דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התעמרויות והצקות בעבודה - מה זה עושה לארגון או לחברה? 

מאת    [ 28/07/2012 ]

מילים במאמר: 628   [ נצפה 3079 פעמים ]

לפחות אחד מכל חמישה עובדים ועובדות חווה במהלך הקריירה שלו הצקות פסיכולוגיות והתעמרויות במקום העבודה.

התעמרות בעבודה היא מצב מתמשך בו מישהו נוהג ברשעות, מפעיל טרור פסיכולוגי / מניפולציות / איומים / שתלטנות על אחר, מכניס אותו למצוקה ופוגע בתפקודו ובבריאותו.

- 50% ממי שעוברים התעמרות בעבודה מתפטרים או מפוטרים ממנה.

- 2,000,000 (כן, 2 מיליון) ימי עבודה לפחות אובדים למשק הישראלי כל שנה כתוצאה מהתופעה (ימי מחלה, היעדרות וכו').

- תפקודו של אדם הסובל מהתעמרות יורד בעשרות אחוזים. כ"כ, הוא מועד פי 5 ויותר לפגיעה מתאונות עבודה ותאונות דרכים.

- 45% מנפגעי ההתעמרויות סובלים מבעיות בריאותיות (פיזיות ונפשיות).

- חלק מנפגעי ההתעמרויות סובלים מ – P.T.S.D (תסמונת דחק פוסט טראומטית) ואינם מצליחים להשתלב יותר בעולם העבודה.

- הארגון שבו מתרחשת ההתעמרות נפגע במספר מישורים:

א. הפרודוקטיביות יורדת ו"השורה התחתונה" נפגעת

ב. עזיבת עובדים, ועל פי רב דווקא האיכותיים שבהם, גורמת לאובדן ידע

ג. נאמנות העובדים למקום העבודה מתרופפת

ד. יש עלויות גיוס והכשרה רבות

ה. כמות התקלות / תאונות וחבלות גדלה

ו. פרמיות ביטוח מוגדלות

ז. יש פגיעה מתמשכת במוניטין של החברה

ח. "המערכת החיסונית" של הארגון נחלשת


אין ספק כי התעמרויות במקום העבודה הינן יקרות מכדי שניתן יהיה להשלים איתן.

מאחר והתופעה, למרות שכיחותה הרבה, אינה בכותרות והמודעות אליה קטנה, רבים מהסובלים מהתעמרות אינם מבינים או מפנימים את היותם נתונים לה. הממצאים שלנו ב"ניהול אפקטיבי בע"מ" וגם הנתונים במדינות אחרות מראים כי יותר מ-50% מנפגעי התעמרות אינם מבינים לאיזה מצב קשה ובעיתי הם נקלעו ורק לאחר שאדם קרוב (בן משפחה, חבר, רופא המשפחה) משקף להם את המציאות המרה, הם פונים לעזרה.

למרות המחיר הכבד, 75% מהארגונים אינם עושים דבר למנוע התעמרויות וכשהן מתרחשות – הם אינם פועלים למיגורן!

מדוע?!

להלן הגורמים העיקריים להתעלמות הארגון מהתעמרויות המתרחשות בו. לעיתים מדובר בגורם אחד, אבל בד"כ יש שילוב של כמה גורמים:

א. לעיתים הארגון מתבלבל בין ניהול נחוש, דומיננטי, מוכוון תוצאות (שאלו דרישות והתנהגויות לגיטימיות) לבין התנהגות מתעמרת.

ב. כמות התלונות קטנה, והארגון אינו מודע לכך שכל תלונה מייצגת כ- 20 התרחשויות שלא דווחו.

ג. לפוגען שהוא בד"כ מניפולטיבי, מוכשר, ורבלי וכוחני, יש כישרון להציג עצמו כ"קבלן הצלחות", כמי שדואג לארגון וכמי שמהווה עבור הארגון נכס חסר תחליף.

ד. הפוגען נתפס לא פעם כ"טיפוס שלא כדאי להתחיל אתו", לעיתים מסוכן, נוקם ונוטר.

ה. הסיטואציה כולה לא נעימה, לא נוחה, טעונה ריגשית.

ו. האמונה (המוטעית) כי ניתן להתעלם מהתופעה ואז היא תיפתר מעצמה.

ז. אין לארגון פרוטוקול מסודר וגורם בכיר הממונה על התחום.

ח. והעיקר – חסרה לארגון המודעות לשכיחות התופעה, לנזקיה הכלכליים, המוסריים והאנושיים והידיעה כי יש מה לעשות בנושא.

אז מה צריך לעשות?

ארגונים שונים זה מזה בהרכב האוכלוסייה שלהם, בנהלים, הסכמי העבודה והרגולציה שאליה הם כפופים. הם מתחרים בשווקים שונים ובתנאי סביבה שונים כך שאין דרך אחת לעשייה. יחד עם זאת, בדרך כלל, יומלץ לארגון לפעול בהתאם לשלבים הבאים:

א. להפסיק לומר "אצלי זה לא קורה" או "לא יכול להיות".

ב. להדריך את כל הדרג הניהולי בדבר התופעה, סימניה ונזקיה.

ג. לקבל החלטה בדרג הבכיר ובגיבוי המנכ"ל לקיים בדיקה אמיצה ולייצר מצב של "אפס סובלנות" לתופעה.

ד. לקיים "הליך שקט" של בדיקות; חלק גדול מהעבודה ניתן לבצע דרך ניתוח דוחו"ת פנימיים הקיימים בעסק, כגון דוחו"ת של מחלה, היעדרויות, תאונות, תפוקות.

ה. לבנות צוות חוצה ארגון (בשילוב הוועד במקומות הרלוונטיים) שיבנה פרוטוקול של מותר ואסור, תהליכי בירור ואכיפה.

ו. לייצר אמנה אמיצה וברורה שתופץ ותחייב את כל העובדים והמנהלים בארגון.

ז. למנות ממונה לנושא (דומה, אך לא ממש, כמו הממונה למניעת הטרדה מינית) בין אם ע"י מומחה חיצוני ובין אם ע"י גורם בכיר מהארגון.

ח. ליחצ"ן את הנושא בכל דרגי הארגון ולצדדי ג' קשורים.

ט. לקיים וועדת מעקב וניטור.


הכלל בטיפול בבעיות בטיחות אומר כי 1 ש"ח המושקע במניעה חוסך 10 ש"ח בטיפול ו- 10 ש"ח בטיפול חוסכים 1000 ש"ח בפיצוי. כלל זה תקף גם לנושא מניעת וטיפול בהתעמרויות:

מניעה – 1 ש"ח

טיפול – 10 ש"ח

פיצוי – 1,000 ש"ח

פיצוץ – 100,000 ש"ח

 

איתן מאירי, פסיכולוג מומחה, מנכ"ל חברת ניהול אפקטיבי בע"מ - הנציגה בישראל של החברה הגדולה בעולם לפיתוח מנהלים וארגונים - LMI® - Leadership Management International. עיסוקנו: אנחנו מניעים מנהלים וארגונים למימוש מלוא הפוטנציאל שלהם. איתן, שימש בעבר בתפקידי ניהול וכמנכ''ל בארגונים ממשלתיים ופרטיים, מלווה מנהלים והנהלות, מרצה בארץ ובחו"ל בנושאי ניהול, מנהיגות, ניהול עצמי ומוטיבציה ומשמש כיועץ אסטרטגי ודירקטור בחברות שונות. לחברת ניהול אפקטיבי סדנאות למנהלים בנושאי ניהול, מנהיגות, מניעת התעמרות והצקות בעבודה, טיפול בנפגעי התעמרות והצקות בעבודה, אימון אישי-עיסקי, הכנה לכניסה לתפקיד ניהולי, סדנאות ניהול זמן, תחקיר, אסרטיביות, ימי עיון, סדנאות שטח, הרצאות ועוד. ניהול אפקטיבי בע"מ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב