתמיד של סנגורים בהתשה מתמדת ולעיתים מפנה את הלחץ לסיום ההליך אל המאשימה כזו האחראית על מלאכת "הירידה בדרישות".

 "פגיעה ראייתית בלתי צפויה"

ראיות צריכות בסופו של דבר להגיע לבית המשפט ולהיות מוגשות ומוסברות על ידי עדים.  עדים אשר מסרו הודעות אצל גורמי החקירה צריכים לבוא ולהעיד בבית המשפט.  תיק אשר מתפרש על פני שנים טומן בחובו "סיכון" ואולי "סיכוי" לשינויים ביכולותיהם של עדים כאלה או אחרים מלמסור עדות, דבר אשר עלול לבטל בעצם את הודעותיהם (כמובן בכפוף לתנאי פקודת הראיות) ולגרום לשינוי במארג הראיות אשר עמדו לתביעה במועד הגשת כתב האישום.

 "רחוק מעין הסערה"

 תיקי צווארון לבן הם לעיתים קרובות תיקים אשר מעוררים הד ציבורי וסיקור תקשורתי צמוד, דבר אשר גורם לעיתים להקשחת עמדות מצד הפרקליטות אשר מבחינתה צריכה להצטייר כשומרת אמון הציבור במערכת המשפט, דא עקא, ככל שמתרחק מועד הגשת כתב האישום נוטים התקשורת והציבור לאבד עניין בתיק, דבר אשר "עוזר" לפרקליטות להפשיר מעמדותיה הקשיחות ול עו"ד פלילי לשפר את מצב הלקוח

 "יעילות מערכתית בשם הצדק"

 

גם פרקליטים צריכים לעיתים "סולמות" כדי לרדת להסדרים מקלים והתעקשות רבתי של צוות הגנה מיומן על כל פרט קטן כגדול, שולי כמרכזי, יכול "לעזור" לפרקליטות "ליעל" את עבודתה ואת הצורך בריתוק משאבי עתק לטובת תיק רחב מימדים.  אין לדעת כיצד בפרקליטות מעריכים את הראיות ואת הבעיות בניהול התיק.

 בעד ניהול ממוקד ולא "מלחמת התשה"

 

"סיום מהיר של הליך כואב"

 

לא קל להיות נאשם, ובמיוחד לא כאשר אינך רגיל במעמד של להיות נאשם היושב על הספסל מוקף תקשורת עוינת, ציבור אכזר וצלמים שלא מרפים.  שעות של בדידות ולעיתים אף נידוי חברתי ומוסדי.  הכאב הוא אדיר ונאשמים בוחרים לעיתים להורות לסנגוריהם לפעול לסיום שמיעת הראיות במהירות האפשרית על מנת לסיים את ההתמודדות השוחקת עד דק.

 

"התיק טוב מידי בכדי להתעסק בזוטות"

 

עובדות "קשיחות" הינן מסכת ראייתית אשר אינן יכולות להיות שנויות במחלוקת ולעיתים טובתו של נאשם אשר עניינו המשפטי ראייתי לא רע מחייבת הסכמה להגשתן של ראיות כאלה תוך התמקדות בתחום האפור ובניסיון לשכנע את בית המשפט בפרשנות לטובת הנאשם.

 

במקרה כזה נאשם נותן את התחושה כי הוא מנהל עניינו בביטחון מלא כי הוא "חף מפשע" וכי אין לו כל בעיה עם העובדות אלא רק עם הפרשנות שיש לתת להן.  בעבירות צווארון לבן הדבר מקבל משנה תוקף הואיל ובד"כ עסקינן במסכת ראייתית אשר רובה "קשיחה" וה – "Actus Reus “ אינו במחלוקת כך שיש לקיים דיון משפטי נרחב על המחשבה הפלילית ומהותה מבחינת הנאשם.

 

"כבוד מבית המשפט"

 

שופטים רבים רואים דרך זו של ניהול תיק כדרך "אצילית" של נאשם ולוקחים זאת בחשבון לכף הזכות, הן בבחינת הראיות בהכרעת הדין והן בבחינת השאלה העונשית במידת הצורך.

 "חסכון במשאבים"

 גם אם עסקינן בתיק צווארון לבן, לא תמיד עסקינן במיליונר אשר יכול להרשות לעצמו מימון של אלפי שעות עבודה של צוות סנגורים ולעיתים שיקול זה מבחינת מאשמים גם הוא יש בו כדי להכריע את הכף לטובת התמקדות בעיקר בלבד.

"הצורך לחזור לתפקיד ציבורי"

 

לעיתים, כאשר מוגש כתב אישום נגד איש ציבור, מתקיים הליך מיידי של השהייה, דבר אשר פוגע פגיעה קשה ביותר בנאשם עוד בטרם הוכרע דינו.  במקרה בו נאשם ממתין בקוצר רוח לשוב לתפקוד רגיל יש צורך במיקוד התיק על מנת לקדמו אל עבר הסיום מהר ככל שניתן.

 

 

 

עו"ד פלילי אורי קינן ממובילי עורכי הדין בתחום הפלילי בארץ. בשנת 2011 נבחר עו"ד אורי קינן להיות יו"ר הפורום הפלילי הארצי של לשכת עורכי הדין. מרצה במסגרת קורסים והשתלמויות בתחום הפלילי וכותב מאמרים רבים. עו"ד אורי קינן  ייצג בתיקים חשובים ביותר ולזכותו תקדימים ולהכות בתחום הפלילי.


www.keynanlaw.co.il


054-4780078      03-6200150


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב