דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיב עיכולי? לא בבטן שלי 

מאת    [ 30/07/2012 ]

מילים במאמר: 830   [ נצפה 2143 פעמים ]

כיב עיכולי? לא בבטן שלי.

 מערכת העיכול שלנו מתפקדת כמקשרת בין העולם שבחוץ לעולמנו הפנימי. מערכת העיכול אחראית על תהליכים להטמעה של המזון וכן על תהליכים לעיכול ועיבוד רעיונות ועוד.
עיכול טוב של המזון ברמה הפיזית מתקיים הודות להפרשה של מיצים ואנזימי עיכול בקיבה ובתריסריון (חלקו העליון של המעי הדק), שתפקידם לפרק את המזון לחלקיקים קטנטנים הניתנים לספיגה. מיצי הקיבה מורכבים בעיקר מחומצה הידרוכלורית (חומצה מלחית), חומר שיכול לפרק לא רק את המזון שאנחנו אוכלים, אלא גם את רקמות הגוף עצמו. כדי להגן על דופנות הקיבה והתריסריון מפני הנזק של חומצה זו, קיימת שכבה רירית המצפה אותם ומגינה עליהם. בנוסף, מופרשים מדופנות הקיבה והתריסריון יוני מימן פחמתי (ביקרבונט), שגם להם תפקיד להגנה על רקמות הגוף מפני פגיעה.

איך נגרמים כיבים?

בתנאים רגילים, השכבה הרירית והמימן הפחמתי (הגורם לסביבה להיות בסיסית) מונעים מהחומצה המלחית לעכל את הציפוי המגן על דרכי העיכול. אולם כשמעטה ההגנה חלש מידי וקיימת ירידה בהפרשת המימן הפחמתי, עלולות להיפגע או להישחק רקמות הקיבה. הנקודה בה נוצרת הפגיעה נקראת כיב עיכולי.

ישנם גורמים שונים המגבירים את הסיכון לפגיעה בריריות מערכת העיכול ולהתפתחות של כיב עיכולי. מתח נפשי וחרדה הם מהגורמים המשפיעים ביותר על היווצרות של כיבים במערכת העיכול. עבודה ותרגול של טכניקות שונות להפחתת מתחים יהיו יעילות ביותר למניעת התפתחות ואף לריפוי של כיבים. 

תזונה לקויה, המורכבת ממזון מתועש, חריף, משקאות מוגזים, אלכוהול, קפאין, מהווה גם היא גורם סיכון מרכזי להתפתחות כיבים. כך גם מצב שבו יש מיעוט של נוגדי חימצון בגוף, שמקורם בפירות, ירקות, אגוזים ומזונות מלאים מגביר את הסיכון לכיב. רגישות למזונות שונים ואלרגיות למזון אף הן משפיעות על היחלשות של מערכת העיכול.

ישנן תרופות שמגבירות את ייצור החומצה בקיבה (בעיקר תרופות מסוג NSAID's- נוגדי דלקת שאינם סטרואידים) ושימוש בהן באופן קבוע וממושך עלול להגביר את הסיכון להתפתחות של כיבים במערכת העיכול. עישון גם הוא מהווה גורם סיכון להתפתחות של כיב בקיבה או בתריסריון.

בשנים האחרונות נמצא קשר ישיר בין הימצאות של חיידק הליקובקטור פילורי בקיבה לבין להיווצרות של כיבים במערכת העיכול. סילוק של החיידק מהגוף מסייע רבות לריפוי ולהחלמה של מערכת העיכול. 

איך יודעים אם יש כיב במערכת העיכול?

  • במקרה של כיב יש תחושת כאב צורב באזור הבטן העליונה, בעיקר כשהבטן ריקה או כשעה לאחר האכילה. הכאב עלול להופיע גם בלילה.
  • מתרחשים שינויים בתיאבון- אובדן או דווקא תיאבון מוגבר (נוכחות של המזון בקיבה יכולה דווקא לסייע בהרגעת הכאב).
  • תחושת בחילה.
  • הקאות.

 מה הטיפול המומלץ בכיבים?

תזונה נכונה ומאוזנת היא המפתח לשיקום מערכת העיכול ולריפוי הכיב. ארוחות קטנות במהלך היום יפחיתו עומס על מערכת העיכול ויסייעו לעיכול טוב יותר. 

  • מזונות המכילים סיבים תזונתיים, כמו שיבולת שועל, דגנים מלאים, ירקות ופירות, חשובים מאוד לשיקום הרקמה הרירית במערכת העיכול ולחיזוק הפלאורה החיידקית הידידותית. 
  • ויטמין K, שנמצא בעלים ירוקים- חשוב ויעיל מאוד לריפוי של הרקמה הרירית. מומלץ לאכול בכל יום לפחות מנה אחת של עלים ירוקים או לשתות מיץ ירוק (מיץ המשלב עלים ירוקים, ירקות ירוקים ואבקה של אצות).
  • אבץ, שנמצא בגרעיני דלעת ובדגנים מלאים, חשוב מאוד למבנה תקין של רקמות ריריות ומסייע לשיקום הרקמות הפגועות. 
  • נמצא במחקרים כי שום מסייע לגוף להיפטר מנוכחות החיידק הליקובקטור פילורי, לכן מומלץ לשלב שום במזון שלנו.
  • מומלץ להימנע ממזונות מעובדים ומתועשים, סוכר לבן, מזון חריף, פירות הדר, קפה ותה שחור, אלכוהול ומזונות נוספים המעלים את רמת החומציות של הקיבה.

המלצות נוספות:

  • שימוש בצמחי מרפא לריפוי ושיקום הרקמות הריריות- תמצית שורש ליקוריץ (שוש קירח)- מזרז את ריפוי הרקמה הרירית במערכת העיכול, נוגד דלקת יעיל, וכן מסייע לסילוק החיידק הליקובקטור פילורי. תמצית אולמוס (בוקיצה)- מרגיע ומרפא את הכיב, משקם את מערכת העיכול.
  • תה קמומיל- לקמומיל יש פעילות נוגדת דלקת, הוא מרגיע כאב ומסייע לשיפור העיכול, מומלץ לשתות כ-4 כוסות ביום של חליטת קמומיל טבעית.
  • פרוביוטיקה- חיידקים ידידותיים המסייעים לטיפול בדלקות ומסייעים לשיקום הרקמה הרירית. במידה ונוטלים אנטיביוטיקה, חשוב מאוד ליטול במקביל כמוסות של חיידקים ידידותיים בכדי לחזק את מערכת העיכול ואת מערכת החיסון באופן כללי.
  • תוספי תזונה- אבץ, ויטמין A, ויטמין C- מחזקים את מערכת העיכול, יעילים לריפוי של פצעים ושיקום רקמות ריריות והם חשובים מאוד לייצור תקין של תאים במעי. 
  • ארומתרפיה מסייעת ביעילות רבה לחיזוק ולשיפור הפעילות של מערכת העיכול וכן לשיקום הרקמה הרירית. בנוסף, ידועים שמנים אתריים שעוזרים לטיפול ספציפי בחיידק הליקובקטור פילורי ולסילוקו ממערכת העיכול. שמנים שהם יעילים לחיזוק של מערכת העיכול- רוזמרין, לימון, אגוז מוסקט, קורנית אדומה, אורגנו, גינגר. 
  • תרפיות הרגעה- דמיון מודרך, יוגה, מדיטציה וכל שיטה אחרת שתעזור להרגיע את הגוף ואת הנפש יסייעו לחיזוק המערך הרגשי והמערך הפיזי שלנו ויעזרו בריפוי של מערכת העיכול.

הפן הרגשי של כיב עיכולי

היווצרות של כיבים במערכת העיכול מתקשרת גם להיחלשות של הגוף ברמה הרגשית. כיבים מתקשרים לפחדים, לאמונה כי איננו טובים במידה מספקת עבור אחרים, קייים רצון לרצות את הסביבה. היווצרות כיבים זה הספק "שאוכל אותך מבפנים".

בתהליך הריפוי חשוב להתייחס גם למקור הרגשי ולעבוד על שינויים בדפוסי חשיבה, כדרך לריפוי מלא. דפוס חשיבה חדש ומרפא- "אני אוהב ומעריך את עצמי. אני מלא שלווה, אני נפלא, אני רגוע. הכל כשורה בעולמי"

(מתוך הספר "אתה יכול לרפא את חייך" של לואיז ל. היי)

 

בריאות שלמה

www.shir-teva.co.il

שירי כספי שיר מהטבע- רוקחות טבעית, נתורופתיה, ארומתרפיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב