דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היסטוריה של הנישואין וההבדל בינם לבין אירוסין 

מאת    [ 08/08/2012 ]

מילים במאמר: 469   [ נצפה 2424 פעמים ]

אחד הרגעים המשמעותיים ביותר בחיי הזוגיות הוא מעמד הצעת הנישואין, ברוב המקרים נהוג כי הגבר הוא שמציע את ההצעה לאישה ועונד לה את טבעת האירוסין. ההסכמה להצעה וענידת טבעות אירוסין מסמלת מחויבות הדדית לחיים משותפים והתחלת תהליך ההכנות לקראת טקס חופה וקידושין.

ענידת טבעות אירוסין משמשת להעברת מסר לשאר הגברים כי מדובר באישה שעתידה להפוך בזמן הקרוב לאשת איש. הטבעת נרכשת על ידי הגבר לקראת ההצעה, לרוב נהוג לבחור בטבעת זהב קלסית עם יהלום במרכזה.

הטבעת מסמלת כיום את הקידושין ומעמד האירוסין, בהתאם לחוקי היהדות ניתן לקדש את הכלה המיועדת לאירוסין גם באמצעות הענקת חפצים יקרים אחרים או סכום כסף. ביהדות המודרנית ובכל רחבי העולם טבעות אירוסין הן שמסמלות את ההסכמה להינשא.

תקופת האירוסין נמשכת חודשים ספורים עד שנים - בהתאם להחלטת בני הזוג ויכולתם לממש את הבטחתם זה לזו ולהתחיל בחיים משותפים. פרק הזמן שבין האירוסין והנישואין משמש לתכנון טקס החתונה וחייהם המשותפים של בני הזוג.

מה מסמלת הטבעת?

מנהג החלפת טבעות אירוסין הופיע לראשונה כבר בשנת 1477 כאשר העניק הקיסר הרומי טבעת יהלום לדוכסית בורגונדי בטקס האירוסין. את הטבעת נהוג לענוד על קמיצת יד שמאל, יש הטוענים כי האצבע הזו מכילה את הוריד שמוביל דם אל הלב.

המבנה המעגלי של הטבעת מסמל את מעגל האהבה והמחויבות העמוקה בין שני בני הזוג, המעגל מסמל נצח, אחדות ושלמות. בני זוג שעונדים טבעות אירוסין ובשלב מאוחר יותר גם טבעות נישואין מציגים את מיסוד הקשר וכריתת ברית לאהבה וחיים משותפים.

היהדות קובעת חוקים באשר לעיצוב טבעות הנישואין, ההלכה היהודית קובעת את החומרים מהם ניתן לייצר את טבעות הנישואין והאלמנטים שניתן לשלב בכל טבעת. באשר לטבעות האירוסין לא קיימות תקנות וניתן לרכוש בעבור האישה טבעת מיוחדת ומעוצבת בהתאם לטעמה האישי.

התפתחות מושג הנישואין בעולם

ברית נישואין בין גבר ואישה נהוגה בעולם המודרני מזה אלפי שנה, זוגות בכל רחבי העולם שמבקשים להקים בית משותף ולהביא ילדים משותפים לעולם נוהגים להתחיל את חייהם המשותפים על ידי כניסה למוסד הנישואין.

חשוב לציין כי בכל דת ותרבות נהוגים טקסים שונים של נישואין ואירוסין. פרט למחויבות האישית מסמל הטקס גם מחויבות חברתית, משפטית ודתית. התרת קשר נישואין דורשת חתימה על חוזים, הסכמים בין בני הזוג, חלוקת רכוש משותף וטקס דתי.

לעומת זאת, מחויבות של אירוסין ניתן יהיה להתיר ללא קושי מיוחד, בחלק מהתרבויות משמשת תקופת האירוסין להיכרות ראשונית בין בני הזוג ובחינת ההתאמה הזוגית. במקרים בהם בני הזוג מהססים בהקשר להמשך דרכם המשותפת ניתן יהיה לבטל את הטקס, להפסיק לענוד טבעות אירוסין ולצאת לדרך חדשה.

הצורך במוסד הנישואין התעורר בעולם בכדי להבטיח סביבה בטוחה לגידול הילדים המשותפים. המחויבות ההדדית מעניקה לשני בני הזוג ביטחון כלכלי וסיפוק צרכים פיזיים ורוחניים. בעבר לא ניתן היה להביא ילדים לעולם או לקיים קשר פיזי בין שני בני זוג ללא ברית נישואין.

בעולם המודרני בו אפשר למצוא סוגים שונים של משפחות וקשרים זוגיים נחלש מעמדו של מוסד הנישואין, טבעות אירוסין ונישואין מסמלות אמנם את הברית בין בני הזוג אך יותר ויותר נפוצות מערכות היחסים הממושכות גם בלעדיהן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב