דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עור ועצמות - אדריכלות ועיצוב פנים בבית בשכונת בצרון 

מאת    [ 13/10/2012 ]

מילים במאמר: 383   [ נצפה 2069 פעמים ]

מבנה, כמו יצור חי, מורכב מ"שלד" - כלומר, העצמות הנושאות אותו - ומ"עור" - המעטפת  החיצונית שלו. עומדות בפנינו שתי ברירות עקרוניות: כשאנו עוסקים באדריכלות ועיצוב פנים: אפשרות אחת - אנחנו יכולים להראות את אותן "עצמות", ולהבהיר למשתמשים איך עובדת הקונסטרוקציה של הבנין, איך המשקל מועבר מהגג לקרקע, ועל מה נשען כל אלמנט. האפשרות השניה היא להסתיר את הקונסטרוקציהבתוך הקירות, לא לתת לה ביטוי אדריכלי, ולהראות רק את מה שעוטף אותה  - את ה"עור". במהלך ההיסטוריה הארוכה והמפותלת של סגנונות אדריכליים אנחנו רואים דוגמאות לשתי האפשרויות.  

הנה בית בשכונת בצרון בתל אביב. נקראתי לתת לבעליו יעוץ אדריכלי - הם היו זקוקים למקום רב יותר למשפחה המתרחבת. החלטנו שיש צורך בבניית גלריה בחלל קיים, ובחרנו באפשרות הראשונה: להראות בברור את עמודי הברזל וקורות הברזל הנושאים את הגלריה, במקום להסתיר אותם כמקובל בתוך קירות או תקרות גבס. עמודי הברזל נשארו חשופים, ורצפת הגלריה מונחת כולה מעל הקורות, כך שהן נראות מחלל הסלון (כמובן שדאגנו להקפיד על בידוד אקוסטי הולם, כדי שרעשים מהקומה העליונה לא יזעזעו את התחתונה).  בכוונה תכננו את הגלריה כך, שאפשר יהיה לראות בברור את החיבורים בין הקורות והעמודים, וגם את החיבורים של הקונסטרוקציה כולה למבנה הקיים.

בכוונה גם השארנו את כל חלקי הברזל בצבעם הטבעי, עם מעט חלודה עליהם, ודאגנו רק לצבוע אותם בלק שקוף המעכב את המשך תהליך החלודה.  כך נשאר גם החומר גלוי, ואופיו נותן אופי גם לכל חלל הבית.

כך הפכה הקונסטרוקציה - כלומר, שלד הברזל הנושא את הגלריה  -לאלמנט העיצובי המרכזי בחלל.

מכיוון שהחדר כולו הוא צר וארוך, השתמשנו בעמודי הברזל , שתפקידם הראשוני הוא לשאת את הקורות, כאמצעי לחלוקת החלל לאזורי פעילות שונים.  מצד אחד שלהם נמצאת פינת הספריה, ומצדם השני -  הסלון. כך משתלב המבנה ההנדסי עם החלוקה הפונקציונלית של הבית, ושניהם יחד יוצרים את השפה האסטתית היחודית לו.

אותה שפה אסטתית מוצאת את המשכה גם בסגנון הריהוט, בצבעים, ובתמונה שעל הקיר - וגם בפרטים כמו תאורה (שורת מנורות התלויות בין העמודים ומדגישות אותם), ואפילו בשרותי האורחים הקרובים.

הערה חשובה: רבים מתייחסים לאדריכלות ועיצוב פנים כשני תחומים נפרדים. דעתי שונה: אני מנסה בכל עבודותי ליצור יחידה אחת, הומוגנית, שבה הצרכים הפונקציונליים, האילוצים ההנדסיים, היופי והרגשת ההנאה מהחלל משתלבים ליחידה אחת. כך בבניה חדשה, וכך גם בכל עבודות הבניה והשיפוצים שאני מבצעת.

כמובן שאין טוב ממראה עיניים, ולכן אתם מוזמנים לראות כאן את תמנות הרחבת הבית הזה.

  אורלי ערן - אדריכלות ועיצוב פנים:


בעלת משרד לאדריכלות ועיצוב פנים בתל אביב. אנו עוסקים בתכנון ופיקוח על כל עבודות הבניה והשיפוצים, בתחומי האדריכלת ועיצוב הפנים , וגם קצת בתכנון גינות. יש לנו המון ניסיון, וגם המון התלהבות והאהבה לעבודה. 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב