דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביקורת אומנות: על תערוכתה של איריס גולדברג 

מאת    [ 04/09/2012 ]

מילים במאמר: 364   [ נצפה 3299 פעמים ]

כריס שילינג (Shilling) הוא שטבע את הביטוי "finishing the body"; הסוציולוג האנגלי של הגוף והדת טען כי בשיח המודרני לגוף חשיבות עליונה: במקום המטא-נרטיבים של דת, לאום ומוסר פונים לגוף כמקור ידע מבוסס (Shilling, 1993). עם זאת, על פי תיאוריות של אנתרופולוגיה וסוציולוגיה של הגוף, לגוף אין משמעות אינהרנטית והוא אינו ישות פיזית אלא ישות דיסקורסיבית, מובנית תרבותית וחברתית (Scheper-Hughes & Lock, 1987Synnot, 1992Weiss, 2002 ). נוסף לכך, אנשים חשים שהגוף אינו גמור ומנסים לסיים אותו בלי הרף, אך הגוף הוא "פרויקט שלעולם אינו מסתיים".

מאת: פרופ' מאירה וייס

ליחיד בחברה המודרנית יש, אם כך, פרויקט אין-סופי לסיים את הגוף: באמצעות לבוש, היגיינה, ניתוח פלסטי, כושר, גנטיקה, תרומת זרע, ייעוץ גנטי והשתלה. פרויקט סיום הגוף ממשיך גם אחרי המוות, במקומות שבהם מתקיימת חניטה.

הביטוי "finishing the body" כולל לעתים קרובות גם נקיטה בפרקטיקות אלימות כלפי הגוף, כמו ניתוחים פלסטיים - חיתוך הגוף כדי להפוך חלקים ממנו למה שנחשב ליפה. אמנית הגוף אורלן (Orlan) הדגימה על גופה פרקטיקות אלימות אין-סופיות אלה.

בתערוכה שלפנינו מוצגות נשים שגופן נתפס כישות פלסטית ונזילה שניתן לפרקה, להרכיבה ולהחליף בין אבריה לאבריהן של חברותיה, שמורכבת משעטנז של אברים ושלעתים חסרים בה אברים. המשחק בדמויות הנשים הוא אין-סופי, ובכל ציור מוצגת אפשרות אחרת.

ביצירה שלפנינו, בצדה השמאלי, אנו מבחינים בפסי אורך - כנראה גדר - שאמורים להפריד בין העין הציבורית לבין מה שמתרחש "מאחורי הגדר". פסים אלה מייצגים את הגבול הראשון בעבודותיה של גולדברג.

מוסתרות מעינו של הציבור עומדות שתי נשים: דמות אחת בגבה אלינו, והאחרת מפנה אלינו את צדודיתה. אנו צופים בדמות האחת, בשמלתה השחורה הארוכה שקצותיה מתכתבים עם שיערה של האישה השנייה, במחשוף הגב ובלובן עורה הבוהק. פניה של הדמות השנייה מופנים לעברה של הדמות הראשונה וסמוכים אליה מאד; שיערה ארוך מאד ועבה מאד, מידותיו לא אנושיות כמעט. ידה הימנית של הדמות הראשונה נוגעת בשיערה של הדמות השנייה, נגיעה שטיבה עדיין לא ברור - ליטוף? אלימות?

מבט חוזר מעורר חשד ששתי הנשים מצויות במרכזו של אירוע אלים.

פרופ' מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית. פרופסור אורחת באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה (2005-2006) ובאוניברסיטת בר-אילן (2007-2008)

למאמרים נוספים לחץ כאן

פרופסור מאירה וייס, ילידת 1947, בעלת תואר פרופסור אמריטוס מהאוניברסיטה העברית. שימשה כמרצה אורחת באוניברסיטת בר-אילן (2007-2008) ובאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה (2005-2006)




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב