דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על פוליגמיה 

מאת    [ 19/01/2008 ]

מילים במאמר: 637   [ נצפה 9185 פעמים ]


על פוליגמיה-המנהגים והמסורות הבדואיים ביחס להלכה המוסלמית

אם ישנה דת הדוגלת בשימור זכויות הנשים , אז זוהי דת האיסלם. וכאן נשאלת השאלה, מה בין ההלכה לבין המנהגים כיום? לדאבוני, תמונת הביטוי המעשי של הדבר הפוכה לגמרי ממה שמשתמע מהתיאוריה.
תופעת הפוליגמיה הינה אחת הדוגמאות הבולטות בחברה הבדואית. "ריבוי נשים" עפ''י טענת הבדואים הינה תופעה לגיטימית כהלכה, והיא מוזכרת בפירושים ההלכתיים השונים, ואפילו נאמר שהנביא מוחמד היו לו נשים רבות. אין הכרעה על מספר, ההשערה נעה בין 4-9 ולפעמים יותר(המינימום ארבע).
וככה זה נתפס, מותר לגבר להתחתן עם כמה נשים, אך השאלה החוזרת על עצמה ואינה נשאלת כלל היא: מאיזו סיבות? מתי? איך?באילו נסיבות ולמה? אם היו שואלים את השאלות הללו, אני בספק אם היו מגיעים למספר נשים. אני סבורה, שישנו פסוק המתאר מצב שכן הגבר נאלץ להתחתן עם אישה שנייה, אך במקביל הוא נותן מצווה מאוד ברורה. לדעתי מי שבאמת בקיא בדת ומקפיד להבין את הפסוק ומסרו, בחיים לא יתחתן עם אישה נוספת. לצערי שנעשתה סלקציה חופשית ואף פרשנות מאד לא מדויקת מתוך אין ספור פסוקים. כך מתגבשים מנהגים ומועברים לדורי דורות, מנהגים אשר עם הזמן סותרים את דת האיסלם. לא היה לי פלא, כשחברתי היהודייה , התעניינה בנושא ושאלה על מקום הדת , כאשר ידעה שהתופעה הזאת מותנית בתנאים מאד כבדים ובכלל לא קל להגיע לריבוי נשים עפ''י ההלכה האיסלמית. בכל זאת היא ראתה שהתופעה נפוצה בקרב הבדואים ואף הכירה מישהי צעירה שבעלה נשא לעוד אישה מעליה אחרי שנה ראשונה של נישואין. היא שאלה האם באמת כל מקרי ריבוי הנשים היו מוצדקים עד כה? ולמה התופעה אופיינית לבדואים?ומה ההגדרה של בדואי שמרני? שמרני זה מסורתי ולא דתי, ולשאלה מה זה "מסורתי", מסורתי זה אדם שיש לו אורח חיים מסוים עפ''י מנהגים ולא דת.מזה נבע שאנשים המונהגים עפ''י מנהגים אינם אדוקים לדת. וזה נכון ותקף לנושא הנישואין כי הנסיבות אינן תואמות את הדת.
נגיד שפוליגמיה זהו דבר קונוונציונלי, כלומר, התופעה עצמה קיימת, אך מה מביא את הגברים להינשא לעוד נשים?האם הם נצמדים לתנאים שהדת הציבה בכדי להינשא לעוד אישה? האם כל גבר שהתחתן נישואים משניים ויותר אשתו באמת הקודמת הייתה חולה? האם באמת לא היו לו ילדים, כלומר האישה עקרה? האם האישה לא הייתה מספיק צייתנית? ועוד הרבה סיבות שהוזכרו בדת.
ראשית, ועם המון כאב אני אשיב על שאלות אלו בתור בחורה בדואית שחיה את המציאות הפטריארכאלית וקשה לה להשלים עם המצב, ובמכוון קולי זועק אל המנהגים שהשתלטו עלינו והפכו ל"מכת קור" המכים את הנשים ומדכאים אותן.
רב מקרי הנישואין שהכרתי לא היו בהם סיבות מוצדקות, הנשים בריאות ושלמות, ובד''כ הן אמהות לילדים, וכפופות מדיי לחייו של הגבר, וממשיכות להיות כפופות אליו גם אחרי שהוא מתחתן לאחרות.
כמו כן, אינני מכחישה שחלק גדול מהנשים עצמן קיבלו את התופעה, הפנימו אותה ואף עיכלו אותה מצוין, דבר שאינני מצליחה להבין. כתוצאה מכך, מסתבר שהן מסייעות בהמשכיותה של התופעה, כיוון שהן מרשות לעצמן להינשא בתור שנייה ושלישית ושוכחות שזה נעשה על חשבונה של אישה קודמת וזה עלול לקרות גם להן. טרם הצלחתי לדעת מול מי באמת להסביר שהדבר עושה נזק לזכויות הנשים ומוריד ממעמדן של הנשים. באופן מיידי חשבתי שהבעיה היא הגברים ומולם צריך לפתור אותה, אך, במחשבה שנייה גיליתי שיש מלחמה נוספת שצריכה להיערך מול קהל ענק מהנשים שיהיו בריאות. במקרה כזה, כשישנן שתי קבוצות האחת תואמת את השנייה, יהיה מאד קשה להפריד בין הצרכים של כל אחת. בכך האוכלוסייה הזאת תמשיך לשרוד ואף תגדל עם הזמן. וזהו דבר הנבנה עפ''י צרכים אישיים של האינדיבידואל אך מהווה הרס של חברה שלמה.
המושג "ריבוי נשים" אינו תקין בעיניי. אם כי לפי הדת נאלצים ומתחתנים לאישה נוספת, התנאים הנדרשים מהגבר כלפי שתי נשותיו מתוגברים יותר מאשר לפני הנישואין המשניים, דבר המהווה טרחה נוספת לגבר. במקרה כזה, אף גבר לא יגיע למצב של ריבוי נשים אם הוא באמת ינהג בהתאם לתנאי הדת.
אישה שנייה, שלישית ,רביעית ואף חמישית ויותר , האם זה הגיוני שבכל הנשים יש פגם מסוים והגבר הוא המושלם? חד משמעית לא, אלא שזה הפך לנישואי עונג, שבאמצעותם הגבר רוצה להקדים את מה שהובטח בגן עדן,ולהיות מוקף בשפחות כאשר הוא המלך המרכזי .
גלילה אלקרינאוי
רכזת השכלה גבוהה במרכז מידע והכוונה להשכלה גבוהה.
מנהלת פרוייקט העצמת נשים בדואיות-שתיל



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב