דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכרסום המתמשך בערכי הדמוקרטיה בחברה הישראלית 

מאת    [ 13/09/2012 ]

מילים במאמר: 954   [ נצפה 2233 פעמים ]

הכרסום המתמשך בערכי הדמוקרטיה בחברה הישראלית

במגילת העצמאות מספר עקרונות המבססים את הגדרת אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ביניהם נציין את עקרון שוויון הזכויות החברתי והמדיני לכל האזרחים בלי הבדל דת, גזע ומין; חופש הדת, המצפון, הלשון, החינוך והתרבות; שמירה על המקומות הקדושים לכל הדתות והשתתת המדינה על יסודות החירות, הצדק והשלום. לעקרונות אלו נוספו ב- 1992 "חוק יסוד: חופש העיסוק" ו"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו". חקיקתם הייתה בבחינת סנונית ראשונה בדבר עיגון זכויות האדם בחקיקת יסוד בעלת אופי חוקתי.

ערכים אלו שהינם תמצית נשמתה של הדמוקרטיה בישראל עוברים לאחרונה תהליך של כרסום עד כדי איונם ממהות.  גל עכור של פראות שוטף את הארץ, ביטויי גזענות קשים נגד השונה והזר, אלימות בני נוער, ריבוי מקרי הפקרת נפגעי תאונות דרכים, נערים בגילאי 12-13 חשודים ביידוי בקבוק תבעירה על מונית וגרימת כוויות קשות לנוסעיה, חבורות נערים יהודים חדורי שנאת ערבים מבצעות לינצ'ים עד מוות בנערים ערבים חפים מפשע, ביטויי שנאה כמו: השחתת רכוש וכיתוב בסגנון 'תג מחיר' כפי שאירע בבית התפילה של הנזירים בלטרון שהשער הושחת וכתובות נאצה נמרחו על כותלי הכנסייה. תחילתה של מגמה הרסנית זו עוד בשנות 2007-2008 או אז הוצתו שדות של פלסטינים, הושחתו יבולים ונגדעו עצי זית בשטחי הגדה המערבית; בהמשך נותצו מצבות והועלו באש מסגדים על כל תכולתם ומכאן הצונמי היום-יומי שניתן לתארו ובצדק באמירה: "פני הדור כפני הכלב". בחלק לא מבוטל של גילויי השטנה והאלימות הכתובת רשומה על הקיר: "תג מחיר" ! וזהות הפורעים מתגלה במהרה. אולם לעיתים מעשי האלימות מופנה באופן שרירותי כלפי אדם שרק במקרה עבר במקום. מפחיד עד להחריד, סתם משעמום או מהצורך בפריקת תסכולים, חרדות וכעסים של פראי-אדם אלו. בהקשר זה צדה את עיניי דברי הנביא מיכה ( פרק ז' ) "אבד חסיד מן-הארץ וישר באדם אין  כלם לדמים יארבו איש את-אחיהו יצודו חרם..... אל-תאמינו ברע אל-תבטחו באלוף משכבת חיקך שמר פתחי-פיך. כי-בן מנבל אב בת קמה באמה כלה בחמתה  איבי איש אנשי ביתו".

הצלה פורתא הקיימת במצב המתואר לעיל ואשר הימנה אייחל לימים טובים יותר מצאתי לאחר ניתוח 'משוואת האימה' ובידוד מרכיביה ההרסניים לחברה הישראלית, כך שניתן לפחות תיאורטית לרפא כל מרכיב ומרכיב. במילים אחרות וכך אני מאמין, שמרבית האזרחים בישראל כוונותיהם, צורת חשיבתם ודרך פועלם אינו פגום כלל ועיקר. רוב אזרחי המדינה שומרי חוק ושואפים לחברה יציבה ומתוקנת. אצלם לא נמצא גילויי אלימות או התעללות בחלשים, אך כן נבחין ברצון לסייע לזולת, מידה של ערבות הדדית הבאה לידי ביטוי בעמותות הרבות המחלקות מצרכי מזון לנזקקים בכל ימות השנה ולקראת החגים בעיקר ועוד מעשים שמפאת קוצר היריעה לא אוכל למנותם כאן. הנה כי כן ואלו 'המרכיבים' הרצויים עבור החברה בישראל ומספר מניינם גדול ממספר המרכיבים השליליים בהרכב החברתי בישראל; חרף זאת דווקא אלו האחרונים הם נותני הטון הצורמני בלשון המעטה והמסיתים את קרונות הרכבת החברתית אל מחוץ למסילתם.

קומץ של קנאים לאומניים משיחיים חורך בבשרנו את 'תג המחיר' ומבצע שמות בכל אתר הראוי בעיניו להשחתה. במרכיב זה שמסכן את חיילי צה"ל בפעולותיו טמון זרע הפורענות. זאת ועוד, אף ראשי יש"ע יצאו נגדם וזאת מהבנה אמיתית לסכנה הנשקפת מהם. יש לאכוף את החוק האזרחי והצבאי עליהם וללא רחם. לא עוד תמונות של חגי עמיר המשתחרר מהכלא כשחיוך מרוח על פניו ובפיו דברי שבח לרצח המתועב ואנשי הימין מקפצים ומפזזים סביבו.

צריך לנקוט ביד קשה ובלתי מתפשרת עם מרכיבים שכאלו בחברה הישראלית שדרך פעולתם מגלה זילות בחוק ובמוסדות השלטון. די לנו עם מאחזי הגזל המוקמים על אדמת ערביי הגדה המערבית. פשוט בתכלית ? סגירת 'הברזים' דהיינו: הפסקה מוחלטת של בניה בשטחים הכבושים ו/או עיבוי התנחלויות על חשבון תקציבי הביטחון, השיכון ובכלל.

יש לנתב תקציבים למערכות הקורסות במדינה, כמו: מערכת הבריאות, שיכון ובינוי דיור למחוסרי דיור, השקעה בהקמת מפעלים כדי להתמודד עם האבטלה ההולכת וגואה, תקציבים לחינוך ומערכת מיסוי צודקת.

כל זאת ועוד לא ייתכנו במסגרת ממשלת נתניהו בעלת אות קין של 'הקפיטליזם החזירי' שהקימה לאחרונה רשת סלוני תספורות עבור הטייקונים שאינם יכולים שלא לחיות על חשבוננו. עיתונות נשלטת ע"י האוחזים בהגה השלטון, סתימת פיות והקץ לעקרונות מגילת העצמאות שהזכרתי בפתיח.

אשר על כן, הרוב הדומם, השותק ושעד היום לא נקט בגישה אקטיביסטית חד-משמעית כלפי מרכיבי 'משוואת האימה' יהא עליו לסגל אורחות חיים שונים בם נצא מלוכדים להצלת החברה הישראלית תוך הגנה על עקרונות של שוויון וצדק לכל, חירות וחופש הפולחן. קריאתי מופנית גם לאזרחים  היוצאים לכיכרות זועמים וזועקים בשם תנועות הצדק החברתי; הבה בל נשכח ביום הבחירות מי גרם להתדרדרות במצבכם, מי הערים גזירות כלכליות חדשות לבקרים ואיזה ממשל אנו באמת חפצים. האם בזה הקיים עכשיו או שלטון 'סוציאל-דמוקרטי' הנאמן לעקרונות החוקתיים של מדינת ישראל ואשר יפעל מתוך תפיסת עולם שונה בתכלית מזו השולטת כעת.

רק החלפת שלטון הליכוד וגרורותיו ובחירת דרך אחרת שונה העולה בקנה אחד עם הגישה הסוציאל-דמוקרטית כפי שבאה לביטוי מובהק במצעה של מפלגת העבודה בראשותה של היו"ר שלי יחימוביץ' ? רק שינוי שכזה עשוי לרסן את ריסוק פניה של החברה בישראל.

אמנם כי כן וכלל איני מסתיר את סלידתי כלפי תפיסת עולמם ודרך התנהלות הממשל בראשות נתניהו ושותפיו לדרך. 'מבחן התוצאה' מורה על קיפאון מדיני ( אפילו בדרך לבידוד מדיני אם לשפוט לפי הדינמיקה ביחסים בין ישראל ליתר מדינות המערב ובראשם ארה"ב ). קיפאון זה עלול להביא להסלמה ביחסים בינינו לבין יתר מדינות האזור והפלשתינאים בעיקר.

פרי באושים נוספים של ממשלת הליכוד ויתר שותפותיה ראינו אף שמענו בנאומי ההסתה לגזענות של מספר חברי כנסת שנצלו את הסיטואציה על מנת לגרוף כוח אלקטורלי; הגזירות הכלכליות שרובן נופלות על השכבות שממילא כבר נחשבות כקשות יום, האלימות והזילות כלפי עקרונות יסוד של הדמוקרטיה ומתן לגיטימציה לקומץ פורעי חוק מקרב המתנחלים שלמעשה מכתיבים לכל המדינה את 'סדר יומה' באופן בלתי מתקבל על הדעת, יחסית למספרם באוכלוסייה.   

השינוי חייב וצריך להגיע מתוך החברה הישראלית בשיח ובמעשים; לא די בכך שנפגין נגד שרירות ליבו של השלטון הרע למדינה; אנו נדרשים לבחור ולהציג אלטרנטיבה שפויה ומושכלת. את חשבון הנפש הזה כל אחת ואחד חייב לעשותו ? לבסוף המסקנה ההגיונית והטבעית תהא בחירה בתפיסת עולם סוציאל-דמוקרטית כדרך הנכונה לתיקון קלקולי המשטר הנוכחי. 

 

 

 

ד"ר בר חיים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב