דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קריטריונים ושיטות מיון שונות בין יחידות העילית בצבא 

מאת    [ 09/10/2012 ]

מילים במאמר: 666   [ נצפה 2403 פעמים ]

הרצון להיות לוחם ביחידת טרור, או ביחידת עילית אחרת (טיס, חובלים..) מחייב התמדה ומסירות צוות שבו הלוחם פועל. המידע שלהלן מוגש כסקירה לכמה מהקריטריונים ושיטות המיון הקיימות הנעשות לאיתור המועמד המתאים ביותר. קריטריונים ושיטות בחירה שונות מיחידת טרור צבאית אחת מרעותה. בצה"ל ישנן יחידות עילית מיוחדות המתמחות בטרור מסוג שונה. כך, לדוגמא, סיירת מטכ"ל פועלת באופן שונה מדובדבן או מאגוז, אע"פ שלכולן מכנה משותף רב . בכל זאת, כישוריו של המועמד נמדדים בפרטים הקטנים. בשטח הם הופכים להיות מצילי חיים.

איכויות אישיותיות:

פעילות מבצעית מיוחדת העוסקת בטרור, דורשת מיומנות ויכולות  היא עבודה וקריאה לאנשים מיוחדים מיוחדת. חברי צוות טקטיים חייבים להפגין הרבה תכונות טובות ולהיות כשיר נפשי ופיזי. רק אנשים שלהם תכונות מסוימות צריכים להיות קשורים לפעולות טקטיות. המטרה של להיות חבר צוות  אסור שתהיה לקידום קריירה פוליטית, למשחק בתחפושות או ללבוש מדים עם סמלים מגניבים על הבגד. למעשה, זו הסיבה האחרונה שעליך לרצות להשתייך לצוות טקטי. אם זה מה שאתה רוצה, אין לך צורך שתגיש מועמדות כלל. למרות שאין הנחיות מוחלטות לבחירת כוח אדם לפעולות טקטיות, כוח וכושר הם רק חלק ממה שהופך את לוחם הימ"מ למעולה. שאר הדברים הם מה שנמצא אצלך בין האוזניים. ואם יש לך שם "זהב", זה מה שהמאבחנים חומדים.

אינטליגנציה:

לא צריך להשקיע הרבה אנרגיה כדי לצייד לוחם בנשק ולשלוח אותו לפעילות מבצעית שגרתית. אך, עבור לוחמים ביחידות מיוחדות, אינטליגנציה היא חובה מוחלטת. כישורים מנטליים והיכולת "להפעיל את המוח שלך" הנם דרישה ולא פחות מזה. פעילויות טקטיות מיוחדות מעצם טבעם הן דינמיות ולעיתים קרובות דורשות יכולות קוגניטיביות מעולות כמו תכנון בזמן אמת ויכולת הסתגלות למצבי קצה. ישנה הבנה מצד מערכת המיון שלעיתים, בחירה של אנשים עם אינטליגנציה מעל הממוצע ומרקע השכלתי מגוון משפרת באופן משמעותי את הרבגוניות של צוות. ברם, יש לזכור שהשינויים בין הפרטים בצוות לא כאלו קיצוניים וניתן להבחין במעין "שטנץ" שמאפיין את כולם.

כושר גופני:

לוחמים ביחידות מיוחדות צריכים להיות בכושר! זה לא אומר שכולם צריכים לרוץ 30 ק"מ עם 40 קילו על הגב ולקרוע פתח דרך דלת פלדת ללא ידיות, אבל עדיין, יש חובה (וגם הבנה) מדוע נדרש להם כושר פיזי מעולה. גם הכוח של פלג הגוף העליון הוא חלק מזה, ובאותה מידת סיבולת (אם לא יותר חשוב) של הכושר הגופני.

לוחמים צריכים להיות בכושר טוב ועם כמה שפחות בעיות מפרקים ככל האפשר. כמו כן, מומלץ שלוחמים לא יעשנו.  הדבר האחרון שהצוות  צריך הוא מישהו שצריך בגללו לקחת הפסקת סיגריה או שמריח כמו מאפרה. מבחינה פיזית, לוחם צריך להיות מסוגל לרוץ, לטייל, לטפס, להילחם ולשחות כחלק נורמלי של הפעילות

מוטיבציה:

מוטיבציה עצמית היא חלק מרכזי בהצלחתו של לוחם ביחידת עילית. אנשים שנהנים מאתגר ושואפים להצליח ולהפוך ללוחמים ביחידה מיוחדת יצליחו באופן מובהק מכאלו שהוצבו ביחידה שלא מתוך בחירה שלהם.  זה אולי זה נשמע לא יעיל והגיוני לצאת לקרב או לפעילות מבצעים עם חבורה של סוציומאטיים, ללא מוטיבציה. תחרותיות גם היא איכות שנמדדת אצל המועמד.  מחקרים שונים בתחום מצאו אנשים בעלי מוטיבציה גבוהה כבעלי מתאם  חיובי בין רמת המוטיבציה שלהם לשרת שירות מיוחד לבין היותם אמינים.

יציבות וקור רוח :

תכונה נדרשת ללוחם ביחידה מיוחדת. צוות לוחמה מיוחד אינו זקוק למישהו שלא יכול לשמור על קור הרוח תחת לחץ. יציבות באה לידי ביטוי בפעילות שגרתית שעשויה להפוך להיות משעממת: תרגול אינסופי שנועד ליצור מנגנוני תגובה אוטומטיים, גמישות מחשבה ביחס למשימות וכיו"ב. באשר לקור רוח, לוחם נדרש להתנהג באופן ממלכתי ולמנוע מרגשותיו שיסיטו אותו ממשימותיו.

רוח צוות:

תכונה חשובה מאוד בפרופיל האישיותי של הלוחם ביחידה מובחרת. זכרו, מרבית הפעמים אין "אני" בצוות. יחידות מיוחדות מתגבשות להן במהלך האימונים וההכשרות ולהן הפריבילגיה להקיא מקרבן סוציומטים או כאלו ששים את עצמם לפני האחרים. זה לא אומר שאין תחרות בתוך הצוות. זהו דבר בריא ונורמלי. הכוונה כאן לאישיות שבה הצרכים האישיים של הפרט גוברים באופן גורף, פעם אחר פעם על אלו של הצוות. אין מצב שלוחם יגיד באמצע פעילות: "אני פורש" ויצפה שהדבר יתקבל בהבנה ובסלחנות. 

 

הכנה מתאימה של המועמד על ידי "מתגייס" לשירות מוצלח המותאם על פי תכונותיו האישיות תאפשר לו להביא לידי ביטוי את עצמו ולהצליח בתהליך המיון ובשירות מאתגר ומרתק. 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב