דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגישה הסוציאל-דמוקרטית למדיניות רווחה ובריאות 

מאת    [ 10/08/2012 ]

מילים במאמר: 720   [ נצפה 2054 פעמים ]

היבט חשוב, אחד מיני רבים, שממשלת ישראל בראשות מר ביבי נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, המובילים בקווי המדיניות הכלכלית שלהם לרבות גל הגזירות האחרון שהיה השבוע והגזירות הנוספות שיוטלו בהמשך על הציבור בישראל – הנו היבט 'הפערים' וחוסר השוויון בין מגזרי אוכלוסייה שונים. רוצה לומר, מדיניותם שהובילה להדגשת הפערים בחברה הישראלית ושיסועה המתבטא בין היתר במחאות והפגנות תנועות 'הצדק החברתי' שלעיתים הופכות אף אלימות עד כדי 'הצתות' נוסח סינמן, הפרעות לתנועה ולסדר הציבורי.

כאמור לעיל ההשלכות שמקורן בתפיסת עולמו של ראש הממשלה ושר האוצר שלו הינן הרות אסון; במאמר זה אעסוק באחד האספקטים: 'מצב מערכת הבריאות בישראל 2012 ' ובו אציע פתרון לפי הגישה  הסוציאל-דמוקרטית, שאנו אנשי מפלגת העבודה בראשותה של היו"ר שלי יחימוביץ עשויים להצביע בעדו.

מצב בתי החולים ברחבי המדינה ובכלל זאת 'דלותה' של מערכת הרפואה הציבורית, שמחד גיסא התפתחה בקצב שאין להתבייש בו בהשוואה לעולם המערבי, ומאידך גיסא חוסר המשאבים, המחסור במיטות אשפוז בבתי החולים, התפתחות 'רפואה לעשירים' לעומת הרפואה למעמד הביניים ושכבות המצוקה צובעת את פני החברה הישראלית בגוונים זועקים המצביעים על חוסר שוויון, הפליה והשתמטות המדינה מאחריותה כלפי אלו שידם אינה משגת מימון רפואי כפי שהאליטות בעם מסוגלות להשיג.

הדילמה האתית העולה מהצורך בקיצוב והגבלת ההוצאה לבריאות, מחייבת מציאת האיזון הנכון בין שיקולים קליניים, שיקולים כלכליים, וסולידריות חברתית. רק דיאלוג בקרב אנשי מערכת הבריאות ובינם לבין האוכלוסייה יאפשר את השגת שיווי המשקל המיטבי.

הגישה לתפיסתי לפיה הפתרון לבעיית הפער הגדל בין יכולות הידע הרפואי והאפשרות לממן יכולות אלו לכל היא הגישה הסוציאל-דמוקרטית, שלפיה מובטח סל שירותי בריאות מוגדר במימון ציבורי הניתן לכלל האוכלוסייה. תפיסת עולם זו דוגלת במתן פתרון ציבורי על ידי התערבות פעילה של המדינה במערכת הבריאות כאמצעי להבטיח ביטחון חברתי וכלכלי לכלל האוכלוסייה בתחומי הרפואה, החינוך, הדיור, התעסוקה וההכנסה. לפי תפיסה זו  מודגשים לא רק השוויון בהזדמנויות, אלא גם השוויון בתוצאות, תוך הבטחת זכאות אוניברסאלית לסל מוגדר של שירותי בריאות. ברוב מדינות המערב, כמו גם בישראל, רווחת התפיסה הציבורית, הסוציאל-דמוקרטית.  

הגדרת  סל בריאות  של שירותי בריאות המהווה רק חלק מכלל היכולות, אך סל ציבורי זה

ניתן לכלל האוכלוסייה בהתאם לצורכי הבריאות של כל פרט ולא על פי האמצעים הכלכליים העומדים לרשותו. עקרונות חוק ביטוח בריאות ממלכתי שחוקק בישראל בשנת 1994 הביאו

לידי ביטוי את תפיסת העולם האידיאולוגית הסוציאל-דמוקרטית; החוק המבוסס על עקרונות הצדק, השוויון והסולידריות החברתית, אמור להבטיח מתן טיפול רפואי לכלל התושבים על ידי קופות החולים על פי סל שירותים מוגדר, הממומן ציבורית. קיימת הפרדה בין התשלום )מס

בריאות ומס הכנסה) הנגזר מגובה ההכנסה, לבין הזכות לקבלת שירות רפואי. עקרונות אלו קיימים ברוב רובן של מדינות המערב. 

 העיקרון המוביל את רוב רובן של מערכות הבריאות במערב הוא הצורך להגדיר סל שירותים ציבורי מסוים  לכלל האוכלוסייה, על בסיס האמצעים העומדים לרשות הכלכלה המקומית בכל מדינה.

הצורך הדחוף לאור המציאות העגומה שמערכת הבריאות הציבורית בישראל נמצאת בו היום מחייבת התמודדות עם הפער שבין הצרכים והיכולות.  רק התפיסה הסוציאל-דמוקרטית עשויה להציע דרכי התמודדות עם הפער הזה ; כאמור לדידה התפיסה הסוציאל-דמוקרטית רואה בבריאות זכות יסוד של האזרחים ומחייבת קידום שוויוניות, סולידריות ומעורבות פעילה של המדינה, ולא מותירה למנגנון השוק ולתחרות, ולהתוות את הפעילות הכלכלית גם של מערכת הבריאות.

לעומתה הנוהג שהלך והשתרש בשנים האחרונות ואף העמיק את הפערים בחברה הישראלית וזאת לפי קווי המדיניות של ממשלות הליכוד בעיקר; לפיה יש ליתן סיכוי והזדמנות שווה לכל אדם לממש את כישוריו, ולהסתייע ביכולותיו וברכושו על פי בחירתו. הגישה הזו בה המדינה מצמצמת את מעורבותה למינימום ההכרחי, ופורשת רשת ביטחון אחרונה להגנה על פרטים שאינם מסוגלים להשיג טיפול רפואי מזערי בכוחות עצמם -  תפיסת עולם זו שלמעשה קיימת היום אם בסתר ואם בנגלה שוללת זכאות אוניברסלית לשירותי הבריאות ומעדיפה גישה ברירנית, סלקטיבית של תמיכה בחלשים.

 השאלה האם לאשפז חולה ולטפל בו בתרופות 'יקרות' או 'זולות'  איננה רק רפואית, כי אם גם כלכלית. השיקולים הכלכליים הלכו ונעשו כבדי משקל במערכת הבריאות ובכך עולות דילמות אתיות בפני הרופאים. כיצד ניתן לשמור על האיזון בין הקוד הקליני והכלכלי - מהי מחויבות הרופא לארגון לעומת חובתו לחולה? עד כמה ניתן להתיר את ההתערבות בעשייה הרפואית - האם לגיטימי לאסור מתן תרופה 'יקרה' או אולי רק להביא את מחירה ולהציג חלופות לרופא? התשובות לשאלות אלו לאור מצב מערכת הבריאות בימנו אינן פשוטות, והן שבות ועולות וכל פעם ביתר שאת ו/או בסיטואציות טראגיות.

אשר על כן יש להעלות ובדחיפות על סדר היום הציבורי שיח אמתי וענייני בקרב אנשי המקצוע במקביל לשיח ציבורי רחב, על מנת להגיע לאיזון המיטבי שבין איכות קלינית, סולידריות חברתית ויעילות כלכלית בבריאות .

 

ד"ר בר חיים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב