דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השופר האחרון שתקראו. 

מאת    [ 05/10/2012 ]

מילים במאמר: 525   [ נצפה 1510 פעמים ]

השופר האחרון שתקראו

 

בעקבות השביתה בה נקטו השבוע עובדי עיתון "הארץ", בתגובה למצב הכלכלי הקשה אליו נקלע העיתון, וכן בעקבות המשבר בעיתונות המודפסת בכלל, שכולל גם את העיתון "מעריב", הנמצא בסכנת סגירה, אנו עדים למצב רגיש וחסר תקדים, בו קיימת סכנה ממשית להמשך קיומו של ענף העיתונות המודפסת בישראל.

יש מי שיגידו, ובמידה מסוימת של צדק, כי כיום בעידן האינטרנט המצוי בכל בית ובכל טלפון נייד, אבד הכלח על העיתון המודפס, ועתידו הוא כנראה להיעלם מן העולם עם הזמן. אך עם זאת, העיתונות הכתובה והמודפסת, עדיין תופסת מקום כלשהו, בתחום הרחב של אמצעי התקשורת והמדיה בארץ, שהשתנה עם חלוף הזמן, ועם בוא הטכנולוגיה.

הסכנה בסגירת עיתונים, אינה נובעת רק מן הדאגה לגורל עובדי העיתון. הדאגה האמיתית נובעת מן החשש הסביר ביותר, כי סגירת עיתונים תוביל בהכרח לחוסר במידע ובהתראה לציבור "הטכנופובי", (זה שעדיין מעדיף את העיתון המודפס, מאשר האינטרנט ושאר הטכנולוגיה) על המתרחש בארץ, ועל עוולות ומחדלים שמתרחשים הן בממסד והן בחברה הישראלית, והמדווחים באופן תדיר בעיתונות היומית.

הבעיה מתחדדת ומדאיגה עוד יותר, בעקבות כניסתו לשוק התקשורת של "ישראל היום", עיתון שהוקם וממומן ע"י המיליארדר היהודי-אמריקני שלדון אדלסון, אחד מעשירי ארה"ב, וכן תומך קרוב ונלהב של מפלגת הליכוד, ובעיקר של העומד בראשה, רה"מ בנימין נתניהו. אדלסון אף סיפר לא מזמן בראיון שנתן בארה"ב, על הצורך להקים עיתון שיאזן במקצת את מצג העניינים בתקשורת הישראלית, שלדידו היא שמאלנית מדי מבחינה פוליטית, ואינה הוגנת מספיק.

"ישראל היום" הצליח לתפוס נתח יפה מבין קוראי העיתונים בישראל, בעיקר בגלל העובדה כי הוא מחולק ללא תשלום, כמעט בכל קרן רחוב, וכן מחולק לביתם של בעלי מנוי, בעלות סמלית של דמי משלוח בלבד. הציבור הישראלי, שאוהב לקבל "מתנות חינם", הפך את העיתון לנפוץ ביותר בימי חול כיום, על חשבונם של עיתונים וותיקים, הנמכרים בתשלום.

העיתונות והתקשורת בכלל, נקראים לעיתים "כלב השמירה של הדמוקרטיה", מכיוון שתפקידם הוא למנוע מן הגופים המחזיקים בשלטון במדינה, מלעשות ככל העולה על רוחם, וכן לאפשר חופש ביטוי והשמעת דעות, שלעיתים אינן עולות בקנה אחד עם רעיונות ומטרות השלטון. אמצעי התקשורת, בעצם דיווחם על שערוריות ומחדלים, על שחיתות וניצול השררה, הם ששומרים על זכות הציבור לדעת, ועל ממשל תקין ושקיפות שלטונית אמיתית.

המציאות האפשרית, בה נתעורר בוקר אחד, למדינה בה יש עיתון מודפס אחד, שמחולק חינם אין כסף לכל עובר ושב, עיתון שתומך במוצהר ובגלוי במפלגת השלטון (הנוכחית), היא אינה בריאה במקרה הטוב, ומדאיגה ומסוכנת במקרה הרע. כמה ניתן יהיה לסמוך על העיתון במצב עניינים שכזה? כמה ממה שנקרא בעיתון כזה, ישקף למשל גם את דעותיה של האופוזיציה בישראל? כמה נוכל לסמוך על העיתון, במקרים בהם מהלכיה של הממשלה, מלווים בסימן שאלה ציבורי?

העיתון "פראבדה", שיצא לאור בבריה"מ הקומוניסטית, והיה שופרה של הממשלה הסובייטית לאורך שנים רבות, עד לפירוקה של בריה"מ, מהווה דוגמא קיצונית ומובהקת, לסכנה במדינה של עיתון אחד, שהוא עיתונו של השלטון. הדוגמא הרדיקלית הזו צריכה להמחיש את הסכנה, שבסגירתם של כלי תקשורת (גם ערוץ 10 למשל), והמשמעות המתקבלת מכך. היעלמותם של כלי תקשורת שונים, אינה עניין של מה בכך, אלא היא מהווה בעיה אמיתית, וחשש משמעותי לקיומה של הדמוקרטיה. זה לא רק עניין של פיטורי עיתונאים וכתבים, בשל מצב כלכלי. עיקר העניין הוא היעלמותם של אמצעי תקשורת, המהווים כלי משמעותי והכרחי, בשמירה על זכות הציבור לדעת, חופש העיתונות וחופש הביטוי בישראל.

 

צפריר זוהר


סטודנט למדעי-המדינה ויחב"ל


הרצליה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב