דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוער בתנופה 

מאת    [ 23/08/2012 ]

מילים במאמר: 2482   [ נצפה 3006 פעמים ]

בעוד תופעת נוער הנושר הולכת ומתרחבת הקים יו"ר תנועת ש"ס השר הר' אלי ישי את רשת מוסדות "מנורת המאור"לטיפול בנוער נושר. הקמת מוסדות לבני נוער נושר, מוסדות לבנות,  וגוף מטעם משרד החינוך שירכז את כל המוסדות והארגונים העובדים עם נוער נושר  

ימי בין הזמנים הולכים ומסתיימים עם שמיעת קול השופר של חודש אלול חודש הרחמים והסליחות, אברכי הכוללים ובני הישיבות חוזרים לכבוש את ספסלי בית המדרש, ותינוקות של בית רבן עושים את דרכם לתלמודי התורה שבפיהם המנגינה העריבה: ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל.

ימי חודש אלול הם הימים אשר מסוגלים להתעלות רוחנית ועבודת ה'. ימים אשר בהם שתולים בבית ה' בחצרות בית המדרש יפריחו.אברכים לצד בחורים יקרים המסולאים בפז מקשים ומתרצים בהוויות אביי ורבא, ושקועים בריתחא דאורייתא. אלפי בחורים בישיבות קטנות וגדולות עולים ומתעלים בלימוד התורה ועבודת ה', ושאיפתם אחת היא: לצמוח כבן תורה אמיתי ולגדול כתלמיד חכם ומורה הוראות בישראל. אך בדור האחרון של ליקוי מאורות, כאשר חולשה רוחנית ירדה לעולם והיצר שלפתח חטאת רובץ רודף אחרי עמלי התורה עד לספסלי בית המדרש – מבצר היכל התורה, הוא מצליח לשבות ולטרוף גם נשמות קדושות ולמשותם ממים חיים רוחניים.

פעם היו קוראים להם בחורים חלשים שלא הצליחו להשתלב בבית המדרש ולהיות עמלים בתורה, היום קוראים להם נוער נושר.או אם תרצו נוער המחייב יותר תנופה, חיזוק ועידוד. הם גדלו ופרחו בתלמודי תורה, בנים למשפחות יקרות של אברכים, ינקו חכמה ומוסר בישיבות הקדושות, והרביצו תורה במשך לימודיהם בישיבה.עד שהרחוב המשחית והחברה הרעה קרצה להם, ואט אט משכו אותם מתוך בית המדרש.

"הטיפול בנוער נשר מחייבים את כולנו בגיוס כוחות משותפים בכדי להתמודד עם התופעה שלצערנו פושטת כאש בשדה קוצים ולעקור אותה מהשורש". אומרים אנשי חינוך בכירים שמביעים דאגה עמוקה מהתרחבות תופעת הנשירה ממוסדות חינוך בקרב בני הנוער. כאן זה המקום לספר בשבח האכסניה ולציין לשבח את תושייתו של עורך "יום ליום" ששם לו למטרה להוביל את הטיפול בנוער נושר.

וכך גם ישנים רבים וטובים שעוסקים בטיפול בנוער הנושר. מי שהיה בין הנחשונים לזהות את הבעיה הכאובה ולהתחיל בטיפול שורשי מעמיק, הוא יו"ר תנועת ש"ס השר הר' אלי ישי , שעוד לפני כעשר שנים תבע ודרש תקציבים ומשאבים לרשויות בכדי להקים מסגרות מיוחדות ולהתחיל בטיפול מאסיבי ומיידי בבעיית הנוער הנושר. "בעיית הנוער הנושר מחייבת טיפול שורשי ויסודי לטווח הארוך, ועל כולנו להתלכד למען המטרה האמיתית שהוא הצלת הנוער הנושר". אמר השר הר' אלי ישי, עוד לפני כעשר שנים כאשר כיהן כשר העבודה והרווחה, ופעל להקצות משאבים למען הטיפול בנוער הנושר. בשיחות סגורות עם אנשי מקצוע ובכירי מערכת החינוך החרדית, הוא סיפר כי מסייר בשכונות החרדיות בירושלים, ופשוט ליבו נחמץ אל מה שאנו מאבדים לנגד עינינו. טובי הבחורים הולכים ונושרים ממוסדות חינוך, בגלל חוסר בטיפול נקודתי לבחור שבאופן טבעי יש לו לא מעט קשיים בגיל ההתבגרות, וכל אחד עובר זאת בדרך זו או אחרת. "לא כולם מצליחים להתגבר, ויש לא מעט נופלים בדרך לצערנו", אמר השר ישי, כשהשיב לראשי משרד החינוך ומשרד הרווחה ,על התעקשותו להעביר תקציבים ומשאבים באופן מיידי לטיפול בנוער נושר.

עיון בהסכם הקואליציוני של ש"ס בממשלות האחרונות, מגלה שם תקציב עבור טיפול בנוער נושר. השר ישי מקים שיחות באופן תמידי עם גדולי תורה וראשי ישיבות, בכדי שלא להזניח את הבעיה הכאובה. הוא נמצא בקשר מתמיד עם הגאון הגדול רבי משה צדקה שליט"א ראש ישיבת פורת יוסף, שמעודד אותו לכל אורך הדרך למצוא תרופה למכה שבה טובי הבחורים נפלטים ממוסדות חינוך, ואין מוסדות הולמים שיקלטו את אותם נשמות יקרות. חברי מועצת חכמי התורה הגדול רבי שלום כהן שליט"א, והגאון הגדול רבי שמעון בעדני שליט"א, אף הם מעודכנים לכל אורך הדרך והנושא מעיק ומכאיב עליהם ביותר, ומרן מאור ישראל שליט"א, שקירוב לבבות והצלת נפשות טועות נמצא בראש מעייניו, הורה לשר ישי למנות את הגאון הגדול רבי משה מאיה שליט"א, ליו"ר הוועדה הרוחנית של מוסדות מנורת המאור להצלת הנוער הנושר עליו ידובר בהמשך.

מטרת מנורת המאור

לפני כשנה, כאשר נודע לשר ישי כי בעיית הנוער הנושר הולכת ומתפשטת למרות שב"ה נפתחו מוסדות רבים ובו הותאמו מסלולים ותוכניות מיוחדות עבור בני הנוער, החליט להקים את מוסדות "מנורת המאור".מוסדות אלו הקימו ויקימו מוסדות חינוך לטיפול בנוער הנושר, וירכזו את כל הטיפול הרב מערכתי הניתן כיום. כמה מוסדות כאלו כבר הוקמו בצפון, בדרום ובמרכז.

המצב הוא כיום כי עמותות ורשתות פועלות ללא אישור ועדה רוחנית. כמו כן המענה הניתן לנערים הוא באופן חלקי ויש הרבה עוד מה לעשות על מנת למצות את הטיפול בכל בחור ובחור. עסקנים כמעט ולא מסוגלים להקים מוסדות עם צוות מקצועי ביותר ששם ניתן למצוא את כל הכלים האפקטיביים להתמודדות עם הבעיה, משום שהדבר דורשתקציבי וסכומי עתק, ועמותות גדולות שאין להם כל קשר לציבור החרדי, לוקחים קבלני משנה חרדים להקים מוסדות, ואין גוף מרכזי שירכז את הטיפול בהם. במצב הנוכחי אין איגום משאבים, מה שיוצר קרקע פורייה לשילוב לא טוב של עובדה מקצועית הנדרשת, לעשות עבודה מקצועית ומקיפה. לא ניתן מענה לבנות נושרות,ואין מי שייתן מענה גם להן. יש מחסור גדול במורים למקצועות טכנולוגים. בעלי מקצוע איכותיים לא מעוניינים בתפקיד שאין לו יוקרה, והשכר נמוך למרות שתפקידם בפועל מהותי וחשוב בכל המערך הטיפולי והחינוכי.אשר על כן הוחלט להקים את מנורת המאור שיהוו תשובה הולמת להקמת מוסדות ולריכוז כל הגופים העוסקים בטיפול בנוער נושר.

ליו"ר הוועדה הרוחנית נבחר כאמור הגאון הגדול רבי משה מאיה שליט"א, אשר מנחה את ראשי המוסדות,המנהלים ומחנכים כיצד להתנהג עם התלמידים, ומכריע בכל הסוגיות העולות על הפרק. הוא מקדיש מזמנו היקר בכדי להשיב על כל השאלות בענייני הלכה והשקפה, ומעודד את המנהלים לעשות הכל בכדי למשוך אליהם עוד ועוד בחורים נושרים.     

הגב' ציפי ישי, שייסדה את הפרויקט באופן וולנטרי, פועלת רבות לבסס ולחזק את המוסדות. ור' נתי לסרי, מנכ"ל ש"ס, נבחר על ידי יו"ר התנועה להוביל את פרויקט הקמת מוסדות להצלת הנוער הנושר. לסרי מתמחה מזה שנים בטיפול חברה ונוער, ועוד מצעירותו היה הולך יחד עם אימו, מבכירי אגף הרווחה בעירית ירושלים, להציל בחורים יקרים בחשיכה, לבל יפלו חלילה לבאר שחת.

ומי שמובילה בפועל ובלהט הקמת מוסדות נוספים, היא הגב' ליאת מלכה, הממונה מטעם השר ישי על פיתוח וקידום החינוך לנוער חרדי נושר, ונציגת ציבור בועדת היגויבמשרד החינוך. לרשות מוסדות מנורת המאור, עומד צוות יועצים מקצועי מהדרגה הראשונה, והם מנחים באופן מעשי את המנהלים והמחנכים וקובעים את דרכי הגישה ותוכניות הלימוד ועיצוב התנהגות שיש להטמיע בקרב בני הנוער. מי שעומד בראש צוות הפיתוח הוא הד"ר נרי הורוביץ, יועץ מקצועי בכיר בתחומי חינוך ורווחה בציבור החרדי, שמחנכים ואנשי מקצוע בכירים נעזרים ומשתמשים בשירותיו. בנוסף לכך, קיים פורום פעיל פעיל, שהם למעשה בעלי תפקידים ברחבי הארץ העוסקים בתחום הנוער. כמו מנהלי מחלקות חינוך, ראשי אגפי רווחה, עובדים סוציאליים, מחנכים ומפקחים, מנהלי מוסדות ובתי ספר מכל החוגים והעדות על מנת לתת מענה לכל מכלול הבעיות הניצבות בפני ראשי המוסדות מידי יום ויום. חברי הפורום :

הרב אלעזר כהן – מפקח קבסים ארצי.

הרב פנחס כהן – מנחה קידום נוער ארצי.

יונתן עוזרי – מנחה קידום נוער מחוזי.

יחיקם גמליאל – יועץ ראש העיר לחברה ונוער בבני ברק.

גיל אור – מנהל מחלקת חינוך חרדית בראש העין.

אלבז מרדכי – מנהל שלוחה חרדית בנתיבות ורכז נו"חם.

יוסי גמליאל – קצין ביקור סדיר ומנהל קידום נוער חרדי בבית שמש.

מרדכי ממליה – מנהל מחלקת חינוך באלעד

אסף העצני – קצין ביקור סדיר באלעד.

משה חזקיה – מנהל יחידת קידום נוער באלעד.

מיכאל כהן – קצין ביקור סדיר ברחובות.

אייל מועלם – מנהל חברה ונוער ברחובות.

הם עושים עבודת קודש ויסודית גם כאשר רוב אזרחי המדינה נמצאים בימי החופשה, ובהחלט מודעים לגודל האחריות המוטלת על כתפיהם. כפי שמסבירה הגב' ציפי ישי.

התערבות מאסיבית של משרד החינוך

על מנת לתת משנה תוקף לקיום מוסדות מנורת המאור ולהרחיבם כפי שהם ייעדו לעצמם מהיום הראשון, הביע את דעתו השר הר' אלי ישי, כי לולא מעורבותו המאסיבית של משרד החינוך, הן תקציבית והן חינוכית, המוסדות יתקשו להרחיב אופקים, להתפרס על פני נקודות רבות בארץ,ולהוות גוף שאף ייעץ למוסדות שונים כיצד להתמודד עם הטיפול בנוער הנושר. השר ישי הגדיר ביעדיו המרכזיים, מתן מענה מיטבי לבני הנוער בתחום החינוכי והחברתי, לרבות תאום בין המשרדים הממשלתיים לבין המערכות הקהילתיות העוסקות בחינוך במגזר החרדי. כנגזרת ממדיניותו של השר הוא הקים את מוסדות "מנורת המאור", שהוא למעשה גוף ציבורי כלל חרדי אשר נועד להבטיח כי המשאבים יביאו לתוצאות בהתאם למדיניות שנקבעה מראש.

מדיניות אגרסיבית לטיפול בבעיה

בפגישה רבת משתתפים בין בכירי משרד החינוך לצוות אנשיו של השר ישי שהופקדו על הקמת מוסדות, נרשמו הישגים לא מבוטלים, וזאת לאחר פגישה בת ארבע עינים בין השר ישי לבין שר החינוך גדעון סער,שהורה על הקצאת משאבים לטיפול בנוער הנושר. הוחלט על הקמת ועדת היגוי מקצועית במשרד החינוך שתכלול נציגות ממנורת המאור. כמו כן אושר בעל תפקיד במשרד החינוך שיתכלל את כל המינהלים העוסקים בחינוך החרדי.

בישיבה בין בכירי המשרד ונציגי מנורת המאור ר' נתי לסרי הגב' ליאת מלכה, הייתה תמימות דעים כי יש לסנכרן בין המנהלים והאגפים הרלוונטים וכמו כן לאגם את המשאבים , ועל כן יש להחליט ולקבוע מדיניות כוללת בטיפול בנוער חרדי נושר. למפות את האוכלוסייה, ולתת מענה הכרחי וחיוני לכלל הציבור החרדי.

הד"ר נרי הורוביץ, יועץ בכיר למשרדים ממשלתיים, ציין כי ישנם גורמים רבים המטפלים בנושא כגון: קבס"ים, רשויות מקומיות, עמותות, משרד הביטחון וצה"ל, רשתות שונות, חינוך טכנולוגי, מת"ן, חינוך התיישבותי,שח"ר, מוכש"ר ועוד, ואין כתובת אחת שתרכז את הפעילות הענפה, ולא מן הנמנע שמוסדות רבים שעוסקים בנושא, נופלים בין הכיסאות כתוצאה מחוסר תיאום. אשר על כן הוא סבור שחייבת להיות כתובת אחת שמרכזת את הנושא, שלדידו הינו המחוז החרדי בראשותו של מר יהודה פינסקי, כדי שכל המשאבים וכספים לא יאבדו ויבוזבזו. "יש לזכור כי השונות הפדגוגיות בכיתה חרדית גדולה יותר משונות פדגוגיות בכיתות רגילות.זה הישג אדיר שמשרד החינוך נותן שירותי חינוך ציבוריים למגזר החרדי. הפוטנציאל למינוף כלכלי וחברתי הינו גדול". אמר הד"ר הורוביץ.

הגב' ליאת מלכה ציינה כי היא מייצגת את השר ר' אלי ישי בדברים אלו. "אנו נמצאים בשטח הרבה זמן ועובדים עם גורמים שונים.  ישנה שאיפה ורצון לתכלל את כל הנושא של נוער בסיכון במגזר החרדי הן בחינוך הפורמאלי והן בחינוך הבלתי פורמאלי. יש להשתמש במערכות הקיימות כדי לתת מערך כולל לילד. אנו שואפים למצוינות ומקסימום הצלחה ולא מאמינים בעידוד ילדים לעשות בגרות אחת או שתיים בלבד. ישנם הרבה גופים שלא עובדים דרך משרד החינוך ופונים לשר הפנים בנושא. יש בעיה של מיפוי ואבחון ליקויי למידה . מכיתה ח' יש בעיה גדולה, עפ הנתונים בגיל זה מתחילה הנשירה הגדולה. הקב"סים יושבים על נקודה חשובה, ברגע שהקב"ס  לא נותן מענה ראוי אז הילד נפלט ממסגרת למסגרת. צריך לייצר שותפות עם הקבס"ים ולא להזניח זאת. ולכן מנורת המאור פועלת ותפעל לתיאום בין כל המערכות והגורמים השונים.יחד עם זאת, חשוב מאד לפעול באיטיות ובזהירות".

בדק בית ייסודי

ר' נתי לסרי, אמר כי יש לעשות בדק בית ייסודי, וישנו צורך לערוך שינוי דרסטי ומקיף לטיפול בבעיה. "מה שהיה עד כה לא יכול להיות אם אכן רוצים ומעוניינים לקדם את הטיפול בנוער הנושר.צריך לזכור שחוסר התיאום הם אלו שעיכבו עד עכשיו טיפול שורשי וייסודי במערכת על אף ריבוי המוסדות בכל רחבי הארץ". 

ראשי מנורת המאור ביקשו ממשרד החינוך להבטיח את שיתופי הפעולה מצד הבכירים, להגדיל ולחזק את רמת שיתופי הפעולה עם הגופים הפעילים בחינוך הטכנולוגי. בניית פורום מקצועי. כתובת אחת במשרד החינוך שתחום זה עיסוקו בלבד. הקמת פיילוט של מרכזי נוער אזורים. "ההשקעה במוסדות חינוכיים חרדים טכנולוגים תניב תשואה בטווח הקצר והארוך, ותשפיע על תחומי הרווחה החינוך והכלכלה בישראל. בנקודת זמן בה אנו נמצאים, זו הזדמנות בלתי חוזרת. איגום המשאבים ועבודה  בקווים משלימים בין כלל המחלקות במשרד החינוך יקטינו את ההקצאות הייחודיות למגזר החרדי ואחוזי הצלחה יהיו גבוהים. הקמת מרכזי נוער אזורים טכנולוגים חרדים באופן מובנה ומקצועי ולאחר מיפוי ולמידה מהשטח תגרום לכך  שיתמעטו המוסדות המוקמים ע"י גורמים פרטיים בתנאים שלא מתאימים לצרכים הנדרשים לנוער בסיכון". אמרה הגב' מלכה.

למען הקהילה

מעבר להקמת מוסדות וגוף שירכז את כל הטיפול בנוער הנושר, הוקמו פרויקטים רבים שכבר עוסקים בקידום בני הנוער ובכלל זה: נוח"ם בקהילה – פרויקט חברתי שמטרתו לתת מענה טיפולי שיקומי לבני נוער ברחבי הארץ, כיום אלפי ילדים מקבלים מענים רבים ומגוונים בחינוך הבלתי פורמאלי.

רווחה חינוכית – פרויקט חינוכי לימודי שמטרתו לצמצם פערים בקרב בני הנוער וליצור שוויון הזדמנויות.

הכשרות מקצועיות – הפעלת קורסים והכשרות מקצועיות המקנות תעודה מקצועית המאפשרת לבני הנוער להשתלב בתעסוקה.

פורום נוער – להוביל ולהשפיע. בני נוער הלומדים במסגרות החינוכיות הטכנולוגיות יוזמים פרויקטים חינוכיים וחברתיים.

פרויקט חברותות – שלוש פעמיים בשבוע התלמידים לומדים עם אברכים בחברותות.

התנדבות בקהילה – בני הנוער מתנדבים לפעילויות מגוונות למען הקהילה. ועוד פרויקטים רבים ומגוונים.

הגב' ציפי ישי, אשר מנהלת ביד רמה את הקמת מוסדות נוספים של מנורת המאור, מסכמת ואומרת כי "כיום אנו בתהליכי בניית מוסד מדגים והמשגת תורת ההפעלה של משרד החינוך, שרובה אושרה על ידי הועדה הרוחנית בראשות הגאון הרב משה מאיה שליט"א. נקבעו קריטריונים ונחתמו הסכמי עקרונות עם רשתות המעוניינות בשיתוף פעולה בחינוך הטכנולוגי. המטרות מרכזיות של מנורת המאור הוא להוות גוף מפתח מלווה ומבקר עבור המדינה. פיתוח והקמת מודלים של מסגרות חינוכיות לרבות ליווי ובקרה, והתאמת תוכניות ממשלתיות לצרכים הנדרשים בשטח. אשר על כן דרושה אינטראקציה שוטפת עם כלל הגורמים המטפלים בנוער בקרב הציבור החרדי. בניית מאגר מידע מרכזי, והנגשת השירותים החינוכיים והחברתיים לכל בעלי התפקידים המבורכים העוסקים בעבודת קודש זו".

פירות מנורת המאור

מוסדות "מנורת המאור" שהוקמו ללא כל כותרות וכנסים, מסיבות עיתונאים והודעות לעיתונות,הצליחו לרשום לעצמם הישגים יוצאי דופן. הקמת כמה מוסדות בפתח תקווה, אלעד ונהרייה,ומוסדות נוספים יוקמו בתחילת שנת הלימודים הבעל"ט.     

מנורת המאור בפתח תקווה בניהולו של הרב אריאל יצחק, ששם מקנים את כל הכלים הנדרשים לטיפול מאסיבי וחיוני בנוער הנושר. משאבים רבים הוקצו למוסד, ועשרות תלמידים כבר לומדים שם ומקנים לעצמם ערכיים בסיסיים במטרה לחזור אל התלם ולחדש ימינו כקדם.  

כמו כן, הוקם מוסד"קומי עורי" באלעד בניהולה של הרבנית עדנה כהן, והוא למעשה תיכון חרדי לבנות נושרות, משום שהמטרה של מנורת המאור להתמקד גם בטיפול בתלמידות נושרות ולא רק בקרב התלמידים.

ברכתו של האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא

לפני כשנתיים חנכו מוסדות "מנורת המאור" בנהרייה את ישיבת אור החיים בניהולו של הר'חיים רואש, שהיא למעשה ישיבה לבחורים ובני נוער שלא מצאו את עצמם במסגרות ישיבתית רגילה. על מנת להדגיש את החשיבות של ישיבה לבני נוער הנושר, כיבד את נוכחותו האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא שליט"א, ובירך את היוזמה הברוכה של מייסדי מנורת המאור ומנהלי הישיבה. יו"ר התנועה השר הר' אלי ישי, וראש העיר מר ז´קי סבג, ובכירי העירייה.

הישיבה שהוקמה לפני כחודשיים זכתה לעידודו, הכוונתו ותמיכתו של האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא שליט"א אשר הטיל על חבר מועצת העיר ויועץ שר הדתות הר´ חיים רואש, להקים ולנהל את הישיבה כדי להציל את בני הנוער מרדת שחת.

בעיצומו של המעמד בו התכבד האדמו"ר שליט"א, בקביעת המזוזה, הוא הרעיף שבחים רבים על השר ר' אלי ישי, והודה לו על הפעילות הברוכה, לקידום הישיבות והכוללים וכלל עולם התורה,ולטיפול בנוערנושר. עוד הוא בירך את הגב´ ציפי ישי, אשר יוזמת הקמת בתי ספר ייחודיים לטיפול בנוער נושר, וזאת מלבד רשת התיכונים והסמינרים בכל רחבי הארץ, ומפעלי החסד של תפארת חן. הוא בירכה בברכת "ילכו מחייל אל חייל". ושתראה ברכה בכל מעשה ידיה.

בסיום דבריו, בקש האדמו"ר שליט"א להעבירברכת רפואה שלמה למרן מאור ישראל שליט"א, ופנה אל הר' אלי ישי, ואמר: "אתה הוא ידו הארוכה של מרן וראש וראשון לכל דבר שבקדושה". וכיבד את השר ישי לקבוע את המזוזה במקומו.

השר ישי פתח בדברי תורה ופרס את משנתו שהובילה להקמת מוסדות מנורת המאור, והצהיר כי ימשיך לעודד הקמת מוסדות נוספים לחיזוק נוער נושר ונוער בסיכון שהם אלו דור העתיד.

השר ישי, ציין בסיפוק כי בחודשים הקרובים הם מתעדים לפתוח עוד מוסדות במקומות שונים בארץ שיש להם דרישה לכך, וכי העבודה המאסיבית תיעשה בשיתוף כל הגורמים המקצועיים גדולי המחנכים ובשיתוף מנהלי משרד החינוך, והכל בכפוף להחלטות הוועדה הרוחנית בראשותו של הגר"מ מאיה שליט"א. 

אופיר פ. שלי פרופיל - תקשורת שיווקית, עיצוב גרפי, הפקות דפוס, ייעוץ שיווקי ותדמית, עיצוב ובניית אתרי אינטרנט, מיתוג, יחסי ציבור, פרסום ודוברות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב