דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החורבה היפה בעולם, טיול בשערי הגולן אל מבצר קלעת נמרוד 

מאת    [ 05/09/2012 ]

מילים במאמר: 455   [ נצפה 3094 פעמים ]

על פסגה רמה בשערי הגולן ניצב תל החורבות של מבצר עתיק, המתגאה בהיסטוריה מרשימה ובמיקום אסטרטגי מכובד. כאן נלחמו אבירים בחניתות ארוכות מול פרשים מוסלמים עטורי כאפיות וחרב מעוקלת בידם. במסדרונות המבצר נולדו קרבות ירושה בין בניו של סלאח-א-דין, מזימות ותככים לתפיסת השלטון נוצרו מאחורי כל פינה וכן ממש פה תובלו סודותיהם של האיסלאם, הנצרות, האיובים והטמפלרים.

את מבצר קלעת נמרוד שהינו אתר ארכיולוגי מרשים בנו האיובים והממלוכים משרידי מבצר גדולים שנמצאו באתר בימי הביניים. המבצר, ששלט בימי קדם על הדרך החשובה בניאס-דמשק, ממוקם בשלוחה צרה למרגלות הר החרמון, כשלושה קילומטרים מדרום-מערב ליישוב נווה אטיב.

החוקרים סבורים כבר שנים רבות כי מבצר נמרוד הינו מבצר צלבני, שהוקם כבר בשלהי שנות ה-20 של המאה ה-12 בזמן שהצלבנים שלטו בעיר בניאס. מחקרים חדשים הוכיחו כי המבצר הוקם לראשונה על ידי הערבים האיובים 100 שנים מאוחר יותר. כניעת הצלבנים ועזיבתם את הארץ, גרמה לירידת הצורך במבצר וכך הפך מבצר נמרוד במרוצת השנים לבית כלא, חדריו למרתפי עינויים, עד שלבסוף ננטש המבצר וחרב עם השנים.

האגדה על נמרוד אשר על שמו קרוי המבצר

כיום נקרא המבצר על שם הגיבור התנכי נמרוד. שמו של המבצר ניתן על ידי הדרוזים, שהגיעו לאיזור זה לפני כ-150 שנה. היות והדרוזים לא ידעו למי לשייך המבצר העצום ומי בנה אותו, החליטו לתת לו את שמו של נמרוד, אחד מגיבורי האיסלאם. על פי המסורת הערבית, היה נמרוד היה נינו של נוח, גיבור מקראי וצייד מעולה.

האגדה על נמרוד מספרת כי נמרוד כי אללה הענישו והחדיר יתוש לראשו, אשר העביר אותו על דעתו. הפשע של נמרוד היה כי השוויץ בכך שהוא יכול לגבור על כל החיות, ובקלות רבה ניצח אריה, נמר וחזיר בר שנשלחו להילחם בו. התכנסו כל החיות לאסיפת חירום. היתוש העז להציע להכניע את נמרוד. החיות גיכחו למשמע הצעת היתוש ואמרו: איך אתה, יצור כה קטן תצליח במשימה כזו בעוד שהחיות הגדולות ממך לא הצליחו בכך אך היתוש התעקש ודרש להילחם.

גייס היתוש את זוגתו היתושה, ובצוותא פלשו דרך האוזניים אל ראשו של נמרוד והתמקמו בתוך מוחו.40 יום ו-40 לילה זימזמו היתושים במוחו של נמרוד ולא נתנו לו מנוחה. בניסיון להוציא את היתושים ממוחו ניסה נמרוד להשתמש בענפים דקים שהחזיר לאוזניו וכן דפק את הראש בסלעים, היתושים התעקשו והמשיכו במלחמה ולנמרוד לא היה שקט. לבסוף השתגע נמרוד וביקש מאחד משומריו שיכרות את ראשו. השומר נענה לבקשתו של נמרוד וזה עשה כמצוותו והראש שורץ היתושים הושלך מהמבצר לעמק החולה. יש הטוענים כי זו הסיבה ליתושים ולקדחת שהיו בעמק.

אגדה דרוזית אחרת מספרת שבמקום זה נמרוד בנה בעצם את ארמונו, ומחלון הארמון נהג לשלוח יד ארוכה לשאוב מים מהבניאס. לשם נמרוד צורפה גם המילה קלעת, שפירושה בערבית מבצר. שמו הקדום יותר של המבצר היה קלעת א-צביבה, הוזכר פעמים רבות פירושו:המזנקת אלי ציד, או שמקורו במילה הערבית צביב שפירושה מצוק, מילה המתאימה לתיאור של האיזור בו בנוי המבצר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב