דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בחרדות 

מאת    [ 05/09/2012 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 4299 פעמים ]

חרדות הן תופעה אנושית נפוצה ומוכרת מאוד. למעשה, כל אחד מאיתנו פוחד ממשהו. החרדות הנפוצות ביותר כוללות פחד מחרקים, ממעליות, מטיסות, מגבהים, מדיבור בפני קהל וכדומה. לחלק מהאנשים החרדות הללו אינן מפריעות, מאחר שהן לא פוגעות בשגרת החיים שלהם. לכן, הם מעדיפים להשאיר את המצב כמו שהוא ולא לבקש עזרה. לאחרים, החרדות כן מפריעות, בצורות וברמות שונות, ולפעמים מהוות פגיעה משמעותית באיכות החיים. השאלה היא, מהן הדרכים המקצועיות היעילות ביותר שכדאי להשתמש בהן כדי לעזור לאנשים שהחרדות פוגעות באיכות חייהם?

טיפול תרופתי

אחת הדרכים להשיג הקלה בחרדה, לזמן קצר או לטווח הארוך, היא באמצעות שימוש בטיפול תרופתי. הטיפול ניתן בדרך כלל על ידי פסיכיאטר, למרות שאפשר לבקש אותו גם מרופא המשפחה. קיימים, למעשה, שני סוגים של טיפול תרופתי בחרדות: לטווח קצר ולטווח ארוך. הטיפול התרופתי לטווח קצר הוא בדרך כלל בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים, כמו: ואבן, לוריוון, קלונקס, זנקס ועוד. התרופות הללו משפיעות למשך מספר השעות שלאחר נטילתן, ואין להן השפעה מרגיעה בטווח הארוך. הבעיה היא, שהתרופות הללו יוצרות תלות פיזית ולעתים פסיכולוגית, כך שהפסקת התרופה תלווה בסימפטומי גמילה וייתכן שאף ביותר חרדה. בניגוד לכך, הסוג השני של התרופות משמש לטיפול בטווח הארוך. בדרך כלל משתמשים בתרופות מקבוצת ה-SSRIs , כגון: ציפרלקס, סרוקסט, פבוקסיל וכדומה. תרופות אלה משמשות במקור לטיפול בדיכאון, אך יעילות מאוד גם בהפחתת חרדות. השפעתן מורגשת בדרך כלל לאחר מספר שבועות, והן אינן יוצרות תלות פיזית כלשהי. עם זאת, הפסקת התרופה יכולה להיות מלווה בסימפטומי גמילה, ולכן יש לעשות זאת בפיקוח של הרופא המטפל. כאשר לא משלבים טיפול פסיכולוגי במקביל לטיפול התרופתי, קיים סיכוי רב שהסימפטומים של החרדה יחזרו לאחר שהמטופל יפסיק ליטול את הטיפול התרופתי.

טיפול פסיכולוגי

הטיפול הפסיכולוגי שהוכח עד כה כיעיל ביותר עבור טיפול בחרדות הנו הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי. גישה טיפולית זו מלמדת את המטופל לשנות דפוסי חשיבה בעייתיים, שמעוררים את החרדות. למשל, אדם הסבור כי סיכוייו להיכשל בבחינה גדולים, וכי כישלון בבחינה הנו דבר נורא ואיום, יפתח חרדת בחינות. בנוסף, הטיפול מזהה דפוסי התנהגות בעייתיים, שעוזרים לשמר את החרדה, ומסייע למטופל לשנות אותם. לדוגמא: אדם הנמנע מכניסה למעליות בגלל פחדו, ימשיך לפחד ממעליות מאחר שאינו מתמודד עם הפחד, ולא מאפשר לעצמו ללמוד לנסוע במעלית בלי לפחד. לפיכך, הטיפול מתמקד בעשיית הפעולות שמהן האדם נמנע. בנוסף, אצל אנשים הסובלים מחרדות קיימות פעמים רבות פעולות שעוזרות לאדם להירגע והוא נעשה תלוי בהן, כמו: שתיית מים לעיתים קרובות, אכילת שוקולד וכדומה. הטיפול מלמד את האנשים הללו להפחית את הפעולות הללו, כדי להגביר את הביטחון העצמי ולהפחית את תחושת התלות בעזרים חיצוניים.

קיימות דרכים התנהגותיות נוספות שעוזרות לטיפול בחרדות, ופעמים רבות משלבים אותן בטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי. דרכים אלו כוללות עשיית פעילות גופנית, שהשפעתה המרגיעה ניכרת גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך; לימוד טכניקות הרפיה ומציאת דרכים להירגע; עשיית פעילויות נעימות ומהנות; שימוש במערכות תמיכה- משפחה וחברים, כדי להפחית את תחושות החרדה. בנוסף, ניתן לשלב טיפול הורמונלי וטיפול בתזונה, עוזרים גם הם במקרים רבים להפחתת החרדות. ביקור אצל גיניקולוג והתאמת טיפול הורמונלי נכון מסייע לנשים רבות למתן את עוצמות החרדות שלהן. תזונה נכונה ולקיחת תוספי תזונה עוזרים לאיזון הטבעי של הגוף, ולפיכך עשויים להפחית חרדות, כמו גם רגשות שליליים אחרים, כגון דיכאון וסטרס.

הדרך האופטימלית להתמודד עם חרדות היא,כמובן, לשלב בין טיפולים. שילוב של טיפול תרופתי לטווח ארוך וטיפול קוגניטיבי התנהגותי מניב תוצאות מצויינות, מאחר שמדובר בטיפולים משלימים. התוצאות משתפרות אף יותר אם מתמידים בפעילות גופנית, בתזונה נכונה ובאופן כללי מקשיבים לגוף ולצרכיו.

שרון לויט, MSc, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית: טיפול בחרדות, דיכאון, אובססיות, כעסים, הפרעות אכילה ועוד www.cbthaifa.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב