דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי גב תחתון ואישיאס - מהמגיבים לטיפולי IMS 

מאת    [ 28/07/2012 ]

מילים במאמר: 1198   [ נצפה 3794 פעמים ]

אין אחד בינינו שלא סבל לפחות פעם אחת בחייו מכאב גב, ובמיוחד כאב גב תחתון.
אין אזור בגופנו שמציב בעיה חמורה יותר עבור עולם הרפואה יותר  מכאבי גב.
כאב גב תחתון - הכאב השני הנפוץ ביותר אחרי כאב ראש חריף וכאבי ראש כרוניים,- תוקף כ-80% מהאנשים במהלך חייהם, כ 17% מהאנשים מעל גיל 60 יסבלו לפחות פעם אחת בשנה הקרובה מכאבי גב תחתון . הכאב  פוגע קשות באיכות החיים, גורם להיעדרויות רבות ממקום העבודה  ואחראי לביקורים רבים אצל רופאים.

     כאב גב תחתון הוא כאב שמורגש החל מאזור החוליות המותניות התחתונות, חוליות העצה ועצם העצה. לעיתים הוא מלווה בכאב שמוקרן לאזור העכוז ו/או לאורך אחת מהרגליים.

עמוד השדרה התחתון מורכב מחמש חוליות, מעצמות העצה והזנב ומעצמות האגן. הוא מונח על גבי שני ראשי עצמות הירך. בתנועת הליכה או ריצה נע עמוד השדרה בתנועה פיתולית לימין ולשמאל לכל אורכו, מעצם העצה והזנב ועד לצוואר העליון. חמש החוליות המותניות מורכבות על עצם העצה בתוך מעטפת שרירים, גידים ורקמות תומכות, עצבים וכלי דם. כל חוליה נעה על שלושה צירי תנועה ומחוברת לחוליה הבאה בשלושה מפרקים. בין כל שתי חוליות יש מפרק דיסק שעשוי מחומר סיבי חזק המכיל כמות גדולה של נוזל, שמשמש כבולם זעזועים ומאפשר גמישות ותנועה לחוליות. דרך התעלה המרכזית, העוברת לאורך החוליות, עובר חוט השדרה היוצא מהמוח ומעצבב את גופנו.

אזור הגב התחתון נושא בעומס רב, מאחר שדרכו עובר משקל הגוף באדם הזקוף, ומתאפשרת בו תנועה רבה, שרק מוסיפה בכך עומסים למקום.70%-80% מהסיבות לכאב גב תחתון הן שריריות  מכניות. מיעוט הבעיות נוצרות ע"י  מחלה ניוונית, היצרות תעלת השדרה ושינויים בדיסק הבין חולייתי - תופעה המביאה להתייבשותו של הדיסק ולכן לירידה ביכולתו לעמוד בעומסים מכניים. 

 הסיבה השכיחה ביותר של כאבי הגב התחתון היא הבעיה השרירית . עבודה יתרה זו של השרירים גורמת לעלייה במתח השריר, ובטווח הארוך לירידה באספקת הדם ולעלייה בריכוז חומצת החלב.

הגורם השרירי - שרירים בגב התחתון ובאזורים אחרים בגוף, שבהם המתח השרירי גבוה משפיעים  על הופעת כאבי הגב. שרירי הבטן עוזרים בתמיכה ויציבות של הגב. במצב שבו שרירים אלה אינם חזקים, הסיכוי לכאבי גב תחתון עולה.  שרירי הגב התפוסים גורמים  ללחץ על מבנים מכניים אחרים כמו פרקי החוליות , והדיסקים הבין חוליתיים.

דוגמא לכאבי גב תחתון ממקור שרירי:

א. כבת 62  סובלת מכאבים קשים מזה כשנה וחצי.שהחמירו לאחרונה. הכאבים החלו לאחר החלקה ונפילה במדרגות עבודתה. בתשאול מדוייק,התברר כי בזמן  נסיון להתייצבות ומניעת נפילה היא חשה בכאב? כאילו משהו נקרע"בעיקר באיזור בטן שמאלית תחתונה וקדמת הירך משמאל.היא הופנתה למיון צולמה ולא נמצאה סיבה לכאביה. לאחר מכן  שהחלו להופיע גם כאב בגב התחתון הועלתה מחשבה על פריצת דיסק . הכאב היה בעיקר בגב התחתון עם  הקרנה מעבר לירך ועד אזור עקב האכילס . בבדיקה הגופנית לא נמצאה בעיה נוירולוגית פרט הגבלה קשה בהרמת רגל ישרה  . ובבדיקות ההדמיה ללא ממצא.

בבדיקה במרפאה  הגיעה כפופה, כואבת ועם גב המוטה ימינה . בבדיקה נמצאה כסובלת מ"תסמונת אישיאס"

מהי תסמונת אישיאס  ?

אישיאס הוא למעשה גירוי של העצב הסכיאטי (גיד הנשה). העצב הסכיאטי  הוא העצב הארוך ביותר בגוף האדם. ולכן פגיעת אישיאס יכולה להתרחש במוקדים שונים החל מעמוד השדרה הגבי ועד לקצות האצבעות. בשל אורכו של גיד הנשה, פגיעה בו יכולה לגרום לסבל רב ולפגיעה תפקודית קשה.


    • ישנן שתי סיבות עיקריות לפגיעת אישיאס (גיד הנשה): לחץ מכיוון עמוד השדרה: גורם לכמחצית המקרים של אישיאס. מקורו בלחץ בין שתי חוליות עקב שרירים מקוצרים של עמוד השדרה. כתוצאה מכך נוצר לחץ ודלקת בגיד האישיאס, אשר גורמים לכאבים המורגשים בגב התחתון ומקרינים דרך העכוז לשוק האחורית ועד העקבים.
    • תסמונת הפריפורמיס: נובעת מכיווץ של שרירים באזור האגן אשר מגרים את העצב האישיאס. בתסמונת זו אין כאבי גב תחתון אך יש כאב לאורך השוק האחורית עד לעקבים. תסמונת זו, לעיתים אינה מאובחנת ואינה מטופלת כראוי, כיוון שרק לאחרונה התופעה נחקרה והובנה כראוי.

הכאב יכול להופיע באופן חד, במיוחד לאחר עומס יתר, כגון במקרה המתואר לעיל. הכאב יכול להופיע גם ללא אירוע מקדים. האנמנזה אופיינית מאוד: החולה מכופף במותן ומתקשה להתיישר.לעתים קרובות החולים מתארים קושי לצאת ממכונית  )במיוחד לאחר נהיגה ארוכה(. יש נטייה לעמידה של  סימן שאלה  ובבדיקה : אין ממצאים נוירולוגיים.

בבדיקת השרירים יש חולשה בכיפוף של הירך- בעיקר כנגד התנגדות שיכול לגרום לכאב עז בגב ולאורך קדמת הירך

הכאב הוא אירוע פיזי ונפשי כאחד. מחקרים טוענים לקיומו של קשר בין אי נוחות פסיכולוגית לכאב גב. גורמים כמו מתח נפשי עלולים לעורר כאב כתוצאה מהגברת מתח בשרירים, שהופך בסופו של דבר לכאב בשל הצטברות חומרי פסולת בשריר. לכן גם בטיפולים קונבנציונליים ממליצים היום על טכניקות הרפיה למיניהן וטיפול להרפיות שרירים שישולבו בטיפול בכאבי גב.

כאב הגב עלול להיות קשור לאיברים שאינם נחשבים לקשורים ישירות לעמוד השדרה, למשל כאב גב תחתון כתוצאה מכיב בתריסריון, דלקת בלבלב או בעיה בלב. במקרים האלה הכאב מוקרן אל הגב ואינו נובע ממנו ישירות.

עלינו לזכור שישנם מספר גורמי סיכון לכאבי גב תחתון, ביניהם עישון כבד, בעיות בכלי דם, עודף משקל, עבודה פיזית קשה שנעשית בתנועות קבועות, כושר גופני ירוד, חוסר סיפוק בעבודה, מצוקה פסיכולוגית ובייחוד תסמינים של דיכאון.

אמרנו אם כן כי הסיבה השכיחה ביותר של כאבי הגב התחתון היא הבעיה השרירית. הבעיה השרירית גורמת לתסמונת כאב מיופציאלית שאחד מהטיפולים הראשוניים והיותר יעילים בה הוא IMS.


מהי  תסמונת כאב מיופציאלית?
תסמונת כאב מיופציאלית  נגרמת ע"י  כאב מקומי ומוקרן ממערכת השרירים העוטפים את השלד. התסמונת המיופאציאלית שכיחה מאד, ויכולה להופיע כמעט בכל שריר  בגוף. תסמונת זו מהווה סיבה משמעותית לכאב קצר טווח או כרוני אשר גורם  לפגיעה באיכות החיים.
פרט לכאבים, יכולה להגרם רגישות מקומית, נוקשות בתנועה, הגבלה בטווחי התנועה ותופעות נוספות מקומיות כמו הזעת יתר.
בשרירים "התפוסים" או המכווצים נתן למצוא  נקודת הדק (trigger point), שהינה נקודה שבעת גירויה מתרחשת הופעה  של כאב המתאים לתלונות החולה.

תסמונת כאב מיופציאלית  הינה נפוצה ביותר. ההערכה היא כי 15% מן הביקורים אצל רופאי המשפחה נובעים מכאבים על רקע התסמונת , ולכן יש לה משקל כלכלי רב ופוטנציאל סבל רב.

במרפאת כאב בבית חולים אחוז המטופלים הסובלים מכאב גבוה אף יותר. כיצד ניתן אם כן לטפל באופן המיטבי בבעיה זו אשר טיפולים רבים לה. אנסה להציג טיפול חדשני ויעיל ואשר נקרא IMS-  גירוי תוך שרירי. IMS-intramuscular stimulation

מהו גירוי תוך שרירי IMS?
גירוי תוך שרירי או IMS, הינה טכניקה טיפולית אשר מבוססת על הוכחות מדעיות .  IMS יעילה בטיפול והפחתת כאב בתסמונות כאב הנגרמת ע"י תסמונת כאב מיופציאלית  .    השיטה, אשר פותחה על ידי ד"ר צ'אן גאן בשנות השבעים בקנדה , נמצאת בשימוש נרחב בעולם.
IMS  הינו אחד הטיפולים היעילים ביותר לתסמונת ה כאב המיופציאלי.

מטרת הטיפול
הקלה בכאבים כגון כאבי גב תחתון, כאבי ראש, וכמו כן שיקום תפקודי אמיתי.במקרים מסוימים הכאבים יעלמו לחלוטין והתפקוד יחזור להיות מלא  .

לפני הטיפול
בשלב הראשון מתקיים תשאול רפואי מדוקדק ובדיקה בדיקה רפואית קפדנית, שמטרתה לגלות את כל השרירים המעורבים בתהליך הכאב ואת איכות נקודות הטריגר . באופן רגיל  החולה עובר טיפול אחד לשבוע ומקבל הדרכה לתרגילים ובמידת הצורך המלצות לשינוי אורח חיים. מספר הטיפולים מותנה בחומרת הבעיה, כפי שאובחנה  בהיסטוריה הרפואית ובבדיקה הגופנית. 
התגובה לטיפול תלויה במספר גורמים כגון, המצב הבריאותי הכללי של החולה, דלקות כאב מקומיות ומשך התסמונת המיופאציאלית .

מהלך הטיפול
במהלך הטיפול ה IMS  מוחדרות מחטים עדינות לתוך השרירים המעורבים ומתבצע גירוי של השריר.      
השימוש במחט IMS גורם לתגובה מהירה של כיווץ השריר , ומיד לאחר מכן  הרפיה, שחרור כאב  והארכה של השריר. שחרור זה של השריר המקוצר מוביל להקלה בכאבים ושיקום תפקודו. חולים רבים מפחיתים או מפסיקים לחלוטין את השימוש בתרופות וחוזרים לאורח חיים פעיל ובתפקוד מלא.

ד"ר יעקב פוגלמן - הינו רופא מומחה לטיפול בכאב  בוגר בית ספר לרפואה בטכניון ובעל מרפאה פרטית בחיפה (0506821277) ברשותו מגוון כלים לטיפול בכאביי גב תחתון, אישיאס, כאבי ראש ,מיגרנות,כאב צואר . שיטות הטיפול כוללות:  IMS (גירוי תוך שרירי) ושחרור שרירים . 


תוצאות מדהימות. אתר הבית: www.pain-less.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב