דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תנודות המטח ואיך זה משפיע עלינו 

מאת    [ 23/09/2012 ]

מילים במאמר: 379   [ נצפה 2112 פעמים ]

בתקופה האחרונה שערו של הדולר האמריקאי עלה, לאחר תקופה ארוכה בה שערו היה בשפל. ביוני 2002 שערו של הדולר התקרב לחמישה שקלים, ביולי 2008 הוא הגיע לשפל שיא ושער של 3.23 וביולי 2012 הוא חצה לראשונה מאז הנפילה הגדולה את שער ה-4 שקלים. עליית הדולר נמשכת כמגמה בארץ ובעולם ונראה כי בחודשים הקרובים תנועה זו עתידה להמשך. כיצד משפיעות עליות שערי הדולר עלינו בארץ? היצואנים חוגגים, המשקיעים הישראלים בחו"ל נהנים גם הם מהתווספות בשער הדולר. עבור הצרכנים הישראלים עליית שערו של הדולר משמעה עלייה ביוקר המחייה.

השפעת עליית שערו של הדולר על היצואנים והיבואנים

יצואנים נהנים מהוזלות מחירים של מוצריהם והגברת יכולת התחרות שלהם בשווקי חו"ל. השפעה זו מגיעה בזמן טוב מאד עבור היצואנים, אשר סבלו בתקופה האחרונה והראו צניחה בשיעורי היצוא. יחד עם זאת, אם ליצואנים קל יותר הרי שליבואנים קשה יותר. עליית שערו של הדולר משמעה עלייה במחירי המוצרים המיובאים. ספיגת עליות השערים יכולה להיות על חשבון הצרכנים, שגם ללא עליות המחירים הורידו את רמות הצריכה בשנה האחרונה, או על ידי הורדת מתח הרווחים של היבואנים שיספגו הם את עליות השערים וירוויחו פחות.

השפעת עליית הדולר על האינפלציה

האינפלציה תעלה בעקבות התווספות שער הדולר, התווספות המצטרפת לגזירות הכלכליות של העלאת המכס על מוצרים כסיגריות ובירות, עליות המע"מ באחוז נוסף ועליות מחירי המוצרים שמחיריהם נקובים בדולרים.

השפעת הדולר על חובות המדינה

כעשרה אחוז מחובות המדינה נקובים במטבע חוץ, מט"ח. מתוך 700 מיליארד שקל חובות המדינה, 70 מיליארד יגדלו בהתאם לעליית שערו של הדולר. אמנם בשנים האחרונות נעשו התארגנויות לקראת עלייה צפויה זו, אך משמעות ההתארגנויות היא הקטנת הפגיעה בלבד.

הקשר בין עליית המע"מ לעלייה בשער הדולר

אין קשר ישיר בין עליית המע"מ לעליית שער הדולר, מלבד התוצאה הסופית – עליית מחירי המוצרים והשירותים לאזרחים ישראלים. אילו מוצרים יתייקרו ואילו לא זו כבר שאלה אחרת. מוצרי צריכה רבים מיובאים מחו"ל - רכב, נפט, מוצרי חשמל. כלכלנים רבים משערים כי מחירי מוצרים רבים לא יתייקרו כיוון שהמשק נמצא במיתון גם ללא עליות המחירים האחרונות. מחירי הדירות אולי כבר אינם מוצמדים אוטומטית לדולר כפי שהיו בעבר, אולם עלויות התיירות כן. מחירי הטיולים לחו"ל יתייקרו: כרטיסי הטיסה, עלויות השהיה במלונות, השכרת רכב ועוד.

 

עליית ערכו של הדולר טובה ליצואנים במדינה ולמשקיעים במט"ח, רעה לחובות המדינה, ליבואנים ולצרכנים. האם מגמת עלייה זו תתמשך? כלכלנים מעריכים כי המגמה תמשך עוד מספר חודשים ואז תעצר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב