דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על אבטלה, פיצויי פיטורין , חיסכון פנסיוני ומה שביניהם 

מאת    [ 10/09/2012 ]

מילים במאמר: 591   [ נצפה 3604 פעמים ]

אם בעקבות ההאטה הכלכלית במשק האבטלה תעלה, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח יבחינו בכך תוך זמן קצר. בעבר ראינו כי עליה באבטלה גורמת לעליה במשיכה של כספי פיצויים מתכניות הביטוח והפנסיה השונות. מי שמאבד את מקום עבודתו, מי שעומדת בראש דאגותיו היא המחיה היומיומית ולא הדאגה לקצבה העתידית בגיל הפרישה.

אבל, למשיכה של כספי הפיצויים יש השפעה עצומה על קצבת הפנסיה בגיל הפרישה, כאשר העובד באמת לא יוכל לעבוד. מרבית העובדים לא מודעים לכך כי משיכת כספי הפיצויים שלהם היום, גורמת להקטנה משמעותית של רמת החיים שלהם בגיל הפרישה. לפי הערכה של רשות המיסים, הפקדות כספי הפיצויים בשנת 2011 היו כ- 6 מיליארד ש"ח והיקף המשיכות של כספי הפיצויים באותה שנה היו קרוב ל- 2 מיליארד ש"ח. אין נתונים מוסמכים בנושא כיוון שקרנות הפנסיה וחברות הביטוח אינן חייבות לפרסם אותם.

 

משיחות עם מנהלי חברות המנהלות את ההסדרים הפנסיוניים עולה תמונה עגומה. מרבית העובדים בעשירונים התחתונים מושכים את כספי הפיצויים. דמי האבטלה המשולמים ע"י הביטוח הלאומי הם כ- 5,530 ש"ח לחודש ועבור עובדים אלה אין ברירה אלא להשתמש בכספי הפיצויים לצורך קיום יומיומי (ולא למטרת בילויים או קורס יסודות הביטוח). מצד שני, אצל עובדים אחרים השאלה אם למשוך את כספי הפיצויים הופכת להיות משמעותית יותר. לעובדים אלה יש בדרך כלל חסכונות נוספים והם לא חייבים להשתמש בכספי הפיצויים. ככל הנראה נובעת משיכת כספי הפיצויים עקב בורות כלכלית.

ישנו קושי להסביר לאנשים בגילאים שבין 30 ל- 40 המשתכרים יפה, את משמעות משיכת כספי הפיצויים על קצבת הפרישה שלהם. הם חושבים שיצליחו לצבור מחדש את הכספים, או חושבים שהפנסיה שלהם תגיע ממקום אחר ובהתאם כספי הפיצויים נתפסים ככסף שנועד לצריכה ולא לגיל הפרישה. לשם המחשה נסביר כי עובד בן 30 שמשכורתו 10,000 ש"ח, אם יחסוך ולא יפדה כלום עד לגיל 67 צפוי לקבל קצבה של כ- 5,780 ש"ח. אם ימשוך את כספי הפיצויים הקצבה תקטן ל-3,170 ש"ח לערך. משיכת הפיצויים תקטין את הקצבה ב- 45% !!!

 

לדברי בכירים בענף, מרבית העובדים משתמשים בכספים למטרות אחרות ולא כאמצעי להתפרנס בתקופת הביניים עד למציאת עבודה חדשה. אנשים המשתכרים שכר גבוה משתמשים בכספי הפיצויים כמקלט מס. נכון להיום הפטור המוענק על-פי תקנות המס לכספי פיצויים הוא המשכורת האחרונה של העובד בכפוף לתקרה של 11,950 ש"ח לכל שנת עבודה. כלומר, מי שמשכורתו האחרונה הייתה 10,000 ש"ח ועבד 20 שנים, זכאי לפטור של 200,000 ש"ח על כספי הפיצויים. משיכה של סכום זה מקטינה את קצבת הפרישה בכ- 1,000 ש"ח לפחות ולעיתים גם יותר. עובדים רבים עוזבים את מקום עבודתם מרצונם כדי לשפר את תנאי העסקתם ומשיכת הפיצויים נעשית ללא קשר לצורך הקיום היומיומי בתקופת המעבר. עובדים אלה משתמשים בכסף לרכישת רכב, עבור לימודי שוק ההון, נסיעה לחו"ל וכדומה. פעולות אלה פוגעות בחיסכון הפנסיוני ומרבית הציבור אינו מודע לכך.

 

בעת כהונתו של מר ידין ענתבי כממונה על שוק ההון והביטוח הועלתה הצעה לשנות את התקנות בנושא פטור ממס על כספי פיצויים. ההצעה הייתה כי עובד שעזב את מקום עבודתו בין מרצונו ובין אם פוטר ולא מצא מקום עבודה חדש, יוכל למשוך בכל חודש מתוך כספי הפיצויים סכום הזהה למשכורתו האחרונה במקום למשוך את הכסף בבת אחת. כך ישמשו הכספים למטרה של גישור בין עבודות. מי שירצה למשוך את כל הסכום בבת אחת יאבד את הטבת המס. תיקון חקיקה זה אמור היה להיכלל במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2008. התיקון לא נכלל עקב התנגדות חריפה של ההסתדרות ושל שר התמ"ת, הממונה על חוק פיצויי פיטורין. רעיון זה עלה שוב בכנס קיסריה האחרון וזכה לתמיכה של פרופ' עודד שריג, הממונה הנוכחי על שוק ההון והביטוח. בשלב זה טרם ברור אם הנושא צפוי להופיע בחוק ההסדרים הקרוב.

 

לסיכום, משיכת כספי פיצויים היא "מלכודת דבש" הפוגעת בחיסכון לגיל הפרישה. אל תתפתו!

ישראל קידרון הוא מרצה מומחה במכללת MIBI, המכללה הישראלית ללימודי פיננסים, ביטוח ושוק ההון באונליין, מהמחשב האישי בבית !
ישראל מרצה בקורס יסודות הביטוח ובקורס ביטוח פנסיוני כהכנה לבחינות של משרד האוצר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב