דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתיקה של נוטריונים 

מאת    [ 22/10/2012 ]

מילים במאמר: 521   [ נצפה 1991 פעמים ]

ישנם קווים מקבילים רבים בין כללי האתיקה של הנוטריונים לבין כללי האתיקה של עורכי דין רגילים. למעשה, ניתן לראות גם כללים זהים בין נוטריונים לבין אלו העוסקים בתחום המס, ההשקעות, המוסדות הציבוריים ועוד. אך לפני שבוחנים לעומק את כללי האתיקה המקצועית של הנוטריונים יש להגדיר מה היא בכלל המטרה של כללים אלו.

מנחים את עבודתו של נוטריון

כללי אתיקה מקצועית באים על מנת להנחות את העוסקים במלאכה בצורת העבודה הנכונה אליה הם מחויבים. כאשר עורך דין מוסמך להיות נוטריון עליו להיות מודע אל כל כללי האתיקה ולשמור עליהם. את הפיקוח על כללי האתיקה מבצעות הסמכויות השיפוטיות המחוזיות, אשר במידת הצורך יכולות גם לבטל את סמכותו של הנוטריון. מעבר על כללי האתיקה נתפס כעבירה חמורה לא רק בקרב הסמכות השיפוטית הרלוונטית אלא גם בקרב הקולגות למקצוע. במילים אחרות, נוטריון או כל עורך דין אשר אינו עומד בכללי האתיקה מסתכן באיבוד המוניטין המקצועי שלו.

שומרים על כבוד המקצוע

יש להתייחס אל כללי האתיקה של הנוטריונים גם מכיוון נוסף: שמירה על כבוד המקצוע. עורך דין אשר הוסמך להיות נוטריון כבר יודע היטב עד כמה התפקיד הזה חשוב למערכת המשפט. כאשר הוא בוחר לעבור על כללי האתיקה מבזה עורך הדין את המקצוע שלו וגורם לעצמו נזק. כללי האתיקה המקצועית שומרים על הנוטריון, וזאת למרות שלעיתים ניתן לפרשם במספר דרכים. על מנת להקפיד על כללי האתיקה המקצועית יש להיות בעל מקצוע מוסרי, קשוב וכזה הפועל לרשות הלקוח בלבד.

כיצד עוזרים כללי האתיקה לאזרחים?

כללי האתיקה המקצועית שומרים על האזרחים והלקוחות לא פחות מאשר הנוטריונים עצמם. פלוני הפונה אל נוטריון לצורך קבלת ייעוץ או שירות מקצועי צריך לקחת בחשבון שהנוטריון עומד בכללי האתיקה. לעומת זאת, נוטריון אשר בוחר לעבור על כללי האתיקה אינו ראוי לאמונם של הלקוחות. מבחינת בתי המשפט, חתימה של נוטריון על מסמך או הצהרה מהווה גושפנקא סופית לנכונות שלה. כאשר נוטריון אינו עומד בכללי האתיקה הוא מערער לחלוטין את כל הבסיס של מערכת המשפט.

דוגמאות לכללי אתיקה

להלן מספר כללי אתיקה בולטים המופיעים בבירור בחוק הנוטריונים:

א. שמירה על כבוד המקצוע – כאמור, כבוד המקצוע רלוונטי הן עבור הנוטריונים ועורכי הדין והן עבור הלקוחות. מבחינת הרשויות ובתי המשפט, נוטריונים מייצגים מסורת של משפט, חוק וסדר ולכן חשוב להקפיד עליהם.

ב. נאמנות – על הנוטריון להיות נאמן ללקוחותיו. עורכי דין נוטריונים עומדים לפעמים מול דילמות המחייבות הפעלת שיקול דעת, אך עליהם לזכור כי הלקוחות הם אלו אשר צריכים לקבל את מלוא הסימפטיה.

ג. איסור פרסום – נוטריון עשוי להיות חשוף אל פרטים מביכים או סודיים של הלקוחות שלו. בכללי האתיקה מצוין כי אסור לנוטריון לפרסם את הפרטים הללו או לעשות בהם שימוש לא ראוי.

ד. איסור שידול לקבלת עבודה – אחת המטרות של קביעת תעריף מחירים קבוע עבור שירותי נוטריון הוא למנוע שידול לקבלת עבודה. המשמעות היא שאסור לנוטריון להציע מחיר נוח או נמוך יותר ללקוחות על מנת לזכות בעבודה שלהם.

ה. שמירה על מסמכים – על הנוטריון להוכיח כי הוא מנהל ארכיון לשמירה על המסמכים ולטיפול בהם. בתי משפט דורשים מנוטריונים גישה נוחה אל ארכיוני המסמכים, וזאת על מנת לבחון נקודות מחלוקת או לחזור לפרטים לא ברורים לצורך ביאור.

בכללי האתיקה ישנן הגבלות נוספות, אך באופן כללי ניתן לומר כי גם מדוגמאות אלו אפשר ללמוד על המחויבות לה נדרשים נוטריונים בישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב