דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי רפואה משלימה ומה כוללים לימודים בתחום 

מאת    [ 23/09/2012 ]

מילים במאמר: 448   [ נצפה 1800 פעמים ]

רפואה משלימה הוא שם כולל לאוסף פרקטיקות ופילוסופיות שמטרתן לקדם את בריאות המטופלים בהן. בעבר, היה נהוג לכנות רפואה משלימה בשם רפואה אלטרנטיבית. מקור שני השמות הוא בשינוי הגישה לתחום מכיוונה של הרפואה מערבית, שאינה רואה עוד ברפואה המשלימה תחרות אשר באה להחליה, אלא טיפול מסוג שונה הבא להשלים את הטיפול המערבי המקובל על מנת להגיע לתוצאות מיטביות. כיום, יש אף המכנים את הרפואה המשלימה רפואה משולבת, להדגשת השינוי התפיסתי ביחס לתפקיד אותו היא ממלאת.

מהי בעצם רפואה משלימה?

הרפואה המשלימה היא רפואה הוליסטית, גישה התופסת את האדם כשלם, גוף ונפש, לאחד אין קיום ללא האחר. גוף בריא תורם לנפש בריאה, נפש בריאה תורמת לגוף בריא. עקרון נוסף העומד בבסיס הרפואה המשלימה ידוע כבר מהעת העתיקה, עקרון זה מדבר על יכולתו של הגוף לרפא את עצמו. רפואה משלימה עוסקת באיתור המכשולים העומדים בפני הגוף בדרך לריפוי עצמי וסילוקם, על מנת לאפשר לאדם להתמודד ביעילות רבה יותר עם אתגרים רפואיים.

עקרון זה נובע מהתפיסה על פיה טיפול יעיל באדם אינו בסימפטומים הגורמים למצבו הגופני, אלא בגורמים העמוקים אשר הביאו לסימפטומים אלו. ככזו, הרפואה המשלימה פועלת גם כרפואה מונעת, בכך שהיא מונעת היווצרות סימפטומים על ידי סילוק גורמים מזיקים עוד לפני התפתחות הסימפטום. למרות האמור לעיל, הרפואה המשלימה יודעת גם לטפל ולהקל על סימפטומים מסוימים.

אילו תחומים קיימים ברפואה המשלימה?

כיוון ורפואה משלימה היא אוסף מעורב של טכניקות אשר הגיעו ממקומות שונים, קיימות תת התמחויות רבות. אפשר לחלק את ההתמחויות הללו על פי הפילוסופיה העומדת מאחוריהן, דוגמת הרפואה הסינית המהווה תחום רחב העומד בפני עצמו וכוללת דיקור סיני (אקופונקטורה), טיפול באמצעות צמחי מרפא וטיפולי מגע שונים או ההומאופתיה הנשענת על פילוסופיה שונה ומקורה אחר. חלוקה נוספת של תחומי ההתמחות נוגעת בסוג הטיפול – נטורופתיה לדוגמה מתמקדת בתזונה ושימוש בתוספים וצמחי מרפא, לעומת זאת טיפולי המגע  השונים, דוגמת שיאצו וטווינה, מתמקדים בטיפולים הכוללים עיסויים, מגע ולחיצות.

מה לומדים במסגרת לימודי רפואה משלימה?

כיוון ומדובר ברפואה הבאה להשלים את הרפואה המערבית, חלק מתחומי הלימוד כוללים נושאים מתחומי הרפואה המערבית, כדי להבטיח כי לא יגרם נזק במסגרת הטיפולים. נושאים כגון פיזיולוגיה או רוקחות הם חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים במסגרת לימודי רפואה משלימה. תחומים נוספים כוללים פילוסופיות ותחומי התמחות שונים. כיוון שאין תוכנית לימודים מוגדרת או תואר רשמי במסגרת לימודי הרפואה המשלימה, כל מוסד קובע את הדגשים שלו ואת התחומים בהם הוא מתמחה כגון לימודי רפואה סינית, נטורופתיה, הומאופתיה וכדומה. תחום נוסף המכוסה על ידי חלק מתוכניות הלימוד הוא התחום העסקי שיווקי – כיצד לפתוח עסק וכיצד לשווקו.

במסגרת לימודי רפואה משלימה התלמידים לומדים הן באופן תיאורטי והן עוברים סדנאות והתמחות מעשית. כדי להיות מטפלים משלימים יש צורך בהתמחות, כמו בכל מקצוע טיפולי אחר. ניתן ללמוד לימודי רפואה משלימה גם כקורס ספציפי, המיועד בעיקר לאנשי מקצוע ומתעניינים בתחום מסוים, או כלימודים כוללים הנמשכים כארבע שנים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב