דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סימנים מוקדמים לקשיים בשפה, דיבור ותקשורת- מתי לפנות לקלינאית תקשורת? 

מאת    [ 09/10/2012 ]

מילים במאמר: 865   [ נצפה 6041 פעמים ]

כבר מיום היוולדו הילד נחשף לשפה והוא מביע קשר של תקשורת עם הסובבים אותו מרגעי חייו הראשונים. הקול הוא כלי הביטוי הנפוץ ביותר לביטוי השפה בעת הדיבור. כושר רכישת השפה הוא ייחודי לאדם. תקשורת אנושית היא אירוע חברתי, והשפה היא כלי יעיל הנותן מענה לצרכיו החברתיים של האדם. באמצעות השפה מעבד הילד מידע ומשתף אחרים במחשבותיו, ברעיונותיו או ברגשותיו, וכמובן קולט את כל אלה מבן שיחו.

מדוע חשוב איתור מוקדם?

מחקרים אחרונים על המוח הראו, שהסביבה מעצבת את מוחו של הילד הצעיר, כאשר נוירונים יוצרים קשרים בתגובה לגירוי. לטבע יש אמנם תפקיד דומיננטי, אך רק הגירויים והתמיכה החיונית של הסביבה, יבטיחו את התפתחות מוחו של התינוק. התנסויות ראשונות משפיעות על מבנה המוח, כיוון שהמוח מתפקד על עקרון use it or lose it. אם לילד אין התנסות רגשית, פיסית, קוגנטיבית ושפתית מספקת, הנוירונים עלולים להיאבד לצמיתות. רבים מדברים על חלון הזדמנויות התפתחותי אצל ילדים מהלידה ועד גיל ארבע.

התפתחות שפתית היא אחד מהמרכיבים הקריטיים במיומנויות מוכנות לבית הספר. יכולת הילד לדבר ואוצר המילים שלו בכניסתו לגן הינה בעלת יכולת ניבוי להצלחתו בבית הספר. ילדים עם בעיות שפתיות מראים בשכיחות גבוהה לקויות למידה בבית הספר. התערבות טיפולית מוקדמת עשויה למנוע או להפחית בעיות שפתיות בגילאי טרום בית הספר, ובכך להגדיל את המוכנות לבית הספר והצלחה אקדמית בהמשך.

מובנות הדיבור

הילד הצעיר לומד להשתלט על מערכת ההגייה בהדרגה. בתחילה אין הוא אומר את המילה בשלמותה, אך אט אט נוספים חלקים שהשמיט עד להגייה הברורה לכל (לאחר גיל 3).

לדוגמה: מילה כמו "בקבוק" תבוטא על-ידי ילד מסוים בתחילה כ-בה (BA), אחר-כך כ- בהבה (BABA), אחר-כך כ-בהבו (BABU), אחר-כך כ-בהבוק (BABUK), ולבסוף כ- בקבוק (BAKBUK).

לעתים קיים קושי להבין ילדים צעירים, כיוון שמערכת הצלילים שלהם עדיין אינה מאורגנת כמו אצל המבוגר. בין גיל שנתיים לגיל שלוש דיבורו של הילד מובן בדרך-כלל לקרובים לו (בני משפחתו והצוות המטפל). ניתן לומר, כי בגיל שנתיים מובנות הדיבור לקרובים לילד היא בין 50% ל-75% מהזמן ובגיל 3 בין 75% ל?100% מהזמן.

מתי צריך לפנות לקלינאית תקשורת?

בדרך כלל ילדים עם בעיות במובנות הדיבור הם פחות מובנים משמעותית מאשר בני גילם. לאבחון אצל קלינאית תקשורת יש לפנות כאשר ניכרים אחד או כמה מהסימנים הבאים:

  • אצל התינוק אין מלמול (בהבהבה,מהמהמה) או המיה (גררר)
  • המילים הראשונות מופיעות באיחור וחסרים צלילים רבים.
  • הפעוט מפיק צלילים מעטים ומתקשה לשלב ביניהם.
  • הילד מפשט מילים: משמיט צלילים ומחליף צלילים בתדירות גבוהה מילד ממוצע.
  • סימן נוסף עשוי להיות בעיות אכילה וריור

מהם קשיים בתקשורת (PDD/ASD)?

תחת קטגוריה זו מוגדרות לקויות, אשר להן מאפיינים משותפים: כולן לקויות נוירולוגיות המופיעות בדרך כלל עד גיל שלוש, ומשפיעות על התפתחות מהלך חיים תקין. ילדים הלוקים בלקויות אלו מתקשים בתקשורת, במשחק עם ילדים אחרים, בהתייחסות לזולת, כולל לבני משפחתם. קבוצת לקויות זו מוגדרת כפגיעה חמורה ונרחבת בשלושה תחומי התפתחות: במיומנויות חברה, במיומנויות תקשורת ותבניתיות בהתנהגות ובתחומי עניין ובפעילות.

עד כמה נפוץ ASD?, הערכות עדכניות לגבי שכיחות בארצות הברית נעות בין 1 ל-88 ילדים לבין 1 ל-240 ילדים, בממוצע כ-1% מהילדים.

סימנים מוקדמים לקשיים בתקשורת בגיל שנה עד שנה וחצי:

  • הפעוט אינו שומר על קשר עין עם אדם אחר
  • נראה כי הילד אינו מעוניין בתקשורת. הוא אינו נענה לשפת גוף ולשפה
  •  הפעוט אינו נענה לקריאה בשמו וכאשר נבדקת השמיעה היא תקינה
  • הפעוט אינו משתמש בג'סטות (מביע את עצמו בעזרת תנועות), אינו יוזם תקשורת בשפת גוף  ואינו מצביע
  • הבעות הפנים שלו מצומצמות וחסרות הנאה וחום
  • אין שימוש בהפקות קוליות לצורך תקשורת
  • קיים חסר בשיתוף בחוויה, בהנאה ? בדרך כלל הילד מתקשר כדי לקבל חפץ או פעולה ולהביע מחאה או דחיה, אך לא כדי לשתף אותנו בחוויות
  • אין תשומת לב משותפת
  • הילד נענה למבוגר על ידי חזרה על הנאמר (אקולליה)
  • רואים תנועות גוף חזרתיות
  • הנגנת הדיבור יוצאת דופן- הדיבור "רובוטי" או בעל טון גבוה
  • כשמופיעות מילים, הן לא מתאימות מבחינת התוכן להתפתחות נורמלית

מהם קשיים בהתפתחות השפה?

אנו מסתכלים על השפה כבנויה משתי יחידות עיקריות: הבנה והבעה. ילדים עם קשיים בהתפתחות השפה עשויים להתקשות רק בהבעה או גם בהבעה וגם בהבנה.

לציין כי בגילאים הצעירים ידוע על ילדים הנקראים "מאחרים לדבר" (late talkers). קבוצה זו מתאפיינת בהבנה טובה ובקושי הבעתי. מחצית מילדים אלה יסגרו את הפער בכוחות עצמם עד גיל 3. המחצית השנייה תזדקק לעזרת קלינאית תקשורת. מומלץ להפנותם כמה שיותר מוקדם לאבחון ראשוני, כדי לאתר את אלה שיזדקקו לעזרה מוקדם ככל האפשר.

מתי לפנות לקלינאית תקשורת?

גיל שנה ? כאשר אין מלמול או הצבעה או ג'סטות (כמו ביי ביי).

גיל 18 חודשים - בהבעה אין מלים בודדות, בהבנה הילד אינו ממלא הוראה פשוטה או מצביע על חפץ נפוץ או על איבר גוף בתגובה לבקשה.

גיל 2-3 שנים - הילד מדבר במילים בודדות. הוא משתמש במעט משפטים בני 2-3 מילים. הוא אינו שואל שאלות ואינו נענה לשאלות בכן/לא. קיימים  התקפי זעם בזמן תסכול.

גיל 3 שנים - הילד אינו מתקשר במשפטים שלמים. הוא מראה קשיי הבנה: הילד חוזר על חלקי שאלות או על הוראות ולא נענה להן. הוא מתקשה לענות על שאלות בסיסיות כמו: "מי", "איפה" ו"מה".

יש לפנות בכל מקרה של אובדן מיומנות שפתית בכל גיל.

בכל מקרה של  חשד ללקות שפה, דיבור ו/או תקשורת בגיל צעיר, מומלץ להפנות לקלינאית תקשורת. במקרים של חשד לקושי בתקשורת ו/או בשפה מומלץ גם להפנות לבדיקת רופא במכון להתפתחות הילד.

יעל בן-מאיר עובדת כקלינאית תקשורת משנת 1997, בוגרת החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל-אביב. כיום יעל מנהלת קליניקה פרטית בפרדסיה, באזור השרון ומאבחנת ביחידה להתפתחות הילד בקופת חולים. עוסקת באבחון, בטיפול ובהדרכת הורים בנושאים: התפתחות השפה והדיבור בגילאי 0-3 שנים, גילאי גן ובית ספר יסודי. מטפלת בדחיקת לשון ובצרידות.


http://www.facebook.com/yael.benmeir.slp


yael@ben-meir.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב