דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גיוס השקעות למיזם 

מאת    [ 15/01/2008 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 4066 פעמים ]

לאחר התפוצצות הבועה הפכו השקעות לקשות יותר ויותר לגיוס עבור היזמים, אם בתחום ההיי טק, אם בתחום הטכנולוגיה ואם בכל תחום אחר.

נכון להיום, קשה לגייס השקעה כשבתכנית העסקית המוצגת בפני המשקיע מופיעות הוצאות ניהול מנופחות שכוללות רכבי יוקרה משרדי פאר ומשכורות עתק.

המשקיעים, שאיבדו כסף רב בתקופת התפוצצות הבועה ונכוו זה לא מכבר הפכו לזהירים יותר ויותר ותפקיד היזם המחפש השקעה לפיתוח עסקו להוכיח ככל הניתן למשקיע שההשקעה בטוחה כמה שיותר.

מאמר זה נועד לסקור ולו חלק מהקריטריונים שיש לשים עליהם דגש בדרככם באיתור משקיע פוטנציאלי.

בראש הרשימה עליכם להאמין בעצמכם. על מנת לגרום למשקיע להאמין בדרככם ולהפקיד בידכם את מיטב כספו עליו קודם כל לראות את הניצוץ בעינכם. אותו ניצוץ חסר פשרות וחדור אמונה שהמיזם יצליח. היזמים הטובים ביותר הם אלו המוכנים קודם כל להשקיע ולהפסיד את כספם שלהם בטרם הם מנהלים את כספם של אחרים.

כך, יזם שהשקיע את מיטב כספו, וחדור אמונה הוא הגיע לשקל האחרון ואז פנה לחיפוש השקעה חיצונית יזכה למירב הנקודות במשחק.

מטבע הדברים, השקעה במיזם אינה בטוחה. השקיע יודע שהוא לא מפקיד את כספו בבנק עם ריבית מובטחת אולם עדיין, גם במגבלות אילו הוא שונא סיכון ועל היזם בתנאים אילו למזער סיכונים ככל האפשר. כך, רעיון מוגן בפטנט יזכה לעניין גבוה יותר מצד משקיעים מאשר רעיון שעם יציאתו לשוק יצוצו אחריו מתחרים כפטריות אחרי הגשם, קל וחומר, כאשר ההשקעה נדרשת לצורך פיתוח המוצר.

שלב התכנית העסקית הוא שלב קריטי בגיוס משקיע. על התכנית העסקית לכלול מידע איכותי ורלוונטי בין השרא על חוזקות של המוצר ביחס למתחרים, חולשותיו, אפשרויות בארץ ובעולם ואיומים מצד מתחרים או איומים אובייקטיבים אחרים- אל תנסו לצייר תמונה ורודה מדי, רוב הסיכויים שהמשקיע מבין יותר ממכם.

בניגוד לתקופות קודמות, המשקיע לא יסתפק בבקשתכם לסכום השקעה כללית וירצה לפרוט את סכום השקעתו לפרטים הקטנים ביותר על מנת להבין, לדעת וכמובן לחייב אתכם להשתמש בכספי ההשקעה אך ורק למטרות עליהם סיכמתם מראש. כך, עלות המשכורת שלכם תיקבע מראש ואתם בהסכם ההשקעה תחוייבו למשוך בדיוק את גובה המשכורת שסוכם כך גם לגבי כל הוצאה אחרת כמו שכירות, רכב, תקשורת וכו'.

אם הצלחתם לעניין את המשקיע במוצר כנראה שתזכו לקבל מכתב כוונות(letter of intent) המהווה מעין התחייבות של המשקיע להשקיע בכם וללכת לקראת חוזה. אם המשקיע לא הציע לכם מכתב כזה, עמדו על כך שתקבלו אותו בסמוך להסכמתו העקרונית של המשקיע להשקיע במיזם.

השלב הבא בתהליך הוא הכנת TERM SHEET- הסכם השקעה מצומצם ובו עיקרי ותמצית הסכם ההשקעה שבד"כ מותנה בהצלחת בדיקת נאותות (DUE DILIGENCE) שהמשקיע יבצע עליכם.

בבדיקת הנאותות היא בדיקה מקיפה בה תאלצו לספק למשקיע מידע מקיף על מנת שהוא יוכל לבדוק שאין שפנים בכובע. בין השאר יבדקו מסמכי החברה שבבעלותכם, הסכמים אותם כרתתם, תביעות עתידיות וקיימות, התחייבויות, הוצאות שוטפות, דוחות חשבונאיים וזה רק קצה קצהו של קרחון.

בהנחה שעמדתם בבדיקת הנאותות סלולה בפניכם הדרך להתחיל במו"מ על הסכם ההשקעה המלא. בהסכם זה יקבעו מועדי ביצוע תשלומי ההשקעה, מועדי הקצאת המניות, אבני הדרך שעליכם יהיה לעמוד בהם היינו, התקדמותכם בשלבים בפיתוח המיזם שהמשך ההשקעה יהיה תלוי בה, הסכמה על צורת ניהול החברה, מי יהיה בעל השליטה בדירקטוריון החברה, אילו החלטות יוכל לקבל בעל השליטה מתוקף השליטה בחברה, אילו החלטות ידרשו רוב מיוחד, אילו החלטות יתקבלו פה אחד, דילול והשקעות עתידיות ועוד ועוד.

המשקיע במהלך ניהול המו"מ ואולי אף לאחר הסכמתו העקרונית להשקעה ידרוש ממכם מצב של NO SHOP היינו, שלא לפנות למשקיעים אחרים בזמן הבדיקה והמו"מ אולם לאור העובדה שמשא ומתן יכול להתפוצץ בכל רגע מסיבות שונות שלא תמיד תלויות בכם, כדאי להמשיך ולחפש אלטרנטיבות עד הרגע האחרון.



http://www.shali-law.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב