דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התקנת מכלאה לכלב בחצר הבית 

מאת    [ 15/01/2008 ]

מילים במאמר: 1146   [ נצפה 9528 פעמים ]

כיצד נבנה מכלאה לכלב?

כאשר אנחנו גרים בביית צמוד קרקע ייתכן ונרצה להחזיק את הכלב בחצר למטרת שמירה או מפני שאין אנו מעוניינים להחזיקו בתוך הביית. בכל מקרה לא חייבים להחזיקו סגור כל הזמן במכלאה ואפשר לתמרן בין הביית, החצר והמכלאה ככל שנחליט ובהתאם לנסיבות. יש לדאוג שהחצר שלנו תהייה מגודרת כראוי ועל כך במאמר נפרד.

לאחר שגידרנו את החצר ניגש להתקנת מכלאה לכלב. כמובן שלא נסתפק בקשירה של הכלב עם שרשרת בחצר אלא נרצה לתת לו קצת יותר מזה אם אנחנו אוהבים את הכלב שלנו ודואגים לו.

מתוקף נסיוני כמנהל פנסיון לכלבים מזה למעלה מ-15 שנים, יצא לי להקים עשרות מכלאות בסגנונות שונים ומחומרים שונים ואני שמח לשתף עמכם את הידע והנסיון שנצבר.

שטח המכלאה

כצעד ראשון יש להקצות את השטח המתאים למכלאה שנבנה.
בבואנו לבחון סוגיה זו ניקח בחשבון את הפרמטרים הבאים:


    • גודל המכלאה - בכדי שהכלב ירגיש בנוח במכלאה שהיא למעשה ביתו ברב שעות היום צריך שהמכלאה תהייה לפחות בגודל של 2.5 על 2.5 מטר גם אם הכלב שלנו קטן ביותר. ככל שנוכל להקצות שטח גדול יותר כן ייטב.
    • מיקום המכלאה - גם כאשר הכלב סגור במכלאה שלו הוא עדיין משמש כשומר ועל כן המיקום צריך להיות כזה שיאפשר לו שדה ראייה לשטח גדול ככל האפשר של החצר ושביל הכניסה לביית צריך להיות גם הוא כלול בשדה הראייה של הכלב.
    • צל במכלאה - חשוב מאוד כי אם נבחר בשטח מוצל נוכל לחסוך לנו את בניית גג המכלאה. בכל מקרה אנחנו נתקין בתוך המכלאה מלונה לחימום ומחסה מפני הגשם כך שאם נקצה למלונה שטח מוצל, רצוי מתחת לעץ גדול נוכל גם לחסוך את בניית גג המכלאה וגם נקבל פתרון יפה - מכלאה בצל העץ נראית מצויין!
    אם אין לנו עץ נותן צל בחצר רצוי שלא למקם את המכלאה בצד הצפוני של החצר. בארץ, השמש לעולם אינה צפונית ועל כן נוכל להשאיר את הקיר הצפוני של המכלאה עם רשת בלבד שדרכה לכלב יהייה שדה ראייה - ראה בהמשך את הסעיפים העוסקים בבניית הקירות.
    • שיקולים של התאמה אסתטית - בדרך כלל מתאים שהקיר האחורי של המכלאה יהייה חלק מהגדר של החצר (וכך גם נחסוך עלויות וחומרים) או בצמוד אליה. לא מתאים לבנות את המכלאה באמצע השטח. 

לאחר שבחרנו את השטח יש ליישר אותו עם שיפוע קל לצורך ניקוז המיים (לרצפת בטון או בלטות) כאשר נשטוף את רצפת המכלאה.

רצפה למכלאה

השלב הבא הוא בניית הרצפה. אנחנו יכולים לבנות רצפה למכלאה מבלטות חצר, יציקת בטון או ממשטחי עץ.

ריצוף בלטות למכלאה
חופרים את השטח לעומק של כ-10 ס"מ וממלאים בחול. החול נוח מאוד לעבודה עם בלטות. מניחים את הבלטות על החול עם שיפוע קל לניקוז לכיוון שנבחר. קשה מאוד לחתוך בלטות ולכן נבחר את מידות השטח ככפולה של בלטות שלמות.
לאחר שהנחנו את הבלטות ממלאים את הרווחים ביניהן בחול בעזרת מטאטא רחוב.

רצפת בטון יצוק למכלאה
גם כאן נחפור את השטח ונמלא תשתית של אבנים בגודל אגרוף. בין האבנים אנחנו יוצקים בטון נוזלי לקבלת רצפה לתפארת.
הבטון יהייה ביחס חול:מלט של 3:1. ניתן לערבל את הבטון עם מקדחה מסיבית שנתקין עליה במקום המקדח ברזל דק ומכופף לעיגול.

רצפה ממשטי עץ
כולנו מכירים את משטחי הטעינה מעץ שמשמשים לשינוע של שקי מלט וכיו"ב (נקראים גם "רפסודות").
משטחים כאלה יכולים לשמש לבניית רצפת עץ למכלאה. מידות המשטח הם בדרך כלל 90 על 120 ס"מ כך שניתן מ-6 משטחים כאלו לרצף מכלאה של 270 על 240 ס"מ. גם כאן נחפור את השטח ונמלא בתשתית של חול מחצבה או חצץ ועליו נניח את המשטחים. נצפה את חלקו העליון של כל משטח ברשת כלובים צפופה ודקה וזאת על מנת לסגור את הרווחים בין קרשי המשטח. בבואנו לנקות את המכלאה עם צינור מיים המיים יתנקזו אל מתחת המשטחים.
רצפה כזו זולה וקלה להכנה ונוחה לתחזוקה. מדי כמה שנים רצוי להספיג את המשטחים בשמן שרוף בכדי לשמור על העץ מרטיבות. לשמן השרוף יש גם אפקט של חיטוי. תקופת הייבוש של השמן השרוף יכולה להיות ארוכה כך שלא נוכל להשתמש במכלאה בתקופה זו. מומלץ לנגב היטב את המשטח לאחר מריחת השמן או אפילו להניח שטיח על המשטחים עד שהשמן יתייבש, שטיח כזה יהודק עם אקדח סיכות לרצפת העץ.

העמודים של המכלאה

לאחר שגמרנו את הרצפה נציב עמודים בפינות הרצפה ובצידי השער. בכל מקרה יש להציב עמודים בארבעת הפינות. אם המרחק בין העמודים עולה על 3 מטר ואנחנו מתכננים לבנות גם גג למכלאה רצוי להוסיף עוד עמוד חיזוק אמצעי ביניהם למעט בצד שבו נתקין את השער.
לשער נוסיף עוד עמוד אם נרצה למקם אותו על אחד מעמודי הפינה אחרת שני עמודים באמצע הקיר. נחפור לעומק של חצי מטר (יש מכשיר לחפירת בורות לעמודים) נציב את העמוד עם פלס בחור וניצק בטון לחור וכך נקבל עמוד חזק ויציב. העמוד יהייה ממתכת פרופיל או צינור עבה כ-10 ס"מ קוטר בכדי שיהייה מספיק חזק. רוחב השער 60 ס"מ לפחות. תפקיד העמודים הוא להחזיק את רשת המכלאה, השער והגג אם נבנה גג.

הקירות של המכלאה

כאן ישנן אפשרויות רבות ואני ממליץ על קירות רשת שמאפשרים שדה ראייה. חשוב מאוד שהרשת תהייה חזקה מספיק כך שהכלב לא יוכל לקרוע או לעקם אותה בעזרת שיניו. בשוק יש מגוון של רשתות מתאימות. ההמלצה שלי: רשת מולחמת עובי חוטים לפחות 3 מ"מ.
בכל מקרה מטרת הרשת למנוע מהכלב לצאת בכל דרך מן המכלאה ועלינו להתקין רשת שתעמוד במשימה.

לאחר שבחרנו את הרשת המתאימה בגובה של קומת אדם לערך (גם אם הכלב קטן בכדי למנוע כניסה של כלבים אחרים למכלאה), נחפור תעלה בעומק של 10 ס"מ בתוואי הרשת, נקשור היטב את הרשת לעמודים עם חוט ברזל עבה כאשר תחתית הרשת מונחת בתוך התעלה וניצוק בטון בתעלה.

ניתן גם לצורך הצללה לצפות קיר אחד או יותר בכפות תמרים שנקשור לרשת צפוף ככל שניתן, אבל צריך לזכור להשאיר לפחות קיר אחד ללא כפות תמרים בכדי לאפשר לכלב שדה ראייה, מקובל להצליל 3 קירות ולהשאיר אחד פתוח כך ששומרים על מראה יותר אסתטי של המכלאה. כפות התמרים גם מגנים מפני הרוח אבל לא רצוי להחשיך מדי את המכלאה וזאת במידה ואנו מתכננים גם להוסיף גג.

דלת המכלאה

יש לנו כבר רצפה וגדר במכלאה ואנחנו עוברים לשלב הבא: שער המכלאה.
שער המכלאה יותקן מלוחות עץ אנכיים עם רווחים ביניהם (ולא אופקיים עליהם הכלב יכול לטפס) בגובה הגדר. הלוחות יחוברו ביניהם ב-3 עד 4 לוחות אופקיים. גם כאן נחפור תעלה בין עמודי השער ונמלא אותה בבטון נוזלי יצוק.

גג המכלאה

גג למכלאה לא תמיד נדרש. המטרה של הגג היא להצל את שטח המכלאה ולא כמחסה מפני הגשם. מחסה בפני גשם יהייה בתוך המלונה. אם אין לנו עץ נותן צל מעל המכלאה לא נוכל להימנע מהתקנת הגג.

קיימים סוגים רבים של גגות וגם כאן אני ממליץ על שימוש בכפות תמרים. יש להתקין מלוחות עץ ארוכים מסגרת עליונה לגג. המסגרת יושבת על עמודי הגדר. כמו כן עוד 2 עד 3 לוחות מעל שטח המכלאה ברווחים שלא יעלו על 1.5 מטר. על המסגרת נקשור כפות תמרים צפוף ככל שניתן וכך נקבל צל מעל המכלאה כאשר השמש נמצאת גבוה מעלינו בשעות הצהריים החמות. כפות התמרים על הגג ביחד עם אלו שעל הקירות יספקו לנו הצלה ראוייה.

ראו דיאגרמה של מכלאה בפנסיון להמחשת נושא המידות, הקירות, הריצוף, הגג, העמודים והדלת.

בכך תמה ונשלמה מלאכת התקנת המכלאה. עדיין יש להתקין מלונה מחוממת בתוך המכלאה (ועל כך במאמר נפרד) וכלי אוכל ומיים.

כותב שורות אלו מנהל מזה שנים רבות פנסיון לכלבים בדרך לאילת. אשמח גם לענות על שאלות אותם תוכלו להפנות אלי דרך האתר שלי: http://www.zanav.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב