מה באמת נמצא מתחת לאכילת יתר רגשית?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מה באמת נמצא מתחת לאכילת יתר רגשית? 

מאת    [ 11/09/2012 ]
מילים במאמר: 827   [ נצפה 2223 פעמים ]

 
 
מה באמת נמצא מתחת לאכילת יתר רגשית

מתחת לאכילת יתר רגשית ולהתנהגויות אחרות שאנחנו רוצים מאוד להיפטר מהם כמו בולמוסי אכילה, דימוי גוף שלילי, רגשות שליליים לגבי עצמנו וכדומה, נמצאים צרכים לא מסופקים. מה זה אומר?

לכולנו יש צרכים:


    • צרכים פיסיים כמו צורך באוכל, שתייה ואוויר
    • צרכים רגשיים כמו שייכות, אהבה וקבלה
    • צרכים של הגנה וביטחון פיסי, רגשי וכלכלי
    • צורך בהכרה בערך שלנו
    • צרכים רוחניים של מימוש עצמי לדוגמא  

כשהצרכים שלנו לא מסופקים או שאנחנו חוששים שהם לא יסופקו, אנחנו מרגישים חרדה, פחד או מצוקה. זו תגובה טבעית בהחלט וכך מרגישים כל בני האדם כאשר הצרכים שלהם לא מסופקים.

החרדה הזאת שעולה כאשר הצרכים הבסיסיים שלנו לא מסופקים, באה בכדי להפעיל אותנו להגיב בדרך מסוימת כדי למצוא פתרון שיפתור את הבעיה ויספק ביעילות את הצרכים שלנו.

אבל אם אנחנו פונים למשל לאכילת יתר באופן מיידי כאשר עולה ההרגשה הזאת, רוב הסיכויים שהניסיון חיים שלנו היה כזה שמגיל צעיר, כאשר הצרכים הללו לא סופקו, כנראה למדנו להאמין שאין פתרון מתמשך, אין דרך לספק את הצורך ושלא ניתן להקל על החרדה. אז כילדים, פיתחנו את השימוש באסטרטגיות התמודדות כלשהן שאחת מהן זן אכילת יתר, בכל פעם שהרגשנו חרדה או שחשבנו שמשהו מטריד הגורם לסטרס יכול לקרות.

מהן אסטרטגיות התמודדות?


    • אסטרטגיות התמודדות אלה הן דרכי חשיבה, הרגשה והתנהגות שמאפשרים לנו להישאר במצב שמעורר חרדה מבלי להיות מודעים לכמה חרדה אנחנו מרגישים. ובמילים אחרות, אסטרטגית התמודדות היא כל מחשבה, רגש או התנהגות שמאפשרים לנו להישאר בסיטואציה לא נוחה מבלי להיות מודעים לכמה לא נוח לנו.
    • להשתמש באסטרטגיות התמודדות זה יכול להיות מאוד יעיל עבורנו כאשר אנחנו ילדים קטנים שתלויים באחרים ולמעשה אנחנו חסרי כח ומפוחדים ולא מכירים דרך אחרת להתמודד עם המצב.
    • הסיבה היחידה שמישהו צריך להישאר בסיטואציה לא נוחה זה בגלל שהוא אמר לעצמו שהוא לא יכול לעשות שום דברי לגבי זה ו/או שאסור לא או לא מגיע לו שיהיה לו מה שהוא צריך בכדי לתקן את הסיטואציה. כלומר, אנחנו צריכים להקהות או לסמם את עצמנו עם קיפוח ומניעה של אוכל או עם אכילת יתר או כל דבר אחר בגלל שהאמנו לתפיסה של חוסר ישע נלמד שאומרת שאין משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי לפתור את מה שגורם לנו להרגיש מוטרדים או במצוקה ולכן אנחנו צריכים פשוט לנתק את עצמנו ממנו ולקוות שהוא ייפתר מעצמו עם מינימום נזק.
    • אם הגענו למצב שבו אנחנו מנסים כל הזמן להתנתק מהמחשבות והרגשות שלנו על ידי שימוש באוכל או שימוש באסטרטגיות התמודדות אחרות כמו אלכוהול, הימורים, קניות מיותרות, צפייה מרובה טלוויזיה ובזבוז זמן, בידוד עצמנו מאחרים, דחיינות או כל אסטרטגיה אחרת מזיקה – הדרך היחידה עבורנו כדי להשיג את תשומת הלב של עצמנו ולמצוא פתרון למה שגורם לנו סטרס ומצוקה זה דרך ההתנהגויות שלנו.
    • במקרה הזה זו אכילת היתר וזו הגם הסיבה לכך שהרבה אנשים חושבים באופן מוטעה שהסיפור שלהם עם האוכל זאת הבעיה העיקרית – מכיוון שזה הדבר הבולט שאנחנו יכולים לראות אז אנחנו מסיקים מכך שזו הבעיה – אם רק נוכל לשלוט באכילה שלנו ולאכול פחות אז הבעיה שלנו תיפתר. אך הבעיה היא כאמור לא האוכל עצמו ואפילו לא אכילת היתר והמשקל העודף אלא הצרכים הלא מסופקים שמתחת.

חוסר ישע נלמד

כפי שהזכרתי קודם, השימוש באסטרטגיות התמודדות נובע מתוך תפיסה של חוסר ישע נלמד. זוהי האמונה המוטעית שאימצנו במהלך השנים עקב אירועים ומסרים שהועברו אלינו שבאה לידי ביטוי במחשבות ומשפטים כמו: אני לא יכולה, זה קשה מידי, אני לא יודעת איך, אני לא אעשה את זה באופן מושלם, אין טעם לטרוח וכו'.

ההתנהגויות שלנו הן התגובה הטבעית שלנו לרגשות שלנו שמופעלים על ידי המחשבות שלנו

זו התפיסה שלנו את עצמנו ואת העולם שמובילה אותנו להרגיש בדרך מסוימת, מה שגורם לנו להתנהג או להגיב בדרך מסוימת ולכן, להתמקד בהתנהגות זה בעצם לפספס לגמרי את הנקודה וזה מה שגורם לנו להרגיש תקועות וחסרות כח לשנות את ההתנהגות שלנו. לכן, השינוי צריך להתחיל מבפנים; מהמחשבות והאמונות שלנו והתפיסה שלנו את עצמנו ואת העולם.

עכשיו, כפי שהוזכר מקודם, יכול להיות שבעבר, כשהיינו ילדים קטנים, היה באמת זמן שהיינו חסרי כח לעשות משהו לגבי סיטואציה כלשהי שגרמה לנו לחרדה או לחוסר ביטחון או למצוקה. ובזמן הזה, להשתמש באסטרטגית התמודדות זאת היתה טקטיקת הישרדות מצוינת עבורנו.

אבל עכשיו, הגישה הזאת לחיים פוגעת בבריאות הפיסית והמנטלית שלנו ובקשרים שלנו עם אנשים אחרים והיא למעשה יוצרת הרבה יותר בעיות מאשר פותרת בעיות וכעת עלינו להחליף אותה עם גישה אחרת שמבוססת על המציאות הנוכחית.

מה הפתרון?


    • עלינו לאמץ גישה שנותנת לנו יסודות מוצקים של שלווה, יושרה וביטחון כדי שנוכל להתמודד באופן בריא ומעצים עם כל דבר שקורה בחיים שלנו.
    • את זה אנחנו עושים על ידי שימוש בכלים של שינוי חשיבה ושינוי אמונות בתהליך שמתחיל במודעות וזיהוי וחקירה של התכנות הישן שלנו, של אסטרטגיות ההתמודדות שלנו , של הצרכים הלא מסופקים שלנו, של האמונות המגבילות שיש לנו, של דפוסי החשיבה המוטעים שלנו ושל החלקים השונים שפועלים בתוכנו והכוונה שמאחורי אופן הפעולה שלהם.
    • לאחר מכן אנחנו רוצים לדעת מדוע אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, מה מפעיל אותנו ומהי הכוונה החיובית מאחורי כל דפוס מחשבה, כל הרגשה וכל התנהגות. ברגע שאנחנו מבינים באמת מה מפעיל את אכילת היתר שלנו או כל דבר אחר שאנחנו משתמשים בו, אז אנחנו יכולים לאמץ גישה אחרת של חמלה וטוב לב לעצמנו והסתכלות אחרת ולהתחיל לשנות משם.

אורנה צפריר - עוזרת לנשים להשתחרר מאכילת יתר רגשית ואחרת, משקל עודף ולעשות שינוי פנימי המוביל לשינוי חיצוני בתהליך מעצים ומשחרר, ללא סבל או מאבק. אתר: http://ornazafrir.weebly.com  מחברת המדריך החינמי: למה אני אוכלת כשאני לא רעבה? להורדה מיידת ובחינם של המדריך היכנסו לקישור הבא: http://ornafree.weebly.com

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב