דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עששת - כיצד היא נגרמת ומדוע חשוב לבקר על בסיס קבוע אצל רופא שיניים במיוחד אצל ילדים 

מאת    [ 17/08/2012 ]

מילים במאמר: 545   [ נצפה 1855 פעמים ]

מהי עששת וכיצד היא נגרמת

עששת מתרחשת בגלל פגיעת חיידקים בזגוגית העוטפת את השן, הקרויה גם אמייל, ומשם חודרים החיידקים אל תוך שכבת הדנטין. שם הם יוצרים מה שמכונה בלשון העם "חורים" בשיניים. התופעות השכיחות הן לרוב כאבים ואי נוחות, בגלל המעבר של החיידקים לאורך תעלה הנקראת מוך השן, תעלה העוברת לאורכו של שורש השן ועד עצם הלסת, שבה עוברים עצבים רבים וכלי דם. ללא טיפול עלולה אף להיגרם דלקת בעצם הלסת ואפילו זיהום. עששת עשויה להופיע במספר צורות שונות ובהתאם לגיל. עששת המופיעה אצל ילדים מתחת לגיל ארבע נקראת בשם "עששת דוהרת" משום תהליך ההתפתחות המהיר למדי שלה. ילדים קטנים השותים משקאות ממותקים מבקבוקים נמצאים בקבוצת סיכון, בעיקר אם הבקבוק ניתן להם בלילה, או תוך כדי שינה, כאשר אין כמעט פעילות רוק בפה שתשטוף לפחות חלקית את החיידקים ותמנע את הצטברותם על השיניים. כך גם לגבי פעוטות וילדים המכניסים לפיהם מוצץ טבול סוכר או דבש לצורך הרגעה.

מה קורה בגיל הרך

תינוקות עשויים להידבק מחיידקים אלה, החיים בפיות של כולנו באופן קבוע, מילדים אחרים הבאים איתם במגע, מבני המשפחה ובעיקר עשויים להידבק מהאם בגלל העברת רוק בנשיקות, או דרך פיית בקבוק, מוצצים ועוד אפילו בטרם בקעו שיניו של הפעוט. צריכת משקאות המכילים סוכרים, כולל מיצי פירות טבעיים ותה תינוקות המבוסס בעיקר על אבקה או גרגרים נמסים, מגבירים את הסיכון לפגיעה בשיניים. אין זה דבר של מה בכך, חיידקי העששת עלולים לפגוע ביכולת האכילה והן במראה הפה של הפעוט, עלולים ליצור זיהום ברקמות התומכות עד כדי נשירת שיניים קבועות, וגם יש סכנה להעברת הזיהום מהשיניים החלביות אל הקבועות ועוד.

אלו מזונות באמת מזיקים

בנוסף לסוכר ומוצריו הנוטים להידבק לשיניים ולכן מעלים את הסבירות להיווצרות עששת, גם מזונות ומשקאות בעלי רמת חומציות גבוהה מדי, וכמו גם פחמימות למשל לחם ועוגות, הנותרים על השיניים זמן ממושך, מפעילים את החיידקים לפירוק החומרים המצטברים על זגוגית השן ואז גורמים להמסת האימייל.

דרכים לשמירה על בריאות השן

חשוב מאד להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת ולהרבות בעיקר באכילת פירות וירקות המכילים הרבה מים ועוזרים בניקיון והרחקת שאריות החומצה מן הפה. כדאי למתן את תדירות האכילה בין הארוחות על מנת לצמצם את הזנת החיידקים, ובמקרה הצורך, לנתב את האכילה לחטיפים בריאים יחסית שאינם נוטים להידבק לשיניים. כדאי למעט ככל האפשר באכילת מזונות עתירי סוכר ולמעט בצריכת  פחמימות. יש תמיד להעדיף שתיית מים על פני שתיה ממותקת. ככל שמנחילים לילדים אורח חיים בריא כזה בגיל מוקדם יותר, כך ייראו ההשפעות החיוביות לטווח ארוך יותר. צחצוח שיניים מומלץ לפחות פעמיים ואפילו שלוש פעמים ביום, כלומר בבוקר בצהריים ובערב, לאחר כל ארוחה משמעותית ואם אפשר- גם לאחר אכילת ארוחות ביניים. ביקור קבוע במרפאת השיניים לצורך טיפול וסתימת חריצים ומעקב אצל שיננית אחת ל- 6 חודשים הוא חלק בלתי נפרד מהחינוך לבריאות השן של ילדכם. ביקורים הנעשים על בסיס קבוע אצל רופא שיניים לילדים גם הם מומלצים מאד.

חשיבות צחצוח שיניים

יש צורך להתחיל בצחצוח שיניים עוד בטרם בקעו שיני החלב של הפעוט. חשוב לקנות מברשת שיניים מתאימה לגילו של הילד שלא תהיה גדולה וקשה מדי וכדי שלא ייפצע בחניכיים. בשנים הראשונות על ההורים לצחצח את שיני ילדיהם או לסייע להם בצחצוח על מנת לוודא שהצחצוח נכון ויעיל. החל מגיל שמונה לערך, יכול הילד לצחצח שיניו בעצמו, בהשגחת הוריו. יש להשתמש במשחות שיניים המכילות פלואוריד ולמרוח את המשחה בכמות סבירה ומבוקרת על מברשת השיניים על מנת למנוע בליעה.

 

"מייקי דנט" היא מרפאת שיניים ייחודית שבה ניתן לקבל טיפולי שיניים לילדים ולנוער וממוקמת במבשרת ציון ליד ירושלים. מקים המרפאה הוא ד"ר מיכאל שושני, מומחה רפואת שיניים לילדים ובוגר ביה"ס לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית.


אתר אינטרנט:  http://my-kid-dent.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב